Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken skallbukse til Aconcagua og Peak Lenin (7000m topper)


DrBachus

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å delta på ekspedisjoner til Aconcagua og Peak Lenin - begge teknisk lette men kalde bestigninger tog begge ca 7000m.

Hva slags Gore Tex bukse trenger jeg til slike turer? Holder det med tynnere all round bukser som Norrøna Falketind eller trenger jeg noe som er 'tøffere' og mer slitesterk?

Gore Tex kommer også i tre varianter: Gore Tex, Gore Tex Active og Gore Tex Pro. Falketind er i førstnevnte Gore Tex. Er det noen som vet hva slags Gore Tex man bør bruke --- eller om alle er OK da skall laget kun skal beskytte mot vind og snø og vann.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en Falketindbukse og den holdt ikke én dag til normal fjellturbruk før det var hull på innsiden i fotenden. Det er en tråd et sted her som omhandler det og jeg er visst ikke alene. Norrøna har en bra kundeservice og jeg fikk gehør på reklamasjonen. 

Ut fra min erfaring og ditt spesifikke forslag vil jeg råde deg til noe annet, kanskje noe kraftigere?  

Man vil jo ikke at noe skal ryke på tur, ihvertfall ikke i utlandet. Regner med du tar et par bruksdøgn på utstyret hjemme før du drar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Enig i at Falketind virker litt tynn. En arbeidskollega var på Aconcagua og brukte Arcteryx Theta SV Bib Gore-Tex Pro skallbukse. Et alternativ fra samme produsent ser ut til å være Beta AR Gore Tex Pro. Det blir vel til at jeg kikker på dem (og prøver å finne et salg --- disse buksene er ikke akkurat billige :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, DrBachus skrev:

Takk for svar. Enig i at Falketind virker litt tynn. En arbeidskollega var på Aconcagua og brukte Arcteryx Theta SV Bib Gore-Tex Pro skallbukse. Et alternativ fra samme produsent ser ut til å være Beta AR Gore Tex Pro. Det blir vel til at jeg kikker på dem (og prøver å finne et salg --- disse buksene er ikke akkurat billige :))

Jeg ville også studert hvilke praktiske løsninger buksene har. Glidelås langs føttene hele veien ned mener jeg er et must - og driteflaps er jo også en stor fordel. Jeg liker bergans sine bukser veldig godt - spesielt den nettingen på innsiden som noen av bergans sine bukser har er bra. Den gamleste av mine bergansbukser er den aller beste - både flapsen, langt glidelås alle veier - gode lommer - slitepaneler - dobbel innsydd gamasje nede - men den er utgått av produksjon.

Jeg vil tro at Arcteryx Theta SV Bib Gore-Tex Pro vil fungere bra. Jeg har en slik en til vinterbruk. Jeg er allikevel litt usikker på om selve bib-løsningen er det rette og sånn sett kan nok kanskje den andre buksen du har valgt der være vel så bra. Usikker på om det er hemper til belte på den - ser ut som det er integrert.. likeledes få slitepaneler. Det er valgets kvaler.. Det er bare å dra i butikkene å prøve - og klipe igjen øya når kortet dras!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 8.9.2016 at 1:06 AM, DrBachus said:

Jeg gikk for en Arcteryx Alpha AR bukse - en skikkelig solid bukse spesielt laget for tøffere forhold.  Var griseheldig og fikk den 40% redusert fra GSport :)

Hei,

hvordan er erfaringen med buksa så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ViktorS skrev:

Hvis det er kaldt, hvorfor bruke goretex og ikke en bukse uten membran?

(jeg spør av nysgjerrighet, for jeg bruker kun g1000 når temperaturen er det er kaldt og "tørt")

Når man skal velge en bukse for varierte forhold og som man skal ha på seg over mange uker er Gore-tex uovertruffen. I støvete og skitne forhold over lang tid er min erfaring at bomull ikke duger. Det lukter fortere og flekker vises osv.. 

Men det er sikkert mange meninger om dette. Uansett kommer man ikke unna lett vading, kanskje snøforhold og mye svetting. g1000 duger ikke hvis det blir vått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.