Gå til innhold
  • Bli medlem

Orreleik i den lokale villmarka


Alex90

Anbefalte innlegg

Jeg og fetteren er femten år begge to. Vi har vært på orreleik flere ganger før, og nå skulle vi til Breimåsan i Spydeberg.

Da jeg og min fetter fro ut på formiddagen regna det, og det fortsatte det med til morgenen etter. Vi kåla litt rundt i skauen før vi fant den rette leia og den planlagte bålplassen.

Vi slo opp gapahuken og fyrte primus. All veden som lå der var søkkblaut, og vi bar ikke med oss noe selv, så rødspritapparaturen til Trangia gjorde nytten. Den tørre neveren vi plukka med oss fikk heller ikke fart i flammene.

Utover kvelden kom det flere interriserte. De hadde med masse ved og ei svær tyrirot, så det ble bål til langt utover dagen etter. Det var hyggelige og vante skaukarer som gladelig delte pølser, bacon og hamburgere med oss, og var gledelig overrasket over å finne to ungdommer aleine ute i marka. Slike spandable folk blir det desverre færre og færre av.

Vi hørte jernbanen og bilene på motorveien i det fjerne om natta, man skal ikke langt for å oppleve villmarka!

Tidlig om morgenen - i firetida kom de hissige orrhanene, hveselyden blandet med storspovens og vipas hyl ble en fin morgensang.

En hyggelig og lærerik tur ble det! Kom dere på orreleik nå før det er for sent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det var hyggelige og vante skaukarer som gladelig delte pølser, bacon og hamburgere med oss, og var gledelig overrasket over å finne to ungdommer aleine ute i marka. Slike spandable folk blir det desverre færre og færre av.

Det det blir enda færre av er ungdommer på deres alder som kommer seg ut på tur, og som trives i skauen. Dere kommer helt sikkert til å møte mange spandable folk på tur i årene som kommer.

Orreleik er en facinerende måte å oppleve naturen på. Stå på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra å se at ungdommer som dere kommer dere ut i skogen. Og så bra at dere innser at friluftsliv ikke trenger å være så utrolig vanskelig og tidkrevende! Det er faktisk kjempeenkelt å ta seg en tur ut. Det trenger ikke å være langt hjemmefra, men det er utrolig deilig å komme seg bort fra den vanlige timeplanen.

Jeg tror også at det er mange, mange flere ungdommer som faktisk kunne tenkt seg å gjøre slik som dere. Problemet mange har, er imidleritd at de ikke har noen å dra ut sammen med. Og dermed blir det til at man mister interessen.

Selv var jeg barneskolelærer et halvt år for noen år tilbake. Da dro jeg ut i skogen så ofte jeg kunne, samme om det var heimkunnskap (lage mat på bål), geografi (ut å se på stein og bekkedaler) eller gym. Erfaringen fra dette var at jeg tydelig så at unger jeg ikke ante at hadde interesse for friluftsliv, blomstret og stortrivdes ute i naturen. Jeg er sikker på at jeg hadde fått med hele denne klassen på orrfuglleik om jeg hadde hatt muligheten til det!

Moral: Ta med unga ut i skauen og gjør det spennende for dem. Ta med en fuglebok, en sporbok, en enkel geologibok. La de få gjøre ting sjøl, la de få ansvar. Dra rett og slett på tur på ungas premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Fant en gammal tråd her og håper folk har innspill. Jeg har lyst å oppleve orreleik i vår og trenger grunnleggende info og tips. Alt fra forskjellen på orrhane og tiur, til hvor jeg kan oppleve dette, hvordan man forbereder seg og når sesongen starter.

Bor i Enebakk ved Gaupesteinsmarka og har vært én gang på Orremåsan, men så ikke noe da. Noen som har tips og erfaringer om andre steder i Østmarka? Alt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.