Gå til innhold
  • Bli medlem

Telefon dekning i fjellet.


sherpa

Anbefalte innlegg

Var noen dager på Leirvassbu i sommer. Der var det ingen Telenor dekning. Er det andre teleselskap som har dekning der og hvordan er det generelt med dekning rundt de store hyttene i Jotunheimen? Vet at man ikke skal satse på mobiltelefonen som sikkerhet i fjellet, men noen ganger kan det være greit å få kontakt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et kjent problem.  For lettere å finne punkter, og da mener jeg punkter og ikke områder sender min kone hver dag en rekke SMSer til meg.  Når jeg ønsker kontakt med henne, ser jeg ut områder som ser lovende ut og slår på mobilen.  Og er jeg heldig plystres det muntert.  Nå er det forskjell på mottak og sending av SMS og tale, derfor fingår jeg og finner PUNKTET.  Ofte kan jeg ikke engang snu på hodet for ikke å miste kontakten. 

Ved å følge dette har jeg aldri opplevd å ikke få kontakt, selv om jeg en gang gikk i 4 timer før jeg nådde frem.  Totalt 8 timers for noen minutters samtale -  men det var verd det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent finnes det tre forskjellige infrastrukturer (antenner) for mobiltelefoni i Norge. Telenor, Telia og ice.net. Andre selskaper man har abbonement hos benytter infrastrukturen til Telenor eller Telia.

Dekningskart:

https://www.ice.no/private/coverage/

https://telia.no/dekningskart

https://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp

En billig løsning for deg som har Telenor er å kjøpe denne rakkeren og putte et kontantkort fra Telia i den: http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/NOK130BL/nokia-130-dual-sim-mobiltelefon-sort

Den har inntil 36 dager standbytid og har muligheten til dualsim, dvs to simkort. Ergo har man også muligheten til å bestille et tvillingsimkort til sitt vanlige abbonement, hive det i telefonen også, skru den smarte telefonen av og være tilgjengelig på to antenneinfrastrukturer hvis dekningsguden vil det.

Noen steder er Telia best på dekning og noen steder er Telenor best. Ice.net har jeg ikke erfaring med, annet enn at jeg skummet over websiden deres og wikipediasiden om de nå.

 

Det dyre alternativet er å kjøpe en Inreach-enhet som kan sende sms, epost og nødsignal via GPS-signaler i stedet for mobilnettet.

Første og beste treff fra prisjakt.no: http://maricult.com/mari-care.com/index.php?main_page=product_info&cPath=48_49&products_id=98

Det var et litt mer utbroderende svar enn hva du spesifikt spurte om. I forhold til det er det bare å sjekke dekningskartet til din mobiloperatør i det området du skal på tur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt skummelt å bruke dekningskart. Disse er veldig grove, det beste er vel Telenor sitt. Men di sier "Dekningskartene er beregnet ut fra kartgrunnlag og datasimuleringer. Vi jobber med å gjøre dekningsbildet enda mer nyansert, spesielt i byområder og skog- og fjordområder." Har prøvd med DualSim telefon og det er marginale forskjeller i mange områder. Er nok naturens utforming med åser som skjermer, mye ble borte med det gode gamle NMT450 systemet. Jo høyre fjell og åser jo dårligere dekning. Ofte er det jo slik at ved dårlig vær så trekker jeg mot steder som gir mere ly, da forsvinner også signalet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det om dekningskartene igrunn. Men som sagt så stiller man sterkere med både Telenor og Telia i lomma enn med kun den ene og vil man være omtrent sikret kontakt med omverdenen så kjøper noe GPSbasert toveiskommunikasjon som feks Inreach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, graham skrev:

Enig med det om dekningskartene igrunn. Men som sagt så stiller man sterkere med både Telenor og Telia i lomma enn med kun den ene og vil man være omtrent sikret kontakt med omverdenen så kjøper noe GPSbasert toveiskommunikasjon som feks Inreach

Man får ikke toveis kommunikasjon over GPS, det er en misforståelse, GPS satellitene sender bare ut tidssignaler som GPS mottakerne bruker til å kalkulere posisjonen.

Inreach bruker Iridium satellitter for å sende og motta signaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, graham skrev:

Såvidt meg bekjent finnes det tre forskjellige infrastrukturer (antenner) for mobiltelefoni i Norge. Telenor, Telia og ice.net. Andre selskaper man har abbonement hos benytter infrastrukturen til Telenor eller Telia.

Dekningskart:

https://www.ice.no/private/coverage/

https://telia.no/dekningskart

https://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp

En billig løsning for deg som har Telenor er å kjøpe denne rakkeren og putte et kontantkort fra Telia i den: http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/NOK130BL/nokia-130-dual-sim-mobiltelefon-sort

Den har inntil 36 dager standbytid og har muligheten til dualsim, dvs to simkort. Ergo har man også muligheten til å bestille et tvillingsimkort til sitt vanlige abbonement, hive det i telefonen også, skru den smarte telefonen av og være tilgjengelig på to antenneinfrastrukturer hvis dekningsguden vil det.

Noen steder er Telia best på dekning og noen steder er Telenor best. Ice.net har jeg ikke erfaring med, annet enn at jeg skummet over websiden deres og wikipediasiden om de nå.

 

Det dyre alternativet er å kjøpe en Inreach-enhet som kan sende sms, epost og nødsignal via GPS-signaler i stedet for mobilnettet.

Første og beste treff fra prisjakt.no: http://maricult.com/mari-care.com/index.php?main_page=product_info&cPath=48_49&products_id=98

Det var et litt mer utbroderende svar enn hva du spesifikt spurte om. I forhold til det er det bare å sjekke dekningskartet til din mobiloperatør i det området du skal på tur.

For "moro" skyld tastet jeg inn Mårbu på Telenors dekningskart og fikk resultatet "meget God". Men på Mårbu fjellestue er det ikke mobildekning i det hele tatt!  Du får først dekning ved å gå ut til flaggstanga og ringe derfra.  Og der skal du stå rimelig stille for ikke å miste forbindelsen.  Dette betyr at du ikke kan nåes hvis du sitter inne  20 meter unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tom42 skrev:

For "moro" skyld tastet jeg inn Mårbu på Telenors dekningskart og fikk resultatet "meget God". Men på Mårbu fjellestue er det ikke mobildekning i det hele tatt!  Du får først dekning ved å gå ut til flaggstanga og ringe derfra.  Og der skal du stå rimelig stille for ikke å miste forbindelsen.  Dette betyr at du ikke kan nåes hvis du sitter inne  20 meter unna. 

Merkelig, jeg gjorde samme øvelse som deg og fikk 2G Basis.

Forøvrig så ser man på størrelsen av firkantene hvor god oppløsning kartene har, det er bare regnet ut dekning for et punkt i hver firkant, årsaken til det er for å redusere datamengden ved publisering på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å tenke som meg. Hvis du ikke kan se vei, bebyggelse eller anleggsområder så er det vanligvis ikke dekning.. Planlegg aldri en tur med det for øye at du bare kan ta opp telefonen og "ringe en venn" hvis du skulle få problemer.

 

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tom42 skrev:

For "moro" skyld tastet jeg inn Mårbu på Telenors dekningskart og fikk resultatet "meget God". Men på Mårbu fjellestue er det ikke mobildekning i det hele tatt!  Du får først dekning ved å gå ut til flaggstanga og ringe derfra.  Og der skal du stå rimelig stille for ikke å miste forbindelsen.  Dette betyr at du ikke kan nåes hvis du sitter inne  20 meter unna. 

Nop, Mårbu kommer kun opp med 2G, går du derimot litt mot vest vil det etter hvert være 4G dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PTG skrev:

Nop, Mårbu kommer kun opp med 2G, går du derimot litt mot vest vil det etter hvert være 4G dekning.

 

3 timer siden, PTG skrev:

Nop, Mårbu kommer kun opp med 2G, går du derimot litt mot vest vil det etter hvert være 4G dekning.

Jada.  Men det står ikke "meget god" hverken på flaggstanga eller mot vest som du sier, men det som står er "Mårbu:  Meget god dekning."  På den andre siden, sist jeg var der ble vi ikke plaget av mobiler som ringte, og ingen satt klistret til skjermen.  Og i mangel av teknologien så gjorde vi noe som er uvanlig for mange:  Vi pratet.  Derfor håper jeg ingen fra Telenor ser dette og bryter idyllen med et mobilfritt sted.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tom42 skrev:

 

Jada.  Men det står ikke "meget god" hverken på flaggstanga eller mot vest som du sier, men det som står er "Mårbu:  Meget god dekning."  På den andre siden, sist jeg var der ble vi ikke plaget av mobiler som ringte, og ingen satt klistret til skjermen.  Og i mangel av teknologien så gjorde vi noe som er uvanlig for mange:  Vi pratet.  Derfor håper jeg ingen fra Telenor ser dette og bryter idyllen med et mobilfritt sted.

Tenk bare på alle de "fine" mobilmastene vi ville få rundt om i fjellet hvis denne lille "egoistmakinen" skulle få innpass her også.

mobilmast-91.jpg12.jpg

Og siden strømforsyning og kommunikasjonskabel mellom mastene ikke kan legges i bakken rundt om på fjellet så hadde vi vel fått noen kjekke paraboler og noen solcellepaneler i tillegg.

Her er et par bilder fra det samme fjellet, Lifjell i Sandnes, bare tatt fra forskjellig sted, så kan vi velge hva vi liker best.

IMG_0698.jpgIMG_0703.jpg

Vi går rundt i en "mikrobølgeovn", hele døgnet, mesteparten av livet, la oss i det minste slippe denne "grillen" når vi er i fjellet.

De som ikke klarer seg noen dager eller uker uten telefon får bare holde seg hjemme.   angrycellphoneuser-e1344000823310.jpg

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.