Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda NÅ


Dybvik

Anbefalte innlegg

Hei å hå!!

Er det noen som har vært på Hardangervidda nå?

I så fall hvordan er snøen der oppe? Er det mulig å krysse vidda slik forholdene er nå? Vi tenker å starte ved Haukeliseter og bruke 5 dager til Finse, er dette reelt?

Hadde vært genialt om noen hadde noen tips når det gjelder dette?

Starter mandag 08.Mai!=)

Pål Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei å hå!!

Er det noen som har vært på Hardangervidda nå?

I så fall hvordan er snøen der oppe? Er det mulig å krysse vidda slik forholdene er nå? Vi tenker å starte ved Haukeliseter og bruke 5 dager til Finse, er dette reelt?

Hadde vært genialt om noen hadde noen tips når det gjelder dette?

Starter mandag 08.Mai!=)

Pål Chr

Jeg hadde aldri i livet klart den turen på 5 dager ihvertfall 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har både gått til fots fra Finse til Haukeliseter, og på ski. Siste turen over vidda hadde jeg i uken før påske.

Jeg kan nok med en gang si at dere kommer nok ikke over på 5 dager, regn med 6 dager. Overnatting på Hellevassbu, Litlos ( dere kommer ikke til Besso eller Sandhaug i disse forholdene det går seint!), Sandhaug, Dyranut, Kjeldebu. &. dagen går dere til Finse, og tar toget hjem.

Kan fortelle dere at dere kommer til å slite på første etappe, ihvertfall! Det er mye snø fra Haukeliseter til Hellevassbu nå. Det er en lang etappe på ca. 7 timers tid, men med mye snø kommer dere garantert til å ta over 9 timer. ( Pluss matpauser...). Jeg var på fottur forrige helg, og over 600 moh er det ennå ganske mye snø. Vi slet med å gå gjennom snøen, særlig hvis det var nedbør i lufta eller sol. SÅ HUSK FOR ALL DEL STAVER MED STORE TRINSER PÅ!!! Da sparer dere mye krefter på å komme opp av snøhullene igjen.

(Jeg ville tatt med meg et par lette, smørefrie ski på sekken. Eller truger)

På etappen fra Hellevassbu til Litlos er det også mye snø, og helt sikkert litt i tidligste laget for fjellstøvler. Samme med etappen Litlos -Besso/ Sandhaug. Besso er mye koseligere å overnatte på enn Sandhaug, og ligger en liten times tid før Sandhaug.

Sandhaug - Dyranut byr nok også på snø, men dette er en enkel etappe uten særlig kupert terreng. Dyranut Kjeldebu er grei nok, men opp til Finse vil det også være mye snø og mange oppoverbakker for dere.

Alt i alt vil jeg si at det er for tidlig å dra på en slik tur allerede nå, dere må ha med ski. Det beste er et par lette smørefrie ski, og noen lette skistøvler. Det aner meg at dere kanskje er unge og klar for utfordringer, men tro meg når jeg sier det er tøft å gå lange dagsetapper i slike forhold. Det går seint, og det er hardt.

Men lykke til! Kan dere ikke gi en tilbakemelding på forholdene?

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hadde tenkt meg på Hardangervidda i helga som var fordi det var meldt så fint vær. Ringte for sikkerhets skyld lØvre Numedal Fjellstyre, og fikk beskjed om at varmen nå antagelig førte til at det heller ikke gikk an å gå på natta. Dro derfor på annen tur på østlandet uten snø.

Har du planer om å starte fra eksempelvis vestsiden, kan du ringe Halne Fjellstue for å sjekke forholdene. Det er ikke greit å vasse i råtten snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysset Hardangervidda på ski fra Dyranut til Haukeliseter på 3 dager fra lørdag 6. mai til mandag 8. mai.

Brukte knapt 6 timer fra Dyranut til Hadlaskard. 12 timer fra Hadlaskard via toppen av Hårteigen og innom Litlos til Hellevassbu. Knapt 7 timer fra Hellevassbu via Sandfloegga (viddas høyeste topp) til Haukeliseter.

Det er veldig lite snø rundt Hadlaskard (nordvest på vidda), ellers er vidda fullstendig snødekt. Det var ikke særlig råttent. Ganske bra der en følger gamle spor. Om morgenen fint skareføre. Noe overvann på enkelte vann. Men det blir raskt problemer på vannene nå fremover. I lavere områder vil elver også kunne gi trøbbel. Bruene er ikke nødvendigvis på plass. Lite kvister igjen fra påsken. Definitivt skiforhold, ikke tenk på å gå til fots eller på truger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner meg at dere kanskje er unge og klar for utfordringer, men tro meg når jeg sier det er tøft å gå lange dagsetapper i slike forhold. Det går seint, og det er hardt.

Slik som jeg kjenner Dybvik så er han en meget fornuftig fjellmann som har vært ute mang en vinterdag før.

Og det er skitur de skulle på... Ikke fottur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe fra mandag 8.mai til fredag 12.mai. Forholdene var PERFEKTE!

På Haukeliseter ble vi sett rart på, og fikk høre at man kunne nå ikke dra på skitur i denne tida, for man kunne jo komme til å bli våt på beina (?!?)

Vistnok måtte vi opp av soveposene klokken 0300 for å gå på skaren før sola tok tak. Vi fikk se mange fine soloppganger, og hadde tempraturer opp i mot 25 grader i sola. Snø nok for å krysse nå, men det største problemet er overvann og isløsning i elvene. Vi forholdte oss ikke til rutenettet eller hyttene, men hadde med telt.

Forøvrig kan det se ut til å bli et bra rypeår der oppe..!

Eirik, tipper det var deg vi traff rett ovenfor Haukeliseter? Med "Framad" på skia? Traff ingen andre på turen ivertfall=)

Hilsen

Pål Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at dere hadde tenkt å gå til fots, siden dere hadde innlegget under "Fjellvandring". Det var derfor jeg forberedte dere på at det kunne bli hardt.

Men greit å vite hvordan forholdene der er nå, skal muligens opp en tur nå i slutten av mai.

I morgen drar jeg på 4 dagers fottur i Hjelmalandsheiene, det blir spennende å se hvor langt vi kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.