Gå til innhold
  • Bli medlem

Når bruke hvilke plagg?


joddm

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer litt på når man skal bruke/hvilke bruksområder forskjellige stoffer i diverse plagg har? Vinter/sommer?

Soft shell, Gore Tex, bomull, fleece, polyester osv osv... Hvor vind/regn-bestandig er plagg som ikke er  regntøy/tex/dri3/dermizax?

Kom med dine tips :)

Endret av joddm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, membraner fungerer dårlig når det kryper under null, og du trenger de heller ikke da. Jeg bruker skall når det regner, bomullsbukse og jakke (fjellreven g1000) når det er fint vær og/eller kaldt. Tynt merinoull når det er bittelitt kaldt, tykkere når det er kaldere, dunjakke når det begynner å bli ganske kaldt, fleecebukse når det er skikkelig kaldt og jeg skal stå mye i ro. Jeg har PU-klær (oljeregntøy) når jeg skal være ute hele dagen uten høy aktivitet. Jeg har goretex fjellsko når det regner og om vinteren, terrengjoggesko ellers. Høye gummistøvler hvis jeg skal være ute i en elv eller det regner skikkelig mye (og dertil mer søledammer). Lue, votter/hansker, skjerf/hals etter behov. Jeg har også en tynnere regnbukse (fjørå dri1) til sykling i regnvær, og siden jeg bor i Bergen har jeg ofte med en overtreksbukse hvis det kommer en større regnbyge jeg ikke kan unngå. Softshell er så mangt. Det er ypperlig på vinteren, eller på de litt kaldere dagene hvor bomullen blir for tynn. Men det finnes nok av tynne softshell som ikke varmer eller stenger ute vind/regn. Noen nye softshellstoff har fått veldig bra vannmotstand også, så i teorien kan man nesten unngå hardshell i de fleste situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
38 minutter siden, SisRomssaNieida skrev:

Hverken dri1 eller dri3 fra Norrøna tåler ekte regn og må byttes ut nesten hvert eneste år. Anbefales kun som vindjakke.

 

Hva er ekte regn?

Jeg er helt uenig med deg. Har både Bitihorn dri1 og Trollveggen dri3 jakke. Begge er potte tette etter to års bruk. Er man flink å lufter godt under armene blir de ikke særlig våte innenfra heller, så lenge temperaturen ikke er for høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.