Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakke telt utenpå sekken , hvor?


-Tine

Anbefalte innlegg

Annonse

Selv liker jeg å pakke ting i sekken. Skal man ha ting på utsiden, gjelder de samme prinsippene for pakking, tunge gjenstander høyt og tett inntil ryggen. Det gir best stabilitet og komfort. Skal man ha ting på utsiden lønner det seg i tillegg å sørge for at det ikke beveger seg.

https://www.fjellrevenshop.no/hvordan_pakke_sekken

https://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--slik-pakker-du-ryggsekken-400.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -Tine skrev:

Hei :) 

 

Hvor på sekken lønner det seg og feste teltet? På toppen? Midt på? Eller nederst/under? 

 

Vi har litt forskjellige preferanser, noen fast regel er det vel ikke.. Jeg pakker teltet (Ringstind Superlight) under lokket på sekken. Det gir den fordelen at hvis det regner slipper jeg å åpene sekken så innholdet blir vått. Et telt med større pakkevolum kan du feste under sekken. Skal du ha en sekk hvor alt skal oppi kan den bli veldig stor. Sekken på bildet er på 55 liter. Ser du på brosjyrer hos teltprodusenter er ofte teltet festet på utsiden. TH2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan festene på sekken er, og hvor stort teltet er. Dess lenger ut fra ryggen det kommer, dess mer vil du føle at du trekkes bakover.

Man er ikke nødt til å pakke teltet i originalposen. Den kan ofte bli en uhåndterlig, hard "kule" som er vanskelig å plassere. Stengene kan for eksempel stikkes nedi sekken og teltet kan legges i en større pose. Så sitter du igjen med en myk pose som kan forme seg. Kanskje går den til og med ned i sekken da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg pleier pakke stenger og plugger langs ryggen i sekken, siden de veier mest, mens resten av teltet festes nederst på sekken. Hvis du har plass kan dette være en løsning, men stengene bør være lette å få tak i så man får satt opp teltet fort om det skulle komme uvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dele opp teltet var et fint tips! Det skal jeg prøve! ? Skal gå til innkjøp av et litt mindre og lettere telt hvis jeg ser at dette er noe vi kommer til å bruke mye. Men det koster litt penger så jeg får prøve å pakke best mulig enn så lenge ? Sekken min er forøvrig en Osprey aura 50 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å ha telt eller oppblåsbart liggeunderlag under sekken. Har en tendens til å sette fra meg sekken uten å se meg for(spesielt når jeg er sliten) og da kan man fort skade disse tingene. Så telt ligger under lokket hos meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på sekken samt kva aktivitet du skal til med. Ein vil gjerne pakke med tyngdepunkt tilpassa aktiviteten ein skal drive med. Dersom eg må ha telt på utsida, ville eg gjerne ha det under botnen på sekken om eg skal på ski i kupert til krevjande terreng. På føtene vil eg helst ha det under topplokket. Under ingen omstendigheiter likar eg å ha det festa bakpå sekken på ein måte som gir drag bakover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt så er det viktigste den totale pakkingen av sekken, altså om du har 20kg som skal i sekken så må du sørge for at de sakene som veier mest havner så nær ryggen som mulig og at vekten generelt er godt sentrert innerst mot ryggens øvre parti.Tyngdepuktet bør absolutt ikke ligge for lavt men heller ikke for høyt samtidig som det ei heller må komme for langt ut fra ryggen. Veldig mange uerfarne som overhodet ikke tenker på lastfordeling når de pakker og da får du kjapt mye vondt på lengre turer :) 

Hvis teltet ditt veier 5kg så ville jeg vertfall ikke festet det under eller på sekkens forside men da heller øverst selv om ingen av løsningene blir optimale (oppdeling om mulig er smart). Ringstind som er nevnt veier bare 1kg og vil ofte ikke utgjøre drastiske forskjeller mot mye annet utstyr. Har man lett og kompakt utstyr så er det mer fleksibelt og enklere å få lastet sekken riktig i motsetning til om du f.eks har noen få store volumiøse gjenstander som veier mye hver seg. (les sovepose, telt og liggeunderlag)

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.8.2016 at 15.57, -Tine skrev:

Jeg vet det beste er å ha det i sekken, men teltet er såpass stort at det går ikke. Derfor jeg spør. :) om hvor på sekken det er lurest og henge det da! :)

Siden du sier at teltet ditt er stort, og kanskje noe av det tyngste du har med, ville jeg ikke pakket det utenpå bakpå sekken. 

Deler du opp kan du eventuelt kun ha ytterteltet utenpå, siden dette trolig tar mye plass.

Med stenger og plugger i feks sidelommer har du da likevel lett tilgang ved oppsetting i ruskevære uten at sekken behøver å tømmes.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Frilufta said:

Siden du sier at teltet ditt er stort, og kanskje noe av det tyngste du har med, ville jeg ikke pakket det utenpå bakpå sekken. 

Deler du opp kan du eventuelt kun ha ytterteltet utenpå, siden dette trolig tar mye plass.

Med stenger og plugger i feks sidelommer har du da likevel lett tilgang ved oppsetting i ruskevære uten at sekken behøver å tømmes.  

 

Vet ikke om jeg er helt enig her, se forøvrig svaret mitt rett ovenfor. Tenk heller alternativt, hvis teltet ikke får plass i sekken så bør du tenke om hele pakkinga. Altså få plassert teltet ditt som første ting i sekken innerst mot ryggen, ikke bruke orginal teltpose men "spre" det uttover hele innerste del av ryggen på sekken og pakke deretter ting inn i sekken slik at det klemmes av seg selv mot sekkens rygg og telt. På denne måten for du maksimert plass utnyttelsen og vektfordelingen. Skal du gå 10-20km dagsmars så vil dette være vært å bruke tid på. Skal du derimot rusle noen få kilometer så er det egentelig mindre nøye hvordan pakkingen blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg leste faktisk svaret ditt før jeg postet. 

Absolutt ikke uenig med deg. Men TS sier det er for stort til å ha inni. 

Personlig vil jeg har lettere tilgang til teltet enn spredt rundt inne i hovedrommet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte så må man ofte akseptere noen kompromisser hvis utstyret man har ikke er helt optimalt, man får sjelden i pose og sekk :) Er helt enig i at f.eks lett tilgang på telt kan være kjekt men om jeg må velge mellom en meget ukomfortabel sekk kontra litt mere knot med tilgang på utstyret så vet jeg vertfall hva jeg hadde valgt, spesielt om det er snakk om lange turer.

Jeg nevnte at hvor mye jobb du gjør med dette bør avhenge av lengden på turen i stor grad. Det gjelder å tilpasse så godt som mulig til den turen man faktisk skal gå, det gjelder jo generelt alt egentelig.

Alternativet er å svi av et lass med penger på nytt dyrt utstyr, noe ikke alle nødvendigvis kan eller ønsker å gjøre, da kan man jobbe med det man har og gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Jeg skal prøve å dele opp teltet og se hvordan den løsningem blir. Liggeunderlaget og soveposen min er ganske lette synes jeg. Soveposen er under 1 kg og liggeunderlaget er et exped synmat UL 7 tror jeg det var. Veldig lite og lett hvertfall. Teltet blir også byttet til fordel for et lettere og dyrere et , men jeg har ikke gått noen turer enda så synes det er dumt å bruke 5000 + kr på et telt hvis jeg ikke kommer til å bruke det. Derfor kjøpte jeg et billig et nå, men dog litt tungt. Mulig det var feil og gjøre det sånn med frykt for å ødelegge turopplevelsen, men jeg går ikke alene så vi skal nok få fordelt litt ? Men jeg tar imot alle tipsene deres og så får jeg bare prøve meg frem til hva som funker godt for meg:) Det er ålreit å høre litt erfaringer ! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke skal gå mange timer hver dag, i flere dager, så går dette helt fint det :) 

Man skal bli sliten på tur. Det er jo bare digg. 

Synes selv det er fornuftig å ikke kjøpe masse dyrt utstyr før man vet hva man trenger og ikke minst liker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som flere andre her når sekken ikke har plass til alt inni. Teltstenger og plugger på hver sin siden inni sekken. Ellers prøver jeg å holde de tyngre greiene tettest mulig mot ryggen og høyest mulig. På mitt siste sekkekjøp ble teltet plassert oppå lokket. Det var ikke vekta av teltduken som avgjorde det, men heller det at duken er tynn og derfor litt sårbar. Med teltet festet under sekken burde den vært beskyttet av en mer solid (tyngre) pakkpose så det ikke skades når sekken settes på bakken. Her er bilde av 65 literen ferdig pakket for tur. 

WP_20160817_001.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -Tine skrev:

Takk for mange gode svar! Jeg skal prøve å dele opp teltet og se hvordan den løsningem blir. Liggeunderlaget og soveposen min er ganske lette synes jeg. Soveposen er under 1 kg og liggeunderlaget er et exped synmat UL 7 tror jeg det var. Veldig lite og lett hvertfall. Teltet blir også byttet til fordel for et lettere og dyrere et , men jeg har ikke gått noen turer enda så synes det er dumt å bruke 5000 + kr på et telt hvis jeg ikke kommer til å bruke det. Derfor kjøpte jeg et billig et nå, men dog litt tungt. Mulig det var feil og gjøre det sånn med frykt for å ødelegge turopplevelsen, men jeg går ikke alene så vi skal nok få fordelt litt 1f603.png Men jeg tar imot alle tipsene deres og så får jeg bare prøve meg frem til hva som funker godt for meg:) Det er ålreit å høre litt erfaringer ! Takk :)

Begynte litt på samme måten. Kjøpte Helsport Nordmarka 2, et billig og bra telt som jeg har brukt på Hardangervidda, men litt tungt (2,6 kg) og ganske mye volum nedpakket.. Jeg valgte å begynne på denne måten da jeg var usikker på om hvor mye jeg ville bruke utstyret. Billig sovepose kjøpte jeg også, Bergans vekt 2,2 kg. Dette var for tre år siden. Nytt telt og lett dunpose har det blitt samt at kokeutstyret har kommet kraftig ned i volum og vekt. Ringstind Superlight 1-2 ( 940g ) kjøpte jeg på outlet siden til Helsprt for 3.795.-. Hvis du ikke har sjekket denne siten vil jeg anbefale det. Her er alltid mange gode tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.