Gå til innhold
  • Bli medlem

hytte-eiere


Lyngve

Anbefalte innlegg

Jeg er så dritt lei av de mange hytteeiere som pendler mellom hovedstaden og Valdres. Veiene er overbelastet nok fra før av, om ikke disse menneskene absolutt må pendle til hytta hver eneste helg, for å få litt "avkastning på kapitalen". Fulle hengere med material, maling, ved, sag, trillebårer og annet skrot som skaper lange køer på veiene. Og så har vi de med Volvo V70, Audi A6 som kjører som svin med små barn i baksetet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett halsbrekkende forbikjøringer med uskyldige barn i bilen. Hytteeire som konkurrerer om å komme først til fjellet. Jovisst blir det knapphet på tid når man både skal være hyttemenneske og bymenneske samtidig.

Hva er det som gjør disse menneskene til friluftsmennesker. Ikke vet jeg, men av og til føles det som om hytte på Beitostølen bare er en del av den evinnelige jakten på statussymboler. Og egentlig er det ikke hytter vi snakker om, men heller fullverdige eneboliger med alle bekvemmeligheter inkludert, sågår boblebad og eget trimrom. Glemt er den tiden hvor en hytte representerte den enkle tilværelse i pakt med naturen, uten strøm og innlagt do.

NEI til flere luksus-hytter i fjellheimen !!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veien gjennom Valdres er en god tofeltsvei med kapasitet på 15000 biler i døgnet. Selv med disse hytteeierne er ikke trafikktallet i nærheten av dette, så du må nok lenger ut på Valdresflya med at veiene her er overbelastet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt sammenhengen her Lyngve ?!? Folk kjører da ikke verre bil fordi de bor i en by eller eier en hytte. Er det kanskje slik at du ikke liker hytteeiere og byfolk generellt og derfor griper til den første og beste forklaringen du kan komme på ?

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir jeg sikkert lynsjet... men jeg kunne faktisk tenke meg en av disse hyttene med innlagt vann og kloakk samt strøm. Trimrom klarer jeg meg selv følgelig uten (Burde holde i massevis med fjellene).

Når det gjelder overnatting skal det være enten-eller. Enten telt på den mest forblåste og utilgjengelige fjellhyllen, eller hytte med alle bekvemmeligheter. Utedo og vedfyring blir liksom en bastard selv om det er hyggelig iblant. (Imidlertid må jeg dessverre innom slike DNT-hytter fra tid til annen. Siden jeg (i likhet med enkelte andre her i forumet??) nekter å bli med damer på shopping blir jeg stadig vekk byttet ut og må derfor være stor-i-kjeften-toppsamler-i-peisestuen for å dra stadig nye damer :wink: )

Eventuell bedagelig innredet hytte må ligge i en hyttefelt. Ja, for jeg ønsker ikke at slike hytter kommer for nær fjellet. Beitostølen og Tyinkrysset er greit, Eidsbugarden er for nært. For de av oss som ikke bor i nærheten av ordentlige fjell er det hyggelig med et eget sted ikke så langt unna. Verden går tross alt fremover. Vi er ferdige med å bygge landet etter krigen. Mennesker ønsker både å oppleve det enkle med naturen og i blant kunne få litt avstand til elementene. Hytter dekker ofte flere behov samtidig. Både nærhet til fjell, mulighet til å få avstand til maset i byen og ha det bedagelig i helgene.

Imidlertid setter økonomien stopper for mine hytteplaner i lang tide fremover. Må bli telt på de mest forblåste og utilgjengelige fjellhyllene.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er velkommen til å besøke hytta vår, Werdna. Du kan få bo i verdens koseligste gjestehytte med utsikt til Tjørnholstind. I tillegg er det dusj og strøm, og heldigvis ingen butikk eller alpinanlegg i nærheten :wink:

Leser du ikke Vallers'n da Tom? Skaget invest AS har søkt om tillatelse til å bygge en snowboardlandsby like nedenfor hytten deres. Det er planlagt mindre heiser. Snowboardparker. Vinterlekeland og leilighetskomplekser. Det ryktes at Olav Thon er med og vil ta opp konkurransen med Beitostølen.

Den nyinsatte ordføreren i Øystre Slidre stiller seg positivt til en slik søknad, mens det i lokalavisen allerede har oppstått en del murring blant enkelte hytteeiere over disse ryktene.

Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt E16 Sandvika-Fagernes er overbelastet på fredager og søndager så er sikkert det et definisjonsspørsmål, men hvis du spør den gjennomsnittlige Audi / BMW (eller fiat for den saksskyld) sjåfør regelmessig på vei til og fra hytta så synes nok de det er tilfelle... Jeg kan bare si at som kjørende imot hyttetrafikken en masse helger de siste 6 årene så er forholdet 1:30 eller mer når det gjelder trafikken i det respektive kjøreretninger .....

Hadde jeg fått bestemme her i verden hadde jeg foreslått en enveis vekselsbom (dvs. avgift mot Valdres på fredager og mot Oslo på søndager) med kr. 150 pr. lett kjøretøy (300.- for firehjulstrekkere og kassebiler) som utelukkende skulle gå til utbedring av veier lokalt i Valdres. Vi har verdens mest humpete veinett og vi vil gjerne ha 3 felts ned til Oslo slik at vi kaster bort minst mulig tid når vi skal på Kino, handle gå på teater(kafe) o.l. i byen. På Valdresmunne heter ikke Oslo Oslo, men snarere By'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien gjennom Valdres er en god tofeltsvei med kapasitet på 15000 biler i døgnet. Selv med disse hytteeierne er ikke trafikktallet i nærheten av dette, så du må nok lenger ut på Valdresflya med at veiene her er overbelastet :wink:

Forutsatt at tallet ditt stemmer så gir det en timeskapasitet på 625 biler i timen. Når 4.000 Oslobiler skal til fjells, til Bergen e.l. like etter jobb på fredag så blir det en midlertidig overbelastning i det mest intenste tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått bestemme her i verden hadde jeg foreslått en enveis vekselsbom (dvs. avgift mot Valdres på fredager og mot Oslo på søndager) med kr. 150 pr. lett kjøretøy (300.- for firehjulstrekkere og kassebiler) som utelukkende skulle gå til utbedring av veier lokalt i Valdres. Vi har verdens mest humpete veinett og vi vil gjerne ha 3 felts ned til Oslo slik at vi kaster bort minst mulig tid når vi skal på Kino, handle gå på teater(kafe) o.l. i byen. På Valdresmunne heter ikke Oslo Oslo, men snarere By'n.

Rart hvordan enkelte grupper i samfunnet alltid skal melke andre for penger. Tror nok bilister betaler mer enn nok med veiavgifter og bensinavgifter til å utbedre veinettet de fleste steder der det er et minimum av trafikk. Har dere ingen lokal Opseth som kan avansere til samferdselsminister slik at Valdres blir skjevforfordelt?

Du er velkommen til å besøke hytta vår, Werdna. Du kan få bo i verdens koseligste gjestehytte med utsikt til Tjørnholstind. I tillegg er det dusj og strøm, og heldigvis ingen butikk eller alpinanlegg i nærheten :wink:

Kult, men hadde vært digg med butikk i nærheten. Har i blant et hang til å må ha en kald pils i hånden mens jeg nydusjet og i renvaskede klær sitter foran peisen og spiser en jåsa (Grandiosa for de uvitende). Ifølge Morten ser det ut til å bli ordnings med det likevel! Spørs hvor lenge du vil trives der i bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har du helt rett i Kim. Innsatsen per topp blir større og større jo lenger man kommer med lista. Dette har jeg merket godt allerede. Heldigvis har jeg i mine unge dager bevisst tatt en del av de toppene som er mest pes, så nå koser jeg meg ofte med lettere tilgjengelige topper. Imidlertid kommer disse snart til å være historie, og da må jeg over på Bre/klatretoppene. Da kommer du til å motta tryglende meldinger fra meg om du kan hjelpe meg :)

By the way, kafe suger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis man tar mange av de mer krevende tidlig i løypa. Da blir avslutningen en kosetrip.. De fleste samlere jeg kjenner har avsluttet med lette eller moderate topper. Storen og Nordre Maradalstind kommer ikke til å bli mine siste topper, kanskje det blir Visbretind N :) Takket være innsatsen til Torgeir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Imponerende med så mange allerede! Når du blir ferdig neste år må du vel være den yngste i Norge med alle toppene? - Kanskje jeg kan slå deg :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende med så mange allerede! Når du blir ferdig neste år må du vel være den yngste i Norge med alle toppene? - Kanskje jeg kan slå deg :) ?

Du kan nok slå Kim Espen, det er bare å akselerere på... Student som du er har du nok tidsmessige muligheter en stund. Vet ikke hvem som er den yngste, men tror uansett ikke det er Kim.. Håkon Magne Gjelsvik lurer jeg på hvor gammel var da han ble ferdig for noen år siden (før han fortsatt nedover Røyne til 1800 moh).

Du har ca. 7 år på deg Espen til å slå Kim. Du er heldig som kom så godt i gang så tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke topper er det du mangler Kim ?

Hva blir den siste ?

Noen spess grunn til at den siste blir den siste ?

Jeg mangler de mest utilgjengelige... Sentraltind, Styggedalstind og Maradalstind. Den siste blir den siste (!), uansett blir det en flott topp... :) Jeg hadde lagt opp løpet litt annerledes. Men så forandret turene seg hele tiden (uventede vanskeligheter), toppene har bare blitt tatt i tur og orden etter best mulig planlegging. Styggedalsryggen blir kanskje avslutningen. Den er verdig nok den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok slå Kim Espen, det er bare å akselerere på... Student som du er har du nok tidsmessige muligheter en stund. Vet ikke hvem som er den yngste, men tror uansett ikke det er Kim.. Håkon Magne Gjelsvik lurer jeg på hvor gammel var da han ble ferdig for noen år siden (før han fortsatt nedover Røyne til 1800 moh).

Jeg hadde planer om å blir ferdig som 25-åring, men som nevnt: det tar mye tid! Hadde jeg bodd mye nærmere ville det klart blitt lettere. Jeg pleier å si at de som bor i dalførene rundt Jotunheimen jukser litt :)

Håkon Magne Gjelsvik var forøvrig 27 da han ble ferdig, men han har meg bekjent gått etter Røynes liste. Mange topper er klart med i tillegg til den, og muligens har INGEN da vært på alle enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon Magne Gjelsvik var forøvrig 27 da han ble ferdig, men han har meg bekjent gått etter Røynes liste. Mange topper er klart med i tillegg til den, og muligens har INGEN da vært på alle enda?

Interessant spørsmål Kim. Vet bare at det er utrolig mange som holder på med denne "sporten" som vi ikke vet om. Svært mange av de som har gått etter Røyne har nok automatisk fått med seg de fleste andre, og de HHTs fjellsportgruppe laget jo egne tilleggslister, men de er jo ikke komplette. Det er jo disse mulighetene for klatretopper i Gjendealpene og del ting som gjør dt hele litt mer spennende. Jeg er bombesikker på at alle toppene i alle fall er besteget, men av en og samme person? Jeg vet ikke, ingen av de 300 komplettistene jeg kjenner i Valdres har vært på alle de uoffisielle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.