Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntette glidelåser på 130 cm?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Prøv å kontakte Norrøna eller Bergans. De syr bukser med vanntett glidelås i sidene og burde vite hvor du kan få tak i disse tingene. 

De får sikkert buksene sine sydd av flittige barnehender et sted i India eller Kina eller der omkring, men de har kanskje et reparasjonsverksted her hjemme et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal glidelåsen være fin eller grov?  Kan den være lik den som finnes i båtkalesjer?  Kalesjemakere/salmakere har vanntette glidelåser i metervis, og da kan du få den på millimeteren.  Og så koster de ikke skjorta, som sikkert en fra Norrøna gjør.  Imidlertid går det an å ringe Norrøna kundeservice  66 77 24 10 (hverdager 08-18). 

Jeg sjekket litt med Gule sider, men fant ingen kaleskemaker/salmaker i Mo.  Ei heller i omegn.  Den nærmete var i Ranheim:   R Evensen & Co, 959 18 636.  Men det finnes et par båtforretninger i Mo, som sikkert er behjelpelig

Om en båtkalesje er tingen har jeg en sikker kontakt i Larvik.  Salmaker Arne Haugen.  Ring til han på tlf 33 11 48 75 sånn litt ut på dagen og hils fra Tom på Nøtterøy.

Ellers er jo vanntette glidelåser handelsvare og din lokale syforretning kan helt sikkert bestille en slik.  Jeg skulle akkurat ha en grov glidelås på 80 cm, og den bestilte de med en gang.

 

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Skal glidelåsen være fin eller grov?  Kan den være lik den som finnes i båtkalesjer? 

Seilmakere pleier også å sy båtkalesjer, men jeg kan tenke meg at disse glidelåsene vil være litt i groveste laget til å bruke på en bukse. Men hvis du kan bruke så kraftige saker så kan du kanskje også bruke samme type som brukes på dykkerdrakter. De er garantert vanntette, men i likhet med kalesjetypen så er de nok ganske stive. http://www.sea-tex.no/

Jeg har en Norrøna Lyngen bukse med glidelås i sidene. Disse glidelåsene er bare ca. 85 cm lange, men jeg er overbevist om at du kan få dem nesten så lange som du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par på 120 cm.. (grov og fin type) Du får heller avslutte med en trykknapp eller noe sånt over hvis det blir for kort.. :)

http://www.extremtextil.de/catalog/Accessories/Zippers/Waterrepellant-Coil:::23_32_64.html

http://www.extremtextil.de/catalog/Accessories/Zippers/Waterrepellant-teeth:::23_32_98.html

Vanntette glidelåser er slike man har i tørrdrakter, og åpner ikke i begge ender. Disse er "water repellant" fra YKK, og er vel det samme som brukes i skallklær fra mange produsenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom42 skrev:

Skal glidelåsen være fin eller grov?  Kan den være lik den som finnes i båtkalesjer?  Kalesjemakere/salmakere har vanntette glidelåser i metervis, og da kan du få den på millimeteren.  Og så koster de ikke skjorta, som sikkert en fra Norrøna gjør.  Imidlertid går det an å ringe Norrøna kundeservice  66 77 24 10 (hverdager 08-18). 

Jeg sjekket litt med Gule sider, men fant ingen kaleskemaker/salmaker i Mo.  Ei heller i omegn.  Den nærmete var i Ranheim:   R Evensen & Co, 959 18 636.  Men det finnes et par båtforretninger i Mo, som sikkert er behjelpelig

Om en båtkalesje er tingen har jeg en sikker kontakt i Larvik.  Salmaker Arne Haugen.  Ring til han på tlf 33 11 48 75 sånn litt ut på dagen og hils fra Tom på Nøtterøy.

Ellers er jo vanntette glidelåser handelsvare og din lokale syforretning kan helt sikkert bestille en slik.  Jeg skulle akkurat ha en grov glidelås på 80 cm, og den bestilte de med en gang.

 

.

 

Tror de som er til båtkalesjer blir litt vell grov:) skal dra innom systua i første omgang å høre hva de er behjelpelig med.. Ser på extremetextil, de lengste glidelåsene der er 120cm og kommer på i underkant av 500,- for et par.. Trykknapp som avslutning i begge endene er jo og et alternativ som @Lompa sier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lompa skrev:

Et annet alternativ er å forsøke å få tak i et par glidelåser fra bukser som er blitt ødelagt eller er utslitt..

Måtte i såfall bli en som er ødelagt. Er buksen utslitt er antageligvis glidelåsen og godt brukt :) I hvertfall den erfaringen jeg har..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

En stor fordel å ha "open bottom", så glidelåsen kan åpnes helt oppe og nede.

Det blir det, Har hatt ArcTeryx Alpha BIB, fruen har den og, den blir brukt til mal :)

eneste jeg savnet på den var lomme på lår(et) og større lommer helt oppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.