Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fungerte Ringstind X-treme i ekstremt vær?


sagoskog

Anbefalte innlegg

Annonse

Ingen Ringstind X-trem utgave i dag, heller ingen info fra internasjonale messer om 2017 produkter som jeg har klart å finne. Tror det er en alvorlig utfordring å produsere Ringstind med en stangbue i X-trem utgave, men kommer det så vil jeg vurdere det. Å sette opp de variantene av Ringstind som finnes i dag i sterk vind alene går veldig greit. (jeg har Ringstind 1 og Ringstind Superlght)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være Reinsfjell ja, kan akseptere at denne med sin konstruksjon kan fungere i ekstremvariant. Ringstind derimot har jeg null tro på rett og slett fordi konstruksjonen inneholder altfor mange kompromisser for å spare vekt, en bue med store myke flater for resten, da må det i såfall redesignes kraftig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fått sydd om min Ringstind 2 til bruk på vinteren. Ikke fått testet den i ekstremvær enda da.

Sendte inn til Helsport og fikk sydd på stormmatter, ekstra pluggfester, ekstra bardunfester, en ekstra ventil høyere oppe, og byttet til doble stangkopper, så jeg kan bruke to sett med teltstenger.

Tror nok alldri det vil bli et ordentlig ekspedisjonstelt nei, men skal si det har tålt 20-30 m/s vind uten disse forandringene, så en del skal det nok tåle.

Time will show i vinter! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelm Advocaat Francke skrev:

Har fått sydd om min Ringstind 2 til bruk på vinteren. Ikke fått testet den i ekstremvær enda da.

Sendte inn til Helsport og fikk sydd på stormmatter, ekstra pluggfester, ekstra bardunfester, en ekstra ventil høyere oppe, og byttet til doble stangkopper, så jeg kan bruke to sett med teltstenger.

Tror nok alldri det vil bli et ordentlig ekspedisjonstelt nei, men skal si det har tålt 20-30 m/s vind uten disse forandringene, så en del skal det nok tåle.

Time will show i vinter! :)

her har du gjort store forandringer .men det hørtes veldig dyrt ut .er et lov å spørre hva du betalte for det ? jeg har ringstind 2 selv å kunne tenkt meg å sent de inn for lit modifisering men ikke så mye som deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Veldig interessant tråd ! 

Har eit spørsmål angåande den nye ventilen Wilhelm Advocaat Francke ,  kvar blei denne plassert ?

Det er ikkje so tydeleg på bildet ..

Har tenkt å få sydd på storm-matter skjølv, og då blir ekstra ventil viktig.

Har so langt tenkt at den blir plassert på motsett side , litt lavare. Og på andre sida av stangkanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@Bugten Beklager, så ikke innlegget ditt før nå!

Du kan se på bildet omtrent hvor ventilen ligger, egentlig akkurat der du beskriver :)

Tanken er å plassere den så tett som mulig mot der den lave ventilen i fotenden er, men litt høyere så den fremdeles skal fungere om det fokker igjen. Vil gjøre så lite endringer som mulig i forhold til hva designeren opprinnelig har tenkt med luftstrømninger i teltet. Har egentlig bare fulgt det Helsport selv gjør når de lager vintervarianter av sine telt, som f.eks. Fjellheimen X-trem.

grriss_ringstind_2.jpg

Endret av Wilhelm Advocaat Francke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Wilhelm Advocaat Francke skrev:

Du kan se på bildet omtrent hvor ventilen ligger, egentlig akkurat der du beskriver :)

Tanken er å plassere den så tett som mulig mot der den lave ventilen i fotenden er, men litt høyere så den fremdeles skal fungere om det fokker igjen. Vil gjøre så lite endringer som mulig i forhold til hva designeren opprinnelig har tenkt med luftstrømninger i teltet. Har egentlig bare fulgt det Helsport selv gjør når de lager vintervarianter av sine telt, som f.eks. Fjellheimen X-trem.

grriss_ringstind_2.jpg

Eg fekk plasser den i motsatt ende av den langsida, nærme stangkanalen. Ventil i innerteltet og.

Kan hende ikkje heilt i tråd med filosofien til designeren ... , men enklare å komme til for justering.

Vedlegg 4-Ventilplassering.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2016 den 16.23, Bjørn J skrev:

Enda et eksempel på Helsports fabelaktige kundeservice!

(Prøv det samme med Hilleberg.....)

Denne tråden har gått meg hus forbi. Kjempeinteressant!

Jeg har et Hilleberg Enan. Har forespurt Hilleberg om å få montert en ekstra ventil da jeg mener det er for dårlig lufting i Enan.

De var ikke villige til å bidra:-( 

Serviceprisen får gå til Helsport👍🏻

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.