Gå til innhold
  • Bli medlem

Fancee Feest brenner


roger_i_marka

Anbefalte innlegg

Fikk en Fancee Feest brenner i posten her om dagen. :-)

Lurer  på hva som er det beste å fylle denne med.
Har de siste 10 årene brukt gass, men begynner å bli lei av å høre på flymotoren som går på tomgang.

Noen sier rødsprit, andre sier bensin, og noen prøver seg med parafin eller den fra Coleman.

Brenneren blir først og fremst brukt på mine soloturer denne høsten og vinteren.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vel rødsprit brenner?? Aldri hørt noen bruke bensin på denne...Det hadde iallefall ikke jeg gjort!

Jeg bruker min iallefall på rødsprit. Og må si jeg liker den utrolig godt. Selvom det blit litt ustøtt så jeg jeg stekt fisk, bacon og egg på ikea panna på den. Funger som bare det. Men fungerer best med en litt vid kjele. En av mine favoritter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 123r og en colman begge bensin som du kan få prøve. Hadde ikke tatt sjangsen på å teste bensin på en sånn type spritbrenner. Skal du gjøre det kan vi teste på et trygt område. Har voldsom respekt for bensin etter vi laget en 0,7 liter molotovcocktail i ungdomen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er jo Esbit, bruker selv verken rødsprit eller Esbit, så vet ikke hvor bra det er kontra rødsprit, men det er jo noe av samme prinsippet. Du får jo også mye forskjellige gassbrennere hvor noen er stillere enn andre, men de kommer aldri i nærheten av rødsprit med tanke på desibel, blir dog litt lengre å vente på at vannet skal koke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kokken81 skrev:

ok, Hvordan er rødsprit om vinteren når det er kaldt? 
På vinterturene pleier jeg stort bare å bruke bålet til å lage mat på, men tenkte jeg skulle prøve denne i år

Den fungerer fint på vinteren. Men ett vindskjold, og en aluminiumsbit under brenneren er ett must. Må ha noe mellom brenner og bakken. Dette bør helst være like stort som vindskjoldet for full effekt. Å ha rødspriten litt innat kroppen før bruk har alt å si :)

De som virkelig går inn for det har forskjellige luftehull i vindskjoldet på sommer og vinter for å få forskjellig forbrenning. Men det orker ikke jeg å tenke på iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.