Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørke bær


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Det er et usedvanlig blåbærår i år her jeg holder til - ved grensen til Børgefjell. Vet ikke hvordan det er andre steder i landet - men det tegner også til å bli usedvanlig mye tyttebær.

Nå har jeg frosset ned ganske store mengder blåbærsyltetøy - men funderer på å tørke en ladning for bruk til vinteren. Noen som har prøvd det og har tips. Har en sånn 200W etasjetørker fra Jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tørket masse bær og frukt samt kjøttdeig og det fungerer veldig bra. Tørkeren vi har brukt er samme variant som du snakker om (http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/OBH6775/obh-nordica-frukt-og-sopptorker-6775). I denne fulgte det med en tabell som beskriver hvordan du burde skjære opp de forskjellige tingene og hvor lenge de skal tørke. Blåbær og tyttebær trengs selvfølgelig ikke å skjæres opp. Jeg husker dessverre ikke eksakt hvor lenge de skal tørkes (3-4 timer??), men det er ikke noe problem å prøve seg frem. Dersom du har bærene i feks ett syltetøyglass og bærene etter en stund har begynt å klebe seg fast til bunnen av glasset er de tørket for lite. Bærene skal altså være gjennomtørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd meg litt med tørking av blåbær i ein tilsvarande tørkar frå Clas Ohlson, og mi erfaring er at dei må ligge LENGE. Trur eg hadde dei til tørk i 2-3 døgn, før eg la dei utover på eit brett på benken for litt siste lufttørking før eg putta dei i boks. Trur det har noko med skalet/vokslaget på blåbæra, som gjer at dei held godt på vatnet. Eg har aldri tørka noko før, og har altså ingen erfaring med slikt, så den lange tørketida er sjølvsagt med atterhald om at eg kan ha gjort noko riv ruskande galt.

Prøvde forøvrig å tørke mangoskiver i same tørker, og dei vart tørre over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.