Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakker jeg ikke visste jeg trengte...


Gauken

Anbefalte innlegg

Annonse

Haha sant nok. Jeg klarte meg jo i alle år i en klam gul regnjakkkeish som jeg kunne feste en medfølgende fleecejakke i. Funka hele året den. Jeg visste jo ikke at man ikke skulle bli klam i klærne :P 

Men innovasjon er bra også. Det gjør jo livet enklere, selv om produsentene går helt av skaftet på oss utstyrsgale nordmenn. Vi er det landet i verden som bruker mest penger på turklær leste jeg her om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Men innovasjon er bra også. Det gjør jo livet enklere, selv om produsentene går helt av skaftet på oss utstyrsgale nordmenn. Vi er det landet i verden som bruker mest penger på turklær leste jeg her om dagen. 

Jeg leste det på kontoutskriften...

Primaloft jakke ble forøvrig hentet hjem i dag. Før i tiden het vel de boblejakke og ble sydd i heimen av rutete stoff der rutene så ut som de var laget ved å smelte stoffet sammen med en glovarm rist med masse firkanter:-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg leste det på kontoutskriften...

Primaloft jakke ble forøvrig hentet hjem i dag. Før i tiden het vel de boblejakke og ble sydd i heimen av rutete stoff der rutene så ut som de var laget ved å smelte stoffet sammen med en glovarm rist med masse firkanter:-D

Bevernylon. Fantastiske greier. Ikke glem boblebuksa. Den holdt mål den. Den ga meg etterhvert også borrelåssits da jeg sklei av hver eneste hest i hver eneste sving. Fallteknikken min er også upåklagelig. De lager ikke slike klær lengre gitt :blink:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anorakken bruker jeg på fjellski, helst dagsturer, og på påskeskirenn for å se kul ut. Skal jeg gå på fjellski i flere dager og værmeldingen er usikker går jeg for vintergoretexen da den er mye lettere, pluss at jeg innerst inne mener at den beskytter mer mot vær og vind enn anorakken (nå blir jeg sikkert skutt). Jeg svetter tydeligvis ikke nok til at jeg syntes at det blir for klamt, og hadde det vært et problem, så tørker nok goretexen fortere enn en svett anorakk.

Er det minusgrader er dunjakka med i sekken. Den veier mindre enn fleecen, og varmer mer. Regner det, holder det med ull. En tynn ullgenser er alltid med i sekken, uansett. 

På topptur, vitner som sommer er sommer-goretexen med. Den blir definitivt mest brukt, og jeg hadde nok klart meg med kun den. Den er lett nok til at jeg like så godt tar med den enn en vindjakke i sekken, og solid nok til at den kan brukes året rundt. Dessuten er den fin. 

Vindjakka bruker jeg hvis jeg skal late som jeg får fort på langrenn, på løpeturer og på solskinnsdager i marka. Den blir nok minst brukt, da jeg helst har jakka i sekken de aktuelle dagene, og da går jeg likesågodt for en Goretex.

Når det er sagt så har jeg i alle år levd med kun en "helårs"-Goretex, som nok holder for både meg og den gemene hop. Dun/primaloft ér bedre enn fleece fordi det veier mindre og varmer mer, og tar ca like mye plass i sekken. Men forandring fryder, og det finnes verre ting å bruke pengene sine på enn jakker. Noen har veskedilla! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

ah - den uendelige jakkekabalen. Har ikke fått den til å gå helt opp ennå, men. Vintergoretexen bruker jeg helst vår og høst, når det er fare for regn. Og på sommeren hvis det regner når turen starter. sommergoretexen er med i sekken på sommeren, og som hverdagsjakke hvis det er vått ute. den store dunjakka er med på absolutt alt jeg foretar med fra 0 grader og nedover. den tynne dunvesten er med på tur stort sett hele året. primaloftjakka er kjøpt inn som et lettere alternativ til ullgenseren i den våte årstida, men det blir gjerne ullgenseren som får være med på tur, og så er primaloften hverdagsjakke. Fleecejakke bruker jeg nesten hver dag. men aldri på tur... Bomullsanorakken er vinneren på de aller fleste vinterturene. softshell bruker jeg sjelden, det blir helst når det er fare for regn, men ikke riktig så vått, til hverdags. Hvis jeg blir litt smalere rundt livet kan det hende at softshell skal få gjøre comeback i vintergarderoben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.