Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er en enkel og morsom tur?


virrma

Anbefalte innlegg

Vi skal ha med oss en slektning i barneskolealder på helgetur en gang før jul, og jeg vil at det skal bli morsomt og gi gode minner. Kriteriene vi må forholde oss til er såpass strenge at jeg ikke har noen ideer, så jeg spør dere om hjelp. Hva kan jeg finne på, som en 10-åring vil synes er morsomt/spennende og ikke slitsomt eller skummelt?

Det betyr:

* Ikke mer enn 3 timer fra Oslo

* Ikke overnatting ute (telt/åpen himmel)

* Ikke sykkel

* Ikke langt å gå/slitsomt (dette er jo nesten umulig å definere, men jeg tipper at vi snakker maks 2 timer gåing, men det trenger ikke å være god vei. Stier er vel så motiverende)

* Ikke skummelt

* Gjerne et eller annet som gjør det litt spesielt (juv, hule, fiskemuligheter, hva som helst) 

* Lite innsekter

 

Er det noen som har en genial ide? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke overnatting ute? Altså IKKE telt... Da må det jo bli en åpen bu, eller hytte.
Insekter er det vel ikke mye av, uansett hvor du ferdes nå. 
Hva med padling? Hytta ved børtervann (Om du er medlem av DNT) http://www.ut.no/hytte/3.2042/ er jo ett flott mål. Dorge og fiske fra kanoen og inn.
Ikke langt å gå heller, detaljer kan jeg hjelpe deg med om du er interessert, men ett lite stykke med idyllisk padling blir det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrimfjella ved Konsgberg. Ivarsbu http://www.ut.no/hytte/3.1750/

Kjøre nesten helt frem. 10-30 minutter å gå fra parkering (drøy 1500 meter). Grus/ traktorvei inn med stupbratt fjellvegg på ene siden og Vesle Stølevann på den andre.
Ved Ivarsbu ligger det et stort vann (Store Stølevann) som er demmet opp rett ved hytta (Støledammen), men det er ikke noe lyd fra noen foss. Det går masse stier innover i fjellet i flere retninger for korte og lange turer.

Det er to hytter på tunet, men tror den ene er speiderhytte eller noe sånt - altså ikke åpen. Ivarsbu har bare to soverom i hovedhuset, men stor peisestue og hundeavdeling med flere soverom.

OBS!
I en oppdatering på ut.no fra den 13.01.2016 står det "Normalt sett tar turen inn til Ivarsbu fra parkeringsplassen kun ti minutter. Den normale ruta er imidlertid stengt grunnet rasfare, og alternativ rute på andre siden av vannet tar noe lengre tid." - men ruta de har tegnet inn på kartet er den jeg prater om, så jeg er usikker på om det er rasfare fortsatt (regner med stedet var langs traktorveien, du ser selv på kartet at terrenget er bratt rett ovenfor veien).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ordna deg med en kano så har du et veldig fint utgangspunkt for fine padleturer rett utfra Ivarsbu og utpå Store Stølevann. Fine fiskevann rett nedenfor Ivarsbu som fks Svarttjern og går du opp stien rett opp på Stølefjell fra Ivarsbu har du flott utsikt på toppen etter kort tid :) Flott etablert bålplass utenfor hytta og rett ved vannet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kjøsterudjuvet er kjempemorsomt. Vi har gått det noen ganger, og det er ordentlig stas. Har tidligere hatt med ikke-turvante barn dit også, og erfaringen er at selv de minst motiverte plutselig synes det er gøy å gå. Den eneste klagen sist, var når vi insisterte på å gå stien og ikke juvet ned igjen. :)

Jeg hadde ikke tenkt på å kombinere juvet med hytteovernatting, men det er jo absolutt en mulighet for å gjøre en helg av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Martin HJ skrev:

Får du ordna deg med en kano så har du et veldig fint utgangspunkt for fine padleturer rett utfra Ivarsbu og utpå Store Stølevann. Fine fiskevann rett nedenfor Ivarsbu som fks Svarttjern og går du opp stien rett opp på Stølefjell fra Ivarsbu har du flott utsikt på toppen etter kort tid :) Flott etablert bålplass utenfor hytta og rett ved vannet.

Jeg har ally, så det er definitivt en mulighet. Høres også ut som hytta er så nærme bilen at vi kunne gått inn på fredag, og så ruslet tilbake for å montere kanoen  på lørdag. Det er en fordel, ellers blir det fort alt for sent på fredagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, virrma said:

Jeg har ally, så det er definitivt en mulighet. Høres også ut som hytta er så nærme bilen at vi kunne gått inn på fredag, og så ruslet tilbake for å montere kanoen  på lørdag. Det er en fordel, ellers blir det fort alt for sent på fredagen.

Har dere med kano er det jo bare å padle lille vannet helt opp til Ivarsbu og bære kanoen de 100m over til store vannet  :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du eventuelt må booke plass på Goliaten, det gjør du på sidene til DNT Drammen. Hytta har en litt annerledes utforming enn de fleste og er en attraksjon i seg selv, soverommene er opp en liten vindeltrapp fra stua. Spanderer du noen minutter på å se Muppet show før turen, kan dere leke de to gamle gubbene på balkongen fra toppen av trappa:-D

http://www.ut.no/tur/2.6156/

Turen opp Dronningslepet til Tverråsen kan også være et alternativ. Det står veldig bratt i beskrivelsen, men det er selvsagt subjektivt, det er mest fordi mye av underlaget er jord at tauet er der. Kommer dere opp stålleideren osv. i Kjøsterudjuvet burde ikke Dronningslepet være værre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 7homas skrev:

Har dere med kano er det jo bare å padle lille vannet helt opp til Ivarsbu og bære kanoen de 100m over til store vannet  :thumbsup:

Det er bare det at jeg er så forskrekkelig treig til å bygge kano, at fredagskvelden blir alt for sen for de to nokså små hvis de må vente på det. Og dette skal altså bli en tur der vi ikke strekker noen strikker i det hele tatt. Kjenner at det er en uvant måte å tenke på, det er derfor jeg sliter sånn med planleggingen. Her var det heldigvis mange gode ideer. 

7 timer siden, Omnilite skrev:

Husk at du eventuelt må booke plass på Goliaten, det gjør du på sidene til DNT Drammen. Hytta har en litt annerledes utforming enn de fleste og er en attraksjon i seg selv, soverommene er opp en liten vindeltrapp fra stua. Spanderer du noen minutter på å se Muppet show før turen, kan dere leke de to gamle gubbene på balkongen fra toppen av trappa:-D

http://www.ut.no/tur/2.6156/

Turen opp Dronningslepet til Tverråsen kan også være et alternativ. Det står veldig bratt i beskrivelsen, men det er selvsagt subjektivt, det er mest fordi mye av underlaget er jord at tauet er der. Kommer dere opp stålleideren osv. i Kjøsterudjuvet burde ikke Dronningslepet være værre.

Vi har faktisk gått opp Dronningsslepet en gang, men visste ikke at det hadde et så staselig navn. Kul tur. Snuppa og jeg hadde et par netter i Trollbo (helleren like i nærheten) rett før jul for noen år siden. Jeg visste ikke om stien opp Tverråsen før faren min advarte meg og sa at der måtte vi ikke finne på å gå. Det ble selvsagt helt umulig å la være etter det, og turen var riktig fin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det beror ju 

22 timer siden, Omnilite skrev:

Turen opp Dronningslepet til Tverråsen kan også være et alternativ. Det står veldig bratt i beskrivelsen, men det er selvsagt subjektivt, det er mest fordi mye av underlaget er jord at tauet er der. Kommer dere opp stålleideren osv. i Kjøsterudjuvet burde ikke Dronningslepet være værre.

Den kände jag inte till. Måste provas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter en gjennomgang av kalendere viser det seg at det må bli en novembertur! Det gjør jo ting litt ekstra utfordrende.

Skal vi ut på fredag krever det ekstremt kort anmarsj i mørket, eller så må vi korte ned turen til bare lørdag - søndag. 

Jeg ser ikke for meg at Kjøsterudjuvet er fullt så stas på den tiden, og i alle fall ikke å gå videre fra toppen med våte klær. Kano kan vel også fort bli i overkant kaldt. 

Ja, ja, jeg får ta med mengder av kakao, satse på frisk luft på dagen og brettspill eller noe sånt på kvelden. Det blir nok koselig det også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.