Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt og moderne DNT hyttetun åpnet i Rogaland - SKÅPET


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

IMG_2582.jpg

Så var den store dagen kommet – åpning av STFs sitt nyskapende hytteprosjekt ved Soddatjønn. Og for en dag det ble!

Link til turen på UT.no her.

Turen startet litt før parkeringsplassen i Vinddalen, hvor Norsk Folkehjelps avdeling Strand og Forsand sørget for at alle som kom innover fikk parkert på et jorde med god veiledning. Takk til dere!

Denne turen er ikke vanskelig å gå hverken for liten eller stor. Du kan beregne ca. 1,5t en vei og det bærer slakt oppover hele veien. Eneste du bør tenke på er at det i begynnelsen er noe steinur som kan være sleipt å gå på.

IMG_2584.jpg

Videre innover ved krysset til Skrøyla er det også blitt lagt flere klopper, noe som gjør at turen enklere over det myrlendte terrenget i dette området på turen.

IMG_2585.jpg

Vel oppe finner du de flotte hyttene som STF nå har fått satt opp ved Soddatjønn. Komiteen for åpningen og frivillige gjorde en formidabel innsats før og under åpningen, noe alle de fremmøtte satte pris på. Sammen med musikk fra Hanne Vasshus m/band og taler fra bl.a. helse- og omsorgsminister Bent Høie og DNT styreleder Berit Kjøll fikk åpningen det rette offisielle preget. Spesielt Bent Høies tale var veldig bra synes jeg.

Moderne og tidsriktig er alt blitt, med en hyggelig «mor-hytte» for sosialt lag og matlaging, med egne hytter som kan bookes på STF sine hjemmesider ved siden av. De har t.o.m. fått satt opp et eget villmarkspa, med badstue og skikkelig dusj ved bekken!

Ta turen du også da vel – gjerne med hele familen, små og store!

IMG_2587.jpgFlott område for hyttetunet

IMG_2586.jpg
Mye folk på åpningsdagen!

IMG_2588.jpg
Utsikt fra hovedhytta mot Soddatjønn

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har søkt litt på nettet. Skal ikke se bort i fra at arkitekturen har elementer fra boder og utedasser, kanskje noe sånt som på bildet. Utedassen er jo en kulturell greie. Det var alltid bilder av kongen der. Dette fordi at før dasspapirets gjennombrudd ble det brukt ukeblad. Bildet av kongen var ofte vedlegg til ukebladene, men ingen ville tørke seg med Kongen. 

utedass_maxat.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg selv var litt skeptisk, men jeg har etter selvsyn nå både sett og prøvd fasilitetene og jeg kan ikke se annet enn at dette er og blir kjempebra. At de enkelte hytte enhetene er tilnærmet fullbooket godt ut i Oktober!! sier jo sitt om at dette er et populært konsept! (Merk at det selvfølgelig enda er mulig å sove over uten å ha booket, senger er det nok av). 

At dette er langt fra den gamle tradisjonelle hytte arkitekturen er det jo ingen tvil om, men smaken er som baken, og samtidig trenger DNT å tilpasse seg nye generasjoner, mer lettstelte hytter og en økonomisk ramme som tilsier at dette ikke trenger å koste skjorta å sette opp. Hyttene passer også bra inn i dette "buldre" landskapet som er rundt og virker på ingen måte skjemmende for det omkringliggende området - er min mening. Mht. å dele hyttene opp er dette slik jeg har forstått det, fordi STF/DNT har spurt en del av sine medlemmer om hva som var viktig for dem med en ny hytte. Veldig mange har svart tilbake er at noe de savner er mer privatliv.

Og hvorfor ikke? Jeg har selv ligget på noen hytter med fremmede og ikke fått sove p.g.a. snorking, folk slipper ut avgasser av ymse sorter, noen tar med seg det hyggelige laget med alkohol inn på rommet, man får ikke sove fordi de i allrommet er høylytte, noen har små barn med seg som våkner litt tidligere enn man selv ønsker osv. osv.  Slik sett fungerer Skåpet med sine helt adskilte egne enheter utmerket. Man kan da selv velge å være sosial som man vil og trekke seg tilbake for å nyte stillheten og sove i et eget rom, eller i dette tilfellet - en egen liten hytte. Konseptet er enkelt men samtidig genialt. Verdt å merke seg er at de også har fått en egen Spa enhet, med både badstue med fantastisk stort vindu og utsikt over vannet nedefor + utedusj som er en integrert del i bekken!

Kan samtidig nevne at de nye STF hyttene Jonstølen og Kvitlen er bygget rundt samme tankegang, men der er det EN stor hytte som er adskilt i fløyer. Dette fungerer også utmerket!

Se her for info fra min siste tur til Kvitlen og hvordan det ser ut der. 

Ta turen innom Skåpet - jeg tror dere blir positivt overrasket :-) Takk til STF og støttespillere som våger å tenke nytt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ille til å være DNT. Fargevalget på "utedassene" kunne vært mer grålig, som fjellet i bakgrunnen, men ikke verst, spør du meg. Jeg skjønner at slikt vekker harme hvis det aldri har vært hytter eller støler akkurat her, men har det vært, så er ikke moderne arkitektur ille. Vi lever i 2016 og verden forandres. Lik det eller ikke. Sånn er det. Det er bare å tilpasse seg. MEN, har det aldri vært hytter eller støler her, ja da er jeg ikke like positiv ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjarne H.S. skrev:

Dette er ikke ille til å være DNT. Fargevalget på "utedassene" kunne vært mer grålig, som fjellet i bakgrunnen, men ikke verst, spør du meg. Jeg skjønner at slikt vekker harme hvis det aldri har vært hytter eller støler akkurat her, men har det vært, så er ikke moderne arkitektur ille. Vi lever i 2016 og verden forandres. Lik det eller ikke. Sånn er det. Det er bare å tilpasse seg. MEN, har det aldri vært hytter eller støler her, ja da er jeg ikke like positiv ;)

Hei Bjarne, på Skåpet har det vært en STF hytte som var av meget eldre dato, slitt og gammel, liten og med ETT allrom. For noen er dette drømmen , for meg så tar jeg en av de nye hytte enhetene any day og går på hytta med allrommet nå jeg føler for det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Haaland, synes det var et bra innlegg. Det vi ser er vel videreutviklingen av tilretteleggingen. Tidene har endret seg, skal vi få nye generasjon ut i fjellheimen med det bidraget det gir til folkehelsa så må det vel taes noen grep. Vi går vel mot en slags deling av naturen, noen områder med tilrettelegging, og noen områder for sånne som meg som går rundt alene og søker stillheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Erik Haaland skrev:

Hei Bjarne, på Skåpet har det vært en STF hytte som var av meget eldre dato, slitt og gammel, liten og med ETT allrom. For noen er dette drømmen , for meg så tar jeg en av de nye hytte enhetene any day og går på hytta med allrommet nå jeg føler for det :-)

:) Kanskje er jeg innom en tur en gang da! Spennende konsept og innovativt av STF dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Erik Haaland, synes det var et bra innlegg. Det vi ser er vel videreutviklingen av tilretteleggingen. Tidene har endret seg, skal vi få nye generasjon ut i fjellheimen med det bidraget det gir til folkehelsa så må det vel taes noen grep. Vi går vel mot en slags deling av naturen, noen områder med tilrettelegging, og noen områder for sånne som meg som går rundt alene og søker stillheten.

i 95% av mine turer er jeg på tur alene og ikke i hytter. Slik får jeg min dose mentale hygiene. Men jeg setter samtidig pris på at DNT kan evne å tilrettelegge også for de som tenker seg at de vil ta et DNT hyttebesøk, men som avskrekkes av de ovennevnte momenter jeg beskrev tidligere. Så har vi jo også teltet da - som man når som helst, og hvorsomhelt, kan tas i bruk :-)

Igjen - det var en prosess for meg også mht. at jeg initielt var skeptisk, også til arkitekturen. Men jeg ser nå at det var, for min egen helt personlige del, ubegrunnet. Det passer altihop.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for lett å kritisere byggene uten å høre hva ideen og rammene til arkitekten er. Selv synes jeg at det ser veldig bra ut. Hyttene vektlegger tydeligvis funksjon og utsikt - de to viktigste tingene i min idé om friluftsliv. Samtidig er det tydelig at dette ikke skal være et ekstremt påkostet byggeprosjekt, og økonomi har nok lagt en del føringer på materialvalg og byggemetode. Det er jo alltid en fordel at hytter i fjellet langt unna folk har materialer som krever lite vedlikehold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg synes det blir for lett å kritisere byggene uten å høre hva ideen og rammene til arkitekten er. Selv synes jeg at det ser veldig bra ut. Hyttene vektlegger tydeligvis funksjon og utsikt - de to viktigste tingene i min idé om friluftsliv. Samtidig er det tydelig at dette ikke skal være et ekstremt påkostet byggeprosjekt, og økonomi har nok lagt en del føringer på materialvalg og byggemetode. Det er jo alltid en fordel at hytter i fjellet langt unna folk har materialer som krever lite vedlikehold.

Som man spør får man svar - her er hva de selv skriver!

http://www.koko.ee/no/project/137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Med fare for å høres ut som en gammel grinebiter. Dette hører ikke hjemme spør du meg. 

Jeg er nok i fare for å være en gammel grinebiter selv, og liker ikke nye ting.

Men foreløpig har den nye hyttestilen til STF virket bra, og det må jo telle. Om det ser fint eller stygt ut, er snakk om "smak".

At nye Skåpet kommer til å bli en godt besøkt hytte, er jeg ikke i tvil om. Turen opp til hytta var en liten "perle". Det er få turer i vårt område av denne typen, og den er så pass kort at denne turen kommer nok til å bli like populær som turen til Viglesdalen.

Når jeg likevel er litt skeptisk, går det mer på renhold/vedlikehold. Med fem hytter blir det fort mye rask og boss i kriker og kroker, og når ingen "ser på", blir vask og stell lettvint. (Selv med hyttevakt til stede, blir gulvasken hoppet over, for ikke å snakke om renhold av dassen - og her er det vaskerom i tillegg.)

Jeg tror hytter som Skåpet, vil kreve mer vedlikehold/renhold en andre hytter, og det kan bli et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke helt enig med meg selv. Arkitekturen i seg selv ser fin ut med store vinduer helt ned til golvet, slik at naturen "kommer inn" i rommene. Det jeg ikke liker er at man i stedet for én hytte, har bygd ikke mindre enn syv! Samlet så blir dette et veldig stort og dominerende inngrep i landskapet. Småhyttene er lagt litt hver vei. Her har ikke rådende vindretning fått bestemme. Skal lure på hvordan dette kommer til å fungere på vinteren? Vil dørene på en del av hyttene føyke igjen? Blir det vindtunnel mellom husene?

Skjønner det der gulvbelegget er praktisk, men jeg ville foretrukket tre ute i naturen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene jeg kan se med flere mindre hytter er at inngrepet naturmessig er lite. Det er plassert hytter der det har vært "naturlig og enkelt" å sette 4 pilarer som hyttene er satt på. Det hadde vært en større utfordring å få plassert en stor hytte på denne måten uten at den ville vært temmelig ruvende.

Er området også et beiteområde kan det hende det kommer en hvit skapning og legger seg under hyttene..

Jeg likte konseptet først, så kom utedassvinklingen, men det tok ikke bort hele "likes" følelsen. Men jeg er ikke helt for at nybygg skal bygges mer og mer som private "sfærer", noe privatliv ja, men det må ikke bli for mye "mitt og ditt" på hyttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

alt i fjellet kan ikke være nostalgisk laftebygg. Men jeg har så sett omtale og foto av moderne hytter som føyer sig mer naturlig inn i landskapet. Jeg skal medgi at de stikker noe "utedassaktig" opp og kunne ha fulgt linjene i landskapet bedre. Dette og plassering kan få en til å lure på turbulens og driver i vintersnøen. Men man skal også tenke nytt!

Jeg så et prosjekt av den ny Høgevard hytta, Norefjell, som vel blir noenlunde samme konsept.

Hilsen Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Erik Haaland skrev:

Som man spør får man svar - her er hva de selv skriver!

http://www.koko.ee/no/project/137

Jeg var ikke helt sikker, men fikk bekreftet det via denne linken at de har brukt sinkplater. Sink vil over tid får en flott patina som kommer til å gå i ett med steinlandskapet rundt. Når det gjelder vind og turbulens er dette nesten helt sikkert beregnet langt bedre enn man kunne før i tiden, men det er jo ikke alltid så lett å beregne nøyaktig da mye tilfeldigheter kan spille en rolle. De fleste nye bygg har en innkjøringsfase hvor en kanskje må gjøre tilpasninger for å få det perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Det er mange gamle og flotte laftede hytter rundt omkring så fint av DNT gjør noen annerledes grep iblant. Det varige inngrepet i naturen er knapt merkbart når hyttene står på pilarer. Må være supert å våkne til denne utsikten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Prebb skrev:

Når det gjelder vind og turbulens er dette nesten helt sikkert beregnet langt bedre enn man kunne før i tiden, men det er jo ikke alltid så lett å beregne nøyaktig da mye tilfeldigheter kan spille en rolle. De fleste nye bygg har en innkjøringsfase hvor en kanskje må gjøre tilpasninger for å få det perfekt.

Akkurat det er jeg ikke enig i. Tradisjonell byggeskikk er gjerne blitt til nettopp gjennom generasjoners prøving og feiling.. De kunne riktignok ikke simulere i en datamaskin, men de hadde tradisjonskunnskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lompa skrev:

Akkurat det er jeg ikke enig i. Tradisjonell byggeskikk er gjerne blitt til nettopp gjennom generasjoners prøving og feiling.. De kunne riktignok ikke simulere i en datamaskin, men de hadde tradisjonskunnskap.

Tradisjonell byggeskikk er nødvendigvis ikke bedre enn moderne. Det der blir jo litt "argumentum ad antiquitatem" å hevde at fordi de hadde tradisjoner så er det bedre. Uten at jeg er hverken ingeniør eller byggmester så vil jeg tippe at en av årsakene til at gamle bygg ofte tåler mer, eller at nybygg er skjørere, er todelt. Det ene er at økonomi ikke var et spørsmål når de bygget (det var kanskje bare ett sett av materialer tilgjengelig, og ett sett å bygge hus på), og at det er gjort flere endringer på byggene gjennom dets levetid. Noe som selvsagt forbedrer det over tid.

Kunnskap om væskedynamikk, og spesielt aerodynamikk, er langt større i dag enn før. Selv om det ikke nødvendigvis gir noen garantier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Lompa said:

Akkurat det er jeg ikke enig i. Tradisjonell byggeskikk er gjerne blitt til nettopp gjennom generasjoners prøving og feiling.. De kunne riktignok ikke simulere i en datamaskin, men de hadde tradisjonskunnskap.

Men kanskje også blitt litt begrenset av tilgjengelig teknologi og materialer.
Ser man på våre tidlige forfedre bygget de sikkert også basert på erfaring, men bygningene av skinn og stokker var nok ikke det beste man kunne komme på, ergo kom etterhvert langhus, lafting, liggende panel med not og fjær og nå utedasser med 50m2 glassvegger.

Kan godt være at disse klossene feiler, men de gjør det iallefall spektakulært :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Akkurat det er jeg ikke enig i. Tradisjonell byggeskikk er gjerne blitt til nettopp gjennom generasjoners prøving og feiling.. De kunne riktignok ikke simulere i en datamaskin, men de hadde tradisjonskunnskap.

Hei

Jeg vil dog støtte Lompa litt i dette. Når en ser på plassering av gamle stølsbuer mm. så ligger de nesten alltid veldig lurt i forhold til vind, snødrift, ras, vann, gressvekst og alle andre forhold som var viktige. De hadde tid til å tenke sig om innen de bygget og hadde generasjoners erfaring (emperi).

Se bare til ras og flomherging for tiden. Så vidt jeg husker er dette nesten alltid nyere tids bygninger som er i faresonen.

Enig i at viten om hydro-, aerodynamikk er mye større nå, men det er nok et fåtall av bygg som blir modell kjørt i vindtunnel pgr. av prisen.

Men det er spenstig bygg, så kan noen gi en vinterrapport. Det er også et tankekors mht oppvarming å ha individuelle buer (som skal varmes) kontra et bygg. 

Gamle gårdsbygg er i noen deler av landet ofte i 2 etasjer for at varmen fra kjøkken nede kunne sige opp i soverom oppe (Bl.a. kalle Østerdalen så vidt jeg husker.)

Så et spenstig bygg med kjøkken - opphold nede og super snorke isolerte superhemser med full ståhøyde oppe kunne være en varme besparende løsning. 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.