Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til valg av vintersovepose


Edy

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en varm og god sovepose til bruk på vinterstid og kunne trenge litt tips fra dere erfaringene fjellfolk. Er frossen av meg og vurderer derfor å skaffe meg en med komforttemperatur ned mot -20. Pris er selvfølgelig et tema, men den må også passe i forhold til kvalitet. Om dere kjenner til noen merker som har "dyrevennlig" dun, hadde det også vært supert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et alternativ som kanskje kan være verdt å vurdere, avhengig av hva du allerede har, er å kombinere lettere poser til en god vinterløsning. Det sparer både lommebok og miljø. :)

Jeg har en WM dunpose som holder til ca -10. Den bruker jeg på det aller meste av turer hele året. I tillegg har jeg en syntetisk sommerpose som som jeg bruker på de varmeste sommerturene (over +10 på natta). På skikkelige vinterturer tar jeg rett og slett sommerposen utenpå tresesongsen, og dermed holder det utmerket i alt jeg har vært ute for. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, virrma skrev:

Et alternativ som kanskje kan være verdt å vurdere, avhengig av hva du allerede har, er å kombinere lettere poser til en god vinterløsning. Det sparer både lommebok og miljø. :)

Jeg har en WM dunpose som holder til ca -10. Den bruker jeg på det aller meste av turer hele året. I tillegg har jeg en syntetisk sommerpose som som jeg bruker på de varmeste sommerturene (over +10 på natta). På skikkelige vinterturer tar jeg rett og slett sommerposen utenpå tresesongsen, og dermed holder det utmerket i alt jeg har vært ute for. 

+ 1 på denne. Å ha soveposar ein kan kombinere gir superfleksibilitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns producenter som säger att de endast använder dun från livsmedelindustrin men mig veterligen så är det bara Fjällräven som säger sig kunna garantera att djuren har haft det bra.

Men billigt blir det inte...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! 

For å kunne sove i posen med god samvittighet, er det ønskelig med syntetisk pose. Klarer ikke etisk forsvare det å bruke dun. Enn så lenge så heller jeg mot Helsport  Trollheimen x-trem. Er det noen som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. august 2016 at 18.51, kokken81 skrev:

Jeg har kjøpt denne til bruk til vinterens turer. Warmpeace Viking 1200
Har jo ikke fått prøvd den, men de som har brukt den anbefaler den på det varmeste i hvert fall. Så jeg gir den ett forsøk.

Jeg har akkurat den samme soveposen og den er kjempe varm, kan anbefale den på det varmeste. Er ikke så dyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne Isbjørn AS. Norskproduserte soveposer i kunstfiber. Jeg hadde en Jan Mayen pose som jeg var kjempefornøyd med og brukte utallige kalde netter gjennom flere år. Posen var romslig og deilig å sove i for en frysepinne som meg. Ulempene med denne posen er høy vekt, rett rundt 3 kg og pakkvolumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har du pulk kan du jo velge en varm syntetpose. Skal den pakkes i ryggsekk er dun en stor fordel i forhold til vekt og volum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke dun så i fjor handlet jeg denne når jeg skulle ta opp igjen planene om vintertelting (i Finnmark): 

https://www.fjellsport.no/mammut-denali-exp-5-season-lion.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category1

Var på flere turer der gradestokken på den kaldeste natten viste -24 inne i teltet. Jeg startet friskt første natten med ullsokker og superundertøy, men det vise seg å ikke være nødvendig. Posen holdt unna i massevis. 

Det skal sies at jeg har -32 utgaven. Den finnes også i en -25 utgave. Jeg valgte den kaldeste. Fordi jeg har teltplaner i områder av FInnmark der det med litt ulfaks blir -38 i stedet for de spådde -24 ;-). Og det med litt uflaks kan ryke på litt uvær. Så det er i grunn en liten sikkerhetsmargin jeg har lagt inn der selv om jeg hovedsaklig ikke planlegger turer når det er på det kaldeste. 

Det var for sikkerhets skyld kampanje på dem på Fjellsport da jeg bestilte også så jeg synes jeg fikk veldig mye pose/komfort for pengene. På vinteren trekker jeg pulk og bærer ikke greiene med meg med sekk så om den er litt tyngre enn noe annet bryr jeg meg ikke så mye om. Det utgjør ikke så stor forskjell når jeg trekker pulk synes jeg...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg drister meg til å gjenoppta denne tråden med et spørsmål. Er for tiden på utkikk etter en vinterpose selv, kikket litt på Helsport Kvitbreen og Polheim. Begge selges til redusert pris på outleten deres. Så også at noen anbefalte Warmpeace sin 1200 modell. Hva tenker dere om den vs Kvitbreen. Litt fakta for å sammenligne de to posene:

Kvitbreen: 

Vekt u/trekk: 1,8 kg

Fyllmateriale: 90/10 Gåsedun 650 cuin/oz 

Volum: 20x36 cm

T Limit: -21°C

Warmpeace: 

Vekt: 1760g
Fyllvekt: 1200g (Reg)
Fillpower: 600
Komprimert størrelse: 13L (26 x 54cm) 

T Limit (Mann): -18°C

 

Ser at Helsport sin har en litt lavere t-limit temp grense og høyere fillpower. Prisen er det samme for begge posene. Et stort pluss er jo Helsport sin fantastiske kundeservice og garanti. Og ikke minst at de har reparasjons senter her i Norge.

Warmpeace sin pose ser også ut til å ha et større volum i komprimert tilstand hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Hva tenker friluftsfolket?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.