Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får man tak i en Optimus 8R?


NjålBF

Anbefalte innlegg

Halla.

Jeg har lest en del her på forumet om Optimus brennere å kommet frem til at jeg vil skaffe meg en Optimus 8R. :) 
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en Optimus 8R?
Og hva er prisen på en som er i god stand?

Endret av NjålBF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2055845.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xoptimus+8.TRS0&_nkw=optimus+8&_sacat=0                                    De lages jo ikke lenger, så bruktmarkedet er plassen å lete. Jeg kjøpte min, i svært pen tilstand , på Finn for 2-3 år siden.  For rundt kr.1000,00.

Så ingen på Finn akkurat nå, men ebay har flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier å ligge på rundt 500-1300 NOK. Husk på at det er folk som jobber heltid med å samle disse, så de selges fort på Finn, er snakk om minutter. Kjøper du på Ebay, så husk på at frakt og toll kommer vanligvis i tillegg.

Hvis du ikke kan vente til en dugandes 8R dukker opp i tide, så kan jeg anbefale en 123R. Disse produseres fortsatt og passer utmerket med Terra Weekend HE kjelesettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min 123R mye oftere enn min 8R. Den tar mindre plass i sekken , er lettere og den virker hver gang. Siden jeg kjøpte Svea primusen, får dessverre 8R primusen nesten ikke være med på tur lenger.

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min på finn.no for 700 for1,5 år siden eller så. Fin sak som ikke er så tung. Men det er jo litt begrenset effekt på den. Så spørs hva du skal bruke den til da. Jeg bruker den mest på dagstur når det er kjølig og jeg skal lage litt enkel mat og kaffe. Skal jeg lage mye mat supplerer jeg med bål. Men 8R er ikke førstevalget på tur hvis jeg skal smelte snø, lage mye mat utenom bålet. Da tar jeg heller med Omnifuel da den har klart mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt annen primus, og ikke en nyere utgave.

Jeg også er veldig glad i min SVEA 123. Tror jeg ville kjøpt den isteden for 8R. Mener 8R og SVEA 123 har effekt rundt 1400W, arrester meg gjerne :) 

Det er litt mer enn halvparten av den du linker til. Med pumpe på SVEA'n så får man noe mer effekt. Det er fullt mulig å smelte snø med disse, men det tar lenger tid, og kan være mindre energieffektivt. Har selv brukt SVEA'n på vidda til å smelte snø, men det var i Juli og temperaturen var rundt ett par minus bare på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på leting etter en vinterprimus, så er det noen tråder som tar for seg det her på forumet om jeg ikke husker helt feil.

Optimus 8R er betydelig mindre i størrelse enn Hiker + og forgjengeren 111. Den har også mindre effekt, som gjør at den koker vann på 7+ minutter og ikke rundt 3-4 minutter som 111 kan. Dermed er den litt uegnet til snøsmelting.  

Både 111T, 111 og Hiker+ dukker ofte opp på finn, og pleier å ligge på samme pris som 8R. 

Kan uansett anbefale 111T og 111, stort mere solid konstruksjon man faktisk kan stole på kan man lete lenge etter. Skal man ha noe lettere, så er kanskje Optimus Nova og Primus Omnifuel også et egnet valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea123R er en artig liten rakker, er ikke større enn en 1Kg plastboks med syltetøy. Hele sulamitten går ned i en 1 liter Firemaple XK6 kjele med varmeveksler (fjerner kjelestøttene når jeg bruker varmevekslerkjelen)
Jeg bruker min til små "koseturer" når det ikke er for kaldt ute. Siden trykket i tanken oppstår når tanken varmes opp, må den forvarmes mer når det er kaldt. Setter du den f.eks direkte i snøen mens den går slukker den, da kjøles nemlig tanken ned og trykket forsvinner. Derfor må den alltid stå på ett eller annet underlag som ikke kjøler ned tanken.
Som nevnt er den 1400W, dette kan økes til 1600W, dersom det monteres pumpe i tanken (ekstrautstyr). Med pumpe vil en selvsagt få trykk uavhengig av varmen på tanken.

8R har samme brennerhode som 123R, bare med annen tank og innpakking. Dermed gjelder de samme forutsetninger for den som for 123R, men metallkassen vil til dels hindre at kulde fra underlaget den står på forplanter seg til tanken og kjøler ned denne. Har ikke sett data på 8R, men tanken er kanskje en anelse større på 8R. Effekt burde være lik.

I motsetning til slangeprimuser med løs flaske, MÅ Svea 123R KJØLES HELT NED dersom drivstoff skal etterfylles. Regner med dette også gjelder 8R. Det betyr at til snøsmelting så får du et lengre opphold i smelteprosessen for å etterfylle drifstoff. Effekten er også bare rundt halvparten.

Selv bruker jeg en Omnilite TI til snøsmelting når jeg skal bære på den, en Omnifuel ellers. Det er mange som monterer slangebrennerne sine på en kryssfinerplate til bruk i pulk, da er det et fiks ferdig og stødig oppsett som er klart til bruk på samme måte som "Hiker" kassene til Optimus.

Men for all del, alle "Primus geeks" må ha en Svea123R eller en 8R !:-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62606523

Kanskje det er en pumpe å få kjøpt fra dette delelageret?

Tror faktisk det er en på bilde 2 i annonsen, det er den vinklede alu-sylinderen til høyre. Pumpa monteres utenfor tanken på gjengene til korken om jeg ikke tar feil.

Endret av Omnilite
Mer info lagt til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke Hjelmerud har flere minipumper på lager, så pleier det ganske ofte å dukke opp slike på Ebay fra USA og Canada. Prisen pleier å ligge på rundt 250-300 nok + frakt om jeg husker riktig.

Edit- Husk på at man ikke bare trenger pumpen, men også tanklokket som passer til pumpen. Vanligvis selges disse samlet.

Endret av Aron123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer vel med ca 1400w effekt på 8R når man ikke bruker pumpe. Optimus Hiker+ er vel opp mot 3000w. Jeg testet optimus hiker+ men begge eksemplarer  ar det noe feil med. Det er ca 2 år siden og de hadde skiftet en del produksjon i forkant. Håper det har blitt bedre etter det. Skal du ha gammel versjon av den er det Optimus 111 du skal se etter. Dog er disse tunge.  8R er ganske mye mindre og lettere. 

Optimus har vel en rimelig ny multifuelbrenner som heter Polaris Optifuel. Men har ikke noe erfaring med den selv. Bruker min Omniefuel som jeg har hatt siden 2003-2004. Fungerer uten problemer og rensing. Bare fettet pumpelæret innimellom. Men den lager mye lyd da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ikke gått til innkjøp av noen Hiker+ fordi at det var mye tull med produksjonen da Optimus byttet eier. Likevel bruker jeg Nova som har I prinsippet samme brenner ihvertfall, og er meget fornøyd med den. Kan hende at Katadyn har skjerpet seg og nå produserer med bra kvalitet, men det har jeg ingen peiling på.

Denne tråden tar for seg det samme spørsmålet, og det samme er diskutert en del på et annet forum dedikert for primuser, sjå her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kjøpte nettopp en brukt russisk R8 på ebay (fra en kar i Ukraina) en kopi av Optimus 8R. Kom i dag. Bra stand, brenner  nesten helt rent, var ute testen den nå. Denne R8 blir nok bare med på koseturer om sommeren tenker jeg, har andre brennere til høst og vinter. Men artig å ha altså. Nå har jeg altså en kopi av "Hunter", en original "Climber" og to originale "Hiker" (en klassisk 111 og en "pluss"). Brenner litt for dette kan en vel si. Blir helt i fyr og flamme når det kommer en ny primus i posten. Får full tenning altså. Ikke som når jeg kjøper ny bil, da blir jeg bare gira.  :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.