Gå til innhold
  • Bli medlem

Primaloft Jakke


Fjellskald

Anbefalte innlegg

Hei dere,

jeg savner den type jakke man kan komprimere til en mindre ball, lett å ha med i sekken og varmer nesten like bra som dunjakke. Vet ikke i skrivende stund hva man faktisk kaller det på norsk, men "down jacket" på engelsk. Fikk nylig øynene opp for Primaloft og tror jeg går for dette. Men det er så mye å velge mellom. Har tittet på enkelte merker, men ikke sikker på hva jeg vil gå for enda. 

Jeg kler meg i ganske lette klær. Bruker Montane lite speed jacket til alt fra sykling, fjellturer, skiturer osv.. Meget fornøyd med det, men under pauser savner jeg å ha en jakke jeg kan ta på meg under vindjakken.. Viktigste er at den kan komprimeres ganske betraktelig, samt at den er god og varm. Noen her som har noe å anbefale? Veldig takknemlig for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Gittiamo:) Har du eksempel på et merke de du kjenner kjøpte der inne? Ser ikke det tilbudet. Litt utenfor temaet, men da jeg søkte, fant jeg ut at sportsnett har begynt å selge Montane. Endelig! Montane har vært borte fra norske butikker i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fjellskald skrev:

Takk Gittiamo:) Har du eksempel på et merke de du kjenner kjøpte der inne? Ser ikke det tilbudet. Litt utenfor temaet, men da jeg søkte, fant jeg ut at sportsnett har begynt å selge Montane. Endelig! Montane har vært borte fra norske butikker i mange år.

Sorry. Glemte jo å skrive merke :P Arc'teryx primaloftjakker. Fine å se på også. Bra passform. De har et rack med slike jakker i butikken. Var der for noen dager siden. Kanskje de bare har de i butikken og ikke på nett? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Gittiamo:D Ok, hørt mye skryt om den før. Skal sjekke ut. Hvis de ikke har på nett, kan jeg sjekke Arcteryx på Vesty Outlet også.

Takk, whistler. Da skjønner jeg at dette er en jakke jeg må sjekke ut. Tåler Atom like godt fuktighet som Primaloft? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ganske omfattende test av div primaloft(og liknende)-jakker
http://www.outdoorgearlab.com/Insulated-Jacket-Reviews
Skum gjennom og se om du finner noe du liker

Har selv både rab xenon og patagonia nano puff
Er godt fornøyd med begge, men hadde jeg måttet velge en av dem hadde det nok blitt raben.
Den har bedre bevegelsesfrihet og oppleves varmere uten at den pakker noe større.

I tillegg har den hette, men jeg tror det finnes varianter av begge med og uten hette, så det er litt dårlig gjort å holde det mot nano puffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil råda deg til å finna ei Primaloft-jakke med hette. Då har du ein del meir å gå på når det dreg seg mot haust. Elles er Primaloft-jakka mi noko av det mest brukte frå turgarderoben og eg kan absolutt gå god for slike produkt. Kva merke du går for er mindre viktig, men sjekk ut vekta så finn du nok noko som fungerer. Sjølv likar eg at jakka i det minste har lommer til å varma hendene i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fjellskald skrev:

Hei dere,

jeg savner den type jakke man kan komprimere til en mindre ball, lett å ha med i sekken og varmer nesten like bra som dunjakke. Vet ikke i skrivende stund hva man faktisk kaller det på norsk, men "down jacket" på engelsk. Fikk nylig øynene opp for Primaloft og tror jeg går for dette. Men det er så mye å velge mellom. Har tittet på enkelte merker, men ikke sikker på hva jeg vil gå for enda. 

Jeg kler meg i ganske lette klær. Bruker Montane lite speed jacket til alt fra sykling, fjellturer, skiturer osv.. Meget fornøyd med det, men under pauser savner jeg å ha en jakke jeg kan ta på meg under vindjakken.. Viktigste er at den kan komprimeres ganske betraktelig, samt at den er god og varm. Noen her som har noe å anbefale? Veldig takknemlig for tips:)

Hvorfor ikke dun? Det komprimerer langt bedre enn syntetiske fibre, og varmer mer per vekt. ("Down" er det engelske ordet for dun.)

Selv har jeg både en tynn dunjakke, og en arc'teryx atom lt. Begge er gode til sine formål, men dunjakken er vesentlig varmere til tross for at den veier mindre og pakker mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Prebb skrev:

Hvorfor ikke dun? Det komprimerer langt bedre enn syntetiske fibre, og varmer mer per vekt. ("Down" er det engelske ordet for dun.)

Selv har jeg både en tynn dunjakke, og en arc'teryx atom lt. Begge er gode til sine formål, men dunjakken er vesentlig varmere til tross for at den veier mindre og pakker mindre.

Dun er gull når det er tørt, men ved våte forhold er syntetfibre bedre. Jeg syntes derfor at syntet er mer anvendelig som allroundjakke, året rundt. På vinteren bruker jeg en tykkere dunjakke i tillegg når det blir skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på de som har sagt Atom jakken til Arc'Teryx. Har en Atom LT Hoodie som følger meg over alt. Bruker den som ytterjakke nærmest hele året og slenger evt en skalljakke over om regnet går fra lett regn til kraftig regn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ångrar att jag inte køpte en med huva. Kostar lite mer, tar (lite) mer plats, men mycket bra när man tar paus och det är kallt.

Cumulus (polskt märke, sälger på Nätet) har till bra pris. 

Jag har en bergans primaloftjacka till salu(!), brukt, billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Prebb skrev:

Hvorfor ikke dun? Det komprimerer langt bedre enn syntetiske fibre, og varmer mer per vekt. ("Down" er det engelske ordet for dun.)

Selv har jeg både en tynn dunjakke, og en arc'teryx atom lt. Begge er gode til sine formål, men dunjakken er vesentlig varmere til tross for at den veier mindre og pakker mindre.

På Vestlandet er Primaloft gull verdt, for det gjer ikkje noko om slike plagg vert fuktige. Når det er skikkeleg kaldt og mange minsugrader er dunjakka derimot betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en skikkelig jungel der ute og det finnes mange gode alternativ, flere er nevnt ser jeg. Slenger også med Black Diamond sin primaloft hettejakke - denne er meget varm med en genial hette og skikkelig digg hals med mykt og godt innerfor. Brukte denne i hel fjor vinter og er meget fornøyd. Ser fjellsport kun har dame modellen inne, til gjengjeld omtrent til halv pris i outlet så et veldig godt kjøp om du hadde vært dame :)

Bonus at også jakka fint kan brukes til "sivilie formål" også :)

https://www.fjellsport.no/black-diamond-w-convergent-down-hoody-black.html

X641_015_BLAK_ConvergentDownHoody_Wns_Front_web.jpg

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.