Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trysil 65L.


rayun

Anbefalte innlegg

Etter og ha tilbragt mange ledige stunder hos legen og hos fysioterapaut skjønte jeg at noen grep burde tas. I øyeblikket fungerer beina bedre enn armene og siden det betyr at jeg fremdeles kan gå turer skulle jeg bli lettpakker. Nei, ikke sånn som UL som noen av mine venner her på FF bedriver, men sånn passe, eller litt lettere enn før.

Nå kunne en tro at denne posten egentlig skulle vært som et bidrag i lettpakkertråden, men den passer nok ikke der. Nei dette handler mer om min nyinnkjøpte sekk. Jeg simpelthen elsker min Bergans Alpinist 130L og det er som regel den som er i bruk på overnattingstur. I tillegg disponerer jeg en Bergans Telemark 80L som egentlig er guttungens.  I lengre tid har jeg vært på utkikk etter en romsligere dagstursekk enn de 25-35L jeg allerede har uten å kunne bestemme meg.  Tidligere i sommer var jeg på XXL og fiklet lenge med en sekk som var på tilbud der. Jeg likte sekken og løsningene veldig godt og den satt bra på ryggen, dog uten vekt.

WP_20160627_003.jpg

Den gangen syntes jeg sekken var for stor til tenkt bruk og jeg kjøpte den ikke. For et par dager siden var jeg igjen innom samme butikk og jeg lette meg gjennom noen tilbudskasser for å finne en lett dagstursekk. I stedet for lett dagstursekk fant jeg nok engang samme sekk som jeg hadde sett på tidligere og tanken slo meg med en gang: Lettpakking. I en storsekk som sto på gulvet fant jeg en bunke med slike vektposer de har når sekker testes ut. Jeg tok alle jeg fant og trykket de ned i 65 literen. Både jeg og kona kom til at det nok var rundt 15 kg i sekken nå og jeg sier til kona at føles dette greit så kjøper jeg den. Litt traving fram og tilbake i butikken sier meg at dette kan gå og siden prisen nå var 599,- avgjorde saken. 

Sekken ble med hjem og her er noen bilder av sekken pakket til tur på Vikebekkfjell, som allikevel ikke blir noe av, men det er ikke sekkens skyld.

WP_20160817_002.jpgWP_20160817_003.jpgWP_20160817_001.jpg

Sekken synes å gi mye igjen for pengene. Ikke sidelommer, men store nettinglommer nede og gode kompremeringsmuligheter. Godt polstret hoftebelte og skulderstropper. 2 delt hovedrom med åpning på framsiden for tilgang til nederste rom. Tilgang til øverste del av hovedrom er gjennom toppen av sekken som er utstyrt med forhøyet stoff og snølås i tillegg til vanlig stramming av sekkeåpningen. Topplokket kan heves både foran og bak og har åpning fra utsiden for oppbevaring. Dette rommet er også utstyrt med hempe og krok til feks nøkler. På bildene her er sekken pakket for tur og vekten er 14,61 kg. inkl. Vannflaske og fiskestang i hver sin nettinglomme på siden. Har gått litt med pakket sekk her i heimen nå og det virker så langt som sekken takler denne vekta helt greit. Foreløpig konklusjon er at jeg gjorde et godt valg.

Hadde tenkt å skrive mer utførlig om sekken etter turen som det altså ikke ble noe av, så i mellomtiden får det bli med denne presentasjonen. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom tilfeldigvis over denne idag på XXL. Så bare raskt på den. Synes sekken virker bra til 599. En slags fattigmanns Bergans Helium/Rondane. 1,2kg. Bæresystemet så ikke ulikt ut ved første øyekast. Tror dette er en "spesial"modell som Bergans produserer utelukkende for XXL. 

Kunne dog se ut som det ikke gikk å justere rygglengde, stemmer dette?

Endret av innigranskauen
ryddighet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da , sekken kan er helt på høyden med andre fra Bergans. Rygglengden kan justeres opp og ned alt ut fra egen rygglengde. er faktisk ganske fornøyd så langt selv om jeg ikke har fått prøvd den over en reell weekend tur. Uansett jeg kjøpte den og når jeg har litt mer erfaring med den vil jeg legge ut en brukererfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎17‎.‎08‎.‎2016 at 15.43, rayun skrev:

Etter og ha tilbragt mange ledige stunder hos legen og hos fysioterapaut skjønte jeg at noen grep burde tas. I øyeblikket fungerer beina bedre enn armene og siden det betyr at jeg fremdeles kan gå turer skulle jeg bli lettpakker. Nei, ikke sånn som UL som noen av mine venner her på FF bedriver, men sånn passe, eller litt lettere enn før.

Nå kunne en tro at denne posten egentlig skulle vært som et bidrag i lettpakkertråden, men den passer nok ikke der. Nei dette handler mer om min nyinnkjøpte sekk. Jeg simpelthen elsker min Bergans Alpinist 130L og det er som regel den som er i bruk på overnattingstur. I tillegg disponerer jeg en Bergans Telemark 80L som egentlig er guttungens.  I lengre tid har jeg vært på utkikk etter en romsligere dagstursekk enn de 25-35L jeg allerede har uten å kunne bestemme meg.  Tidligere i sommer var jeg på XXL og fiklet lenge med en sekk som var på tilbud der. Jeg likte sekken og løsningene veldig godt og den satt bra på ryggen, dog uten vekt.

WP_20160627_003.jpg

Den gangen syntes jeg sekken var for stor til tenkt bruk og jeg kjøpte den ikke. For et par dager siden var jeg igjen innom samme butikk og jeg lette meg gjennom noen tilbudskasser for å finne en lett dagstursekk. I stedet for lett dagstursekk fant jeg nok engang samme sekk som jeg hadde sett på tidligere og tanken slo meg med en gang: Lettpakking. I en storsekk som sto på gulvet fant jeg en bunke med slike vektposer de har når sekker testes ut. Jeg tok alle jeg fant og trykket de ned i 65 literen. Både jeg og kona kom til at det nok var rundt 15 kg i sekken nå og jeg sier til kona at føles dette greit så kjøper jeg den. Litt traving fram og tilbake i butikken sier meg at dette kan gå og siden prisen nå var 599,- avgjorde saken. 

Sekken ble med hjem og her er noen bilder av sekken pakket til tur på Vikebekkfjell, som allikevel ikke blir noe av, men det er ikke sekkens skyld.

WP_20160817_002.jpgWP_20160817_003.jpgWP_20160817_001.jpg

Sekken synes å gi mye igjen for pengene. Ikke sidelommer, men store nettinglommer nede og gode kompremeringsmuligheter. Godt polstret hoftebelte og skulderstropper. 2 delt hovedrom med åpning på framsiden for tilgang til nederste rom. Tilgang til øverste del av hovedrom er gjennom toppen av sekken som er utstyrt med forhøyet stoff og snølås i tillegg til vanlig stramming av sekkeåpningen. Topplokket kan heves både foran og bak og har åpning fra utsiden for oppbevaring. Dette rommet er også utstyrt med hempe og krok til feks nøkler. På bildene her er sekken pakket for tur og vekten er 14,61 kg. inkl. Vannflaske og fiskestang i hver sin nettinglomme på siden. Har gått litt med pakket sekk her i heimen nå og det virker så langt som sekken takler denne vekta helt greit. Foreløpig konklusjon er at jeg gjorde et godt valg.

Hadde tenkt å skrive mer utførlig om sekken etter turen som det altså ikke ble noe av, så i mellomtiden får det bli med denne presentasjonen. 
 

Grønn av misunnelse.  Slo opp på sidene til XXL, men der ar den borte.  Vurderer min Karrimor 65 mot Osprey Aura AG 65.  Men nå er alt på vent. 

Men hva slags tur har du pakket for?  Teselskap i det grønne, eller ukestur på Hardangervidda?  Selv når jeg finpakker klarer jeg ikke å få grunnutrustningen, som skal tackle fire årstider stort under 15 kg.  Selv om de tre store - sovepose, telt og sekk kun veier ca 5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tom42 skrev:

Grønn av misunnelse.  Slo opp på sidene til XXL, men der ar den borte.  Vurderer min Karrimor 65 mot Osprey Aura AG 65.  Men nå er alt på vent. 

Men hva slags tur har du pakket for?  Teselskap i det grønne, eller ukestur på Hardangervidda?  Selv når jeg finpakker klarer jeg ikke å få grunnutrustningen, som skal tackle fire årstider stort under 15 kg.  Selv om de tre store - sovepose, telt og sekk kun veier ca 5 kg

He-he, te selskap i det grønne hadde sikkert vært hyggelig det, men det var for en helgetur til Vikebekkfjell. Men som du ser så må teltet stroppes på toppen av sekken. Nå kan jo topplokket på denne sekken heves og da går den jo innunder lokket. Jeg synes imidlertid at resultatet ble bedre om jeg stroppet den på toppen slik som bildet viser. Jeg har vel kvittet meg med gode 5 kg og av disse kiloene utgjorde vekta på Alpinist 130 literen brorparten og vel så det. Sekken har enkel justering av rygglengde og en metallbøyle for avstivning rundt ryggplata. Selv mener jeg sekken holder i massevis og til prisen av 5-6 halvlitere på by´n er jeg ikke i tvil om at den er verdt prisen. Løp og kjøp, en time igjen til XXL stenger.:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 19.8.2016 den 20.27, rayun skrev:

Nei da , sekken kan er helt på høyden med andre fra Bergans. Rygglengden kan justeres opp og ned alt ut fra egen rygglengde. er faktisk ganske fornøyd så langt selv om jeg ikke har fått prøvd den over en reell weekend tur. Uansett jeg kjøpte den og når jeg har litt mer erfaring med den vil jeg legge ut en brukererfaring.

Hei vet denne tråden er fra 2016 men savner brukererfaring. Hva synes du om sekken ? Vurderer selv å kjøpe meg denne til enkle helgeturer i skogen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Abboren

Ja nå har jeg brukt sekken noe mer, men kun på en tur med litt lengde. Har for det meste blitt brukt på småturer, type dagstur og helger. Dette er nok ikke nok til å komme med en grundig uttalelse, men nok til å kunne si noe om hvordan jeg så langt opplever sekken.

Det første jeg vil trekke frem er selve bæresystemet, som til trods for prisen faktisk byr på innstillinger og justeringsmuligheter som jeg ikke forventet på en så billig sekk. Jeg er veldig svai i ryggen og kunne tenkt meg en litt kraftigere pute i korsryggen for at hoftebeltet skulle vært optimalt for meg. For personer med mer normal rygg er nok beltet mer enn godt nok vil jeg tro.

Selve sekkerommet er delt i to og er adskilt i sekkens nedre tredjedel med tilgang utenfra såvel som gjennom sekkens hovedrom. Jeg bruker ikke drikkeblære, men mener å huske at det er en egen lomme mot ryggen for pose. Opplever forøvrig at sekkerommet er lett å utnytte og fargen innvendig er type grå/sølv som gjør det litt lysere nedi der.

Topplokket kan heves og tilbyr derfor litt ekstra høyde om ikke alt går inn i sekken. På de turene jeg trenger mer plass enn det sekken normalt tilbyr stropper jeg teltet oppå topplokket ( i stedet for under) og et trekvart tradexunderlag på framsiden. Liker bedre å ha teltet oppå lokket, særlig de gangen det pakkes ned vått.

Sekken har ikke sidelommer, men er utstyrt med ganske dype og gode nettinglommer hvor vannflaska faktisk passer. Jeg har fiskestang + flaske og teltstenger + flaske i hver sin lomme og det fungerer bedre på denne sekken enn det gjør på 130 literen min.

På ukestur ligger vekta på ca 15 kg og på helgeturer noe mindre og for meg oppleves sekken som fortsatt komfortabel med disse vektene.

Så til ditt spørsmål om den kan funke til enkle helgeturer i skogen er svaret helt klart ja. Og for meg funker den også til ukestur på vidda med 15 kg, men her det nok best at hver enkelt prøver med litt vekt siden vi er skrudd sammen litt forskjellig. 

Så ja, denne sekken duger for meg og jeg hadde garantert kjøpt den igjen basert på erfaringene jeg så langt har gjort meg. 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.