Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketid på Vikebekkfjell


rayun

Anbefalte innlegg

Hei, 

Hadde tenkt meg på en "på sparket tur" til Vikebekkfjell i helgen. I det jeg skal kjøpe kort på Inatur ser blir jeg klar over det jeg egentlig visste, men som jeg ikke husket i farta.

Fisketidene hjå Maarfjell Fiskelag er frå isen går på vatna om våren (ca. 1. juni) til og med 19. august

Ja, så da så,,,.  Da ble det ikke flere turer til Vikebekkfjell for meg i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Tom42 skrev:

Det har også noe med reinjakta å gjøre.

Det har du nok rett i. Jeg tenkte ikke på det, men er usikker på om det egentlig er noe problem. Det er så store områder at jeg kan umulig skjønne at noen stangfiskere skulle være til hinder for jegerne?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dere har sikkert rett i dette med jakt. Men, og det mener jeg, så lenge en kan ferdes i området (antar de ikke har stengt fjellet) på fotturer etc. burde det ikke være noen problem om 5-6 fiskere oppholdt seg rundt vannene.  Nå er jeg ikke medlem av DNT så om de også stenger sine hytter under reinsjakta vet jeg ikke. Dersom de ikke stenger vil det jo fremdeles være folk i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe på Vikbekkfjell og fisket i slutten av august 2012. Var ikke klar over at fisket var stengt, men stusset over at jeg ikke fant fiskekort i postkassa på Synken. 
Vel oppe på fjellet traff vi reinsjegere. De hadde allerede fylt kvota, og det gjodre ikke noe for dem at vi fisket men de fortalte at for mye folk i området ville kunne forstyrre vandringa reinen foretar fra Kvenna og opp mot Vikbekkfjell/ Viuvatnet omtrent på denne tiden. Vi kunne lett se sporene, og jegerne kunne fortelle at det hadde vært ca 3000 rein i området rett innenfor Sletteid dagen før vi kom.

Siden det ikke er turisthytter og turiststier i området rundt Vikbekkfjell tror jeg det har mer for seg å stenge fisket, siden det da vil bli veldig få folk i området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe bevisst ønske om å forstyrre reinen uansett hva den driver med:-) og som du sier @tjernivar så blir det jo lite folk der når fisket stenges. Det er jo stort sett bare et titalls besøkende pr uke i dette relativt store området i den tiden de selger fiskekort. Så mye folk er det vel egentlig ikke snakk om uansett. Nå har jeg vært på Vikebekkfjell noen ganger og noen ganger har jeg vært heldig og har fått se dyra. Siden de stort sett er i bevegelse har jeg ikke vært i stand til å si om de har trekt unna eller om de har løpt i panikk. Jeg heller dog mest til at de trekker unna. Som byttedyr flest har de vel funnet at dette er best for helsa. At vi uansett forstyrrer dyra med vår tilstedeværelse er jeg enig i, men om jeg med fiskestang,eller en annen med rifle forstyrrer mest, ja det undres jeg på.

Reinen trekker østover mot vinterbeite og når så reinen i senere år har holdt seg mye i området Tinn er det nok ikke villreinens ve og vel Maar fiskelag har i tankene når de ønsker lite ferdsel i området på denne tiden:shock:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, rayun skrev:

Jo, dere har sikkert rett i dette med jakt. Men, og det mener jeg, så lenge en kan ferdes i området (antar de ikke har stengt fjellet) på fotturer etc. burde det ikke være noen problem om 5-6 fiskere oppholdt seg rundt vannene.  Nå er jeg ikke medlem av DNT så om de også stenger sine hytter under reinsjakta vet jeg ikke. Dersom de ikke stenger vil det jo fremdeles være folk i fjellet.

Her er nok reinen ikke "hovedpersonen", men jegeren som har betalt i dyre dommer for jaktlisens.  Derfor skal ikke et fredelig menneske, som ikke en gang vil en fisk noe vondt, annet enn å få den opp og drepe den,  forstyrre dem.  Husk de har hatt en anstrengende tur inn til jaktområdet.  Tross alt har de sittet i et sjøfly og landet bla på Viuvatnet.  Slik tar på fysisk og mentalt. 

Ellers er det bare noe tull at ikke to grupper kan oppholde seg på samme  sted og med ulik interesse.  I jeg har vært på  sauesanking i Hjartdal, men reinsjakta pågikk, fordi sankingen uken før ikke ga skikkelig resultat.  Jeg var i dialog med jegerne, og de sa: "Bare gå".   På den andre siden var jeg utrolig observant slik at jeg så langt  jeg maktet ikke ødela jakten for dem.  Og jeg fikk ikke klager.  Og ingen hull i lua.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På ‎17‎.‎08‎.‎2016 den 14.24, whistler skrev:

Det har du nok rett i. Jeg tenkte ikke på det, men er usikker på om det egentlig er noe problem. Det er så store områder at jeg kan umulig skjønne at noen stangfiskere skulle være til hinder for jegerne?

 

For noen år siden drev min sønn med sau, og jeg bidro sterkt ifm sauesankingen.  Men en gang gikk det ikke så bra, derfor måtte jeg til pers etter at reinsjakta hadde startet.  Ved en anledning "gikk" jeg rett på noen reinsjegere, med eieren av valdet i spissen.  Jeg kjente han litt fra før av, og jeg spurte hva gjør jeg nå.  "Bare gå", svarte han. 

Som @whistler skriver ovenfor så hvert fall de det som noe problem at jeg beveget meg i området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har kun med rein å gjøre. I de senere årene så har det stått veldig store reinflokker på flere tusen dyr i de områdene i begynnelsen av jakta. De selger kort i dyre dommer, og sørger for at alle "deres" jegere får noe før dyrene "slippes ut". Det har vært klaging på at det kjøres nattestid på veien fra Kallhovd til Synken, for å hindre flokkene i å trekke over og inn i naboterrenget..  Det har til og med vært rapportert at man har laget leir og brent store bål som har gått gjennom natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.