Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til bål?


ViktorS

Anbefalte innlegg

Jeg ferdes en del i fjell, der tilgang til ved er dårlig, men vil gjerne tenne bål. Har hendt at jeg har tatt med meg en peiskubbe, kjøpt på kolonialbutikken, bare for å få meg ett lite bål. Finnes det noe annet man kan bruke ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste av vekster i fjellet - brenner. Men da kan ikke ikke slå leir, der det kun er stein og gress. :)  En må jo se seg om og velge camp/bålplass ut fra terreng og brennbart virke og ikke ut fra utsikt, eller annet. Ellers er jo grillbriketter en mulighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ViktorS skrev:

Jeg ferdes en del i fjell, der tilgang til ved er dårlig, men vil gjerne tenne bål. Har hendt at jeg har tatt med meg en peiskubbe, kjøpt på kolonialbutikken, bare for å få meg ett lite bål. Finnes det noe annet man kan bruke ? :)

 

Mitt yndlingstema.  Ingen ting er som et bål, men det følger noen utfordringer til bålet. 

Det er ikke lett å få til å brenne.

Det krever mye blåsing for å holde varme ved like

Bålet er som en rundstråleantenne.  Flammen brenner ikke kontrollert, DVs der du vil ha den.

Jeg har derfor konstruert min egen versjon av en vedovn, eller som jeg har begynt å kalle den "Toms Multi Fuel stove".  For detaljer se "Gjør det selv"; Et bilde sier mer enn 10 ord", og turrapporten:  "Sånn kan det gå og sånn gikk det" En gripende fortelling som ennå griper meg, og som er et utmerket lesestoff om du ikke får sove.  

------------------------

Ovnen sammenslått

10 (360x640).jpg

Full størrelse

20160527_090444 (480x640).jpg

Vedsanking.  Når jeg går sanker jeg alltid ved.  Har en reim eller strikk og bunter  veden sammen slik at den blir lett å bærer.  Vedfangsten under er ikke helt vanlig, men sanket mens jeg lå i en mer permanent leir.  Tørr einer, dvs at all bark er borte og den har fargen tilnærmet hvit, forblir tørr rett under huden.  Jeg fyrer med ved, selv om  regnet høljer ned.  Brekk sakte og riv.  Da få du fin og tørr ved. 

8 (640x480).jpg

For sikkerhets skyld putter jeg alltid litt i sekken.  Da jeg kom hjem og tømte sekken fant jeg et lite ved lager som veide ca 210 gram.  Mer enn nok til minst 20 minutters fyring.

1a (640x480).jpg

(Er det ikke ved å oppdrive, prøv reinmose..   Den brenner - fort.  Og å holder den myggen unna)  Strøket av sensuren.

 

P8030102.JPGt

 

10 (360x640).jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behöver denna boken, länk.

Jag tycker inte att man skall elda Renlav som Tom42 föreslår. I alla fall inte om man är i renbetesland, laven är renarnas föda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Björn skrev:

Du behöver denna boken, länk.

Jag tycker inte att man skall elda Renlav som Tom42 föreslår. I alla fall inte om man är i renbetesland, laven är renarnas föda.

Enig,  og jeg skal derfor ikke gjøre det igjen.  Jeg gjorde det mest som et eksperiment.  .  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått "gult Kort" for oppfordringen om å bruke reinlav . 

------------------------

Det gikk litt fort i svingene vedr å finne og bruke ved.  Den skal også brenne.  Og som tennhjelp bruker jeg kun  tennbriketter, Dvs jeg deler dem i biter på 1 x 1 cm.  Om det blåser og de er vanskelig å tenne, gir jeg dem en liten sprut rødsprit.  Jeg har derfor droppet alle andre løsninger på tennhjelp.

Men, jeg har med meg tennstål.  Dersom alt av tennmidler, fyrstikker og lighter  skulle svikte, kan man alltid stole på tennstået..  For å få fyr har jeg med noen tamponger og om nødvendig gir jeg også dem en dråpe rødsprit. 

Pr i dag ar jeg alltid fått fyr ved bruk av en lille tennbrikeetten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom42 skrev:

Det gikk litt fort i svingene vedr å finne og bruke ved.  Den skal også brenne.  Og som tennhjelp bruker jeg kun  tennbriketter,

Som jeg nevnte tidligere, det meste brenner i fjellet. Grunnen er oljeprodukter, i vekstene. Du har forsøkt reinlav, som brenner godt, men det bør vi unngå. Hva med røslyng og tynne kvister av vier. Finner jeg annen ved og det er røslyng i området, benytter jeg en liten "kvast" (bukett), vrir kvastenså barken sprekker, da trenger du ikke mer enn en fyrstikk. selv våt røslynfg brenner godt, etter at en har ristet, eller slått vekk vannet. Det freser og brenner i oljen, omtrent som det freser i tørt, men friskt grønnt granbar når det tar fyr.

Har ikke forsøkt, men jeg tror til og med tennstål tenner røslyng. Ikke noe galt å ha med seg hjelpemiddler, men det er mye å finne i naturen, hvis en vet hor og hvordan bruke det.

Kan ikke huske jeg "noen sinne", har måttet ty til rødsprit, eller parafin for å få fyr på et bål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tiur3 skrev:

Som jeg nevnte tidligere, det meste brenner i fjellet. Grunnen er oljeprodukter, i vekstene. Du har forsøkt reinlav, som brenner godt, men det bør vi unngå. Hva med røslyng og tynne kvister av vier. Finner jeg annen ved og det er røslyng i området, benytter jeg en liten "kvast" (bukett), vrir kvastenså barken sprekker, da trenger du ikke mer enn en fyrstikk. selv våt røslynfg brenner godt, etter at en har ristet, eller slått vekk vannet. Det freser og brenner i oljen, omtrent som det freser i tørt, men friskt grønnt granbar når det tar fyr.

Har ikke forsøkt, men jeg tror til og med tennstål tenner røslyng. Ikke noe galt å ha med seg hjelpemiddler, men det er mye å finne i naturen, hvis en vet hor og hvordan bruke det.

Kan ikke huske jeg "noen sinne", har måttet ty til rødsprit, eller parafin for å få fyr på et bål. 

 . 

Takk for en interessent innlegg.  Her var det mye å lære, ikke minst om røsslyng.. 

Og som før nevnt har jeg gitt fingrene en liten smekk for at jeg brukte reinlav!  Og jeg håper u tror meg når jeg sier at jeg kun har gjort det en gang, nærmest for en test.  Kors på halsen.  Men selv jeg skjønte raskt at jeg ville tømme fjellet for verdifull mat for reinen. Det er derfor jeg alltid bærer  med  et lite lager ved i sekken.

I tillegg til det du nevner går jeg aldri il angrep på fjellbjørk som det er lite av og som også inneholder olje.  Dette gjelder spesielt røttene.   

Jeg kan nok ikke hevde at jeg aldri har brukt rødsprit for å få et bål til å brenne, men nå som jeg helt unntaksvis bruker noe annet enn ved som varmekilde har jeg etter hvert tilegnet meg teknikker som er ganske effektive.  Likevel har jeg med en liten flaske som i sitt tidligere liv innholt øyendråper.  Og fordi tenn briketten er så liten som 1 x 1 cm tilstår jeg at jeg nok spanderes en liten "dæsj", ikke minst for å slippe å brenne fingrene for mye. 

"Du behøver denna boken, länk". skriver Bjørn ovenfor, og når han mener det,  gjør jeg det helt sikkert.  Derfor skal jeg hviske et lite ord i øret på fruen, og det skulle ikke forundre meg om den ligger pent innpakket på skrivebordet 20 august, høytidsdagen for bankkontoen for oss pensjonister, innstiftet av NAV eller kanskje det er HELFO.'

Men hovedhensikten med våre innlegg er å vise flere at det finnes en ressurs "der ute" som i dette tilfellet reduserer børa ikke uvesentlig, som er gratis, er "alltid" tilgjengelig, og som gir en helt spesiell ro, 

Og ikke minst har jeg oppdaget verdien "å snakke sammen", her på FF.  Det har gitt meg mangt et verdifullt tips.

Men akkurat nå skulle jeg gitt mye for heller å sove, men siden fastlegen har iverksatt et spesielt kodeord som jeg gjerne skulle vært foruten, blir det lange og søvnløse netter, hvert fall i en periode. Håper jeg,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tom42 skrev:

"Du behøver denna boken, länk". skriver Bjørn ovenfor, og når han mener det,  gjør jeg det helt sikkert.  Derfor skal jeg hviske et lite ord i øret på fruen, og det skulle ikke forundre meg om den ligger pent innpakket på skrivebordet 20 august, høytidsdagen for bankkontoen for oss pensjonister, innstiftet av NAV eller kanskje det er HELFO.'

Kanske att jag överdrev lite men om inte mitt minne sviker mig, har lånat ut mitt eget exemplar, så finns det ett kapitell som beskriver vad man kan använda som ved på högfjället. Författaren har intervjuat gamla samer för att deras kunnskap inte skall gå i glömska.

Tyvärr så verkar den vara slutsåld, så troligtvis kommer du inte att få nöjet att läsa den. Om du inte kan hitta den i ett bibliotek och låna den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.