Gå til innhold
  • Bli medlem

Rynkete Ally kano


Kenngu

Anbefalte innlegg

Har hatt kanoen nå i 1 mnd, og brukt den 4 ganger i sommer. Kanoen er skikkelig rynkete under, og jeg blir påvirket av det. Jeg tror at det gjør at kanoen ikke "glir" så bra i vannet. Hele padlinga blir litt sånn små frustrerende med dette i bakhodet. Noen som vet hvordan man fikser dette så hadde det vært kult å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at du er sikker på at du har fått baug / stevn og tilhørende spant skikkelig spent opp. Ja, og så skal den sorte fargen på flytematta opp.

Utover dette har jeg dessverre ikke  noe tips. 

Var kanoen din slik fra første gangs bruk, eller er det blitt mer og mer rynket? Ved montering første gangs montering er det snarere slik at man tror at spantene er for lange/duken er for trang. Hvordan opplevde du dette første gang du monterte? 

Min 17,5DR er helt glatt under og det er vel slik de skal være.

Hvis dette er en nyinnkjøpt kano ville jeg reklamert. Ved bruktkjøp er kanskje dette ikke like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første montering så var den helt glatt, da var den som den skulle være. Det var bare noe helt sinnsykt herk med første gangs montering, men dette visste jeg jo. Andre montering sørget jeg at alt var rett, matta rett vei og i midten osv men matta fikk jeg aldri helt i midten. Jeg vet ikke om den blir strukket i vann, det har jeg ikke sjekka. Jeg er ganske grønn med Ally'en, så vet ikke helt hvordan ting bør se ut og sånt. Legger med noen bilder. Merka en ting på den sida logoen ligger, matta virker ikke helt lik på begge ender. Mistenker denne akkurat nå, men trodde egentlig at den skulle være sånn.

Denne sida er slik jeg tror de "skal" være

IMG_1778.jpg

Sida med ally logo, om jeg klemmer de sammen. Så vil ikke hulla gå parallel.

IMG_1782.jpgIMG_1779.jpg

IMG_1780.jpg

IMG_1781.jpg

Orket ikke å montere den opp i solsteiken :P

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om dette avviket som synes på bildene er årsak til problemet. Du får jo baug og stevnrør som vil fylle inn området du klemmer sammen og da ser jeg for meg at åpningene til tverrspant vil bli ca parallelle når også resten av spantene er ferdig montert. Kan hende retter det seg når du får den på vannet sånn som @Twistar sier. Bør kanskje sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok montere den og legge ut noen bilder hvis vi skal kunne si noe om dette. Montering i solsteiken er plundrete fordi duken da kryper litt. Du kan jo kjøle ned duken med hageslangen før du setter den sammen.  Bunnmatta er vanskelig å få helt riktig på plass. Blir det først feil. så lar det seg vanskelig rette opp. Jeg bomma litt, men det er bare noe få cm. jeg har latt det være sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen måtte jeg ikke sjekke bruksanvisningen. Jeg tilhører en minoritet som leser bruksanvisninger og sparer på alle sammen. Her anbefaler Bergans at "hvis kanoen har ligget i sola og/eller i varm bil har den mest sannsynlig trukket seg sammen. Pass derfor på å kjøle ned duken før montasje". Videre i pkt.11. står det at " ved første gangs montasje har ikke flytematta blitt formet så det vil være skrukker i baug og akterstevn" Duken skal da trekkes oppover langs baugen så skrukkene forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonolje er gull når du montere Ally. Da glir stevnene mye lettere på plass. Smør de inn før du setter de inn. Da sklir duken bedre opp over stevnene.

Allyen din har en del spring så om du monterer den på bakken har det lett for å bli skrukker om du ikke strekker stevnene opp innimellom mens du monterer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve tipsene og forslagene her i morgen. Litt usikker på hvordan jeg sjekker om den ikke er rynkete med last i vann, men finner nok ut av det. Kommer med rapport og bilder i morgen!

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, glemte helt å oppdatere! Prøvde så godt jeg kunne å få matta midtstilt, men fikk den ikke helt 100% midten. Dro i duken under montering, og fikk en stor forbedring. Merker at den er helt nesten helt smooth på venstre side i bilde 1. Vet ikke helt hvordan jeg skal få matta 100% midt i, men om jeg får til det. Så kanskje den blir helt smooth?IMG_1783.jpgIMG_1785.jpgIMG_1784.jpgIMG_1786.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ganske bra ut dette, jeg har også et par små "bulker i bunnen. Som du ser på bildet bomma jeg litt på midtstillingen av matta. Har tatt hammeren og banka på matta i enden, det ble noe bedre enn det er på bildet, men det lar seg ikke helt fixe hvis den har kommet litt skeivt.(bildet er fra første montasje) Da må det kjøpes ny matte. Jeg har latt det være som det er, mang har det sånn. Ofte er 90% godt nok.

Ally.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.