Gå til innhold
  • Bli medlem

Barn på tur, alder 1-5 år, hva er viktig utstyr?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk! 

Som tante til en stadig voksende flokk med småbarn som skal bli turinteresserte trenger jeg litt tips til hva barna trenger å ha når de skal være med på turer. Det blir fortrinnsvis turer sommertid og jeg har alt av grunnutstyr som telt, kjøkken osv selv. Spørsmålet er hva ungene trenger, hva som er viktigst å kjøpe og hva som kan fikses på andre måter. Bør de ha liggerunderlag og sovepose, eller kan man bruke noe fra småbarnslivet (som jeg ikke vet om), hva bør prioriteres? 

Foreldrene, dvs brødrene mine, er ikke turfoolk, så det er begrenset hvor mye det blir brukt.  

Hilsen

Tante Monsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Min erfaring med to små på 2 og 4 er at det trengs veldig lite. Frem til de er rundt 2 går det helt fint å bruke en pulkpose eller skikkelig vognpose som sovepose. Små barn er lette og trenger ikke allverdens underlag så lenge det er plussgrader. Det holder fint med skumunderlag og et teppe f.eks. Ellers har jeg noen gamle "selvoppblåsenende" underlag som ungene bruker. Duger i massevis. Min eldste har fått egen barnesovepose og to åringen har i sommer bruk en Fjellpulken pose som duger fint, men neste år blir det nok egen sovepose på henne også.

Ellers har barnehagebarn stort sett greit med uteklær fra før og noe særlig mer trenger de egentlig ikke. En egen kopp og spork er jo litt stas og koster lite :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte vogn/pulk posen på de første turene med datteren her i huset (blir det samme med minstemann i huset). Disse er ofte veldig varme. Av liggerunderlag, så tar jeg med et ekstra skumunderlag til barnet. Ungene er så lette og "myke" i kroppen at noe mer trengs ikke. Vi tok også med reinskinn på vår/høst for å isolere litt mer. Etterhvert som dattera ble "turhekta" og vokste ut av vogn/pulk posen så kjøpte vi sovepose til henne. Som hun er veeeldig glad i. Gode sko og klær er viktig. De fleste barnehager er flink til å "rettesette" foreldre til å har riktig klær og lag på lag bekledning. Så det regner jeg med at de allerede har. Husk å ha med nok skift. Unger klarer de merkeligste ting. 

Utover dette, så er alt det de voksne har kult. Egen kopp, bestikk, drikkeflaske. Kosebamse er viktig å ha med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det unga trenger mest er motiverende voksne. Så er det alltid moro med egen kopp, fat kniv. Når det gjelder sovepose så har vi dette til våre (2 og 4 år), men dem ligger de stort sett ikke i da de er mestere i usynkron turn og bruker ca 5 sekunder på å gå fra å være i posene til å ha sparket dem ned i fotenden av teltet. Vet ikke om flere har unger som ikke kan ligge roilig nok til å holde seg i soveposen. tror du kan komme langt med gode fleecepledd eller ta en varmere sovepose til deg selv enn årstiden tilsier og ha denne åpen slik at du kan bruke den som dyne for unga og.

På hyttetur er potte en grei ting å ha, så slipper du å springe inn og ut med unger som skal tisse hele tiden og i alle fall når de andre og gjør det.

Noen lette bøker og kanskje litt tegnesaker er og en sikker vinner. Og fiskestang er standardutstyr. Men kroken kan nok taes av sluken for de minste til de lærer seg å kaste skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifallet alt som er nevnt. Om turen foregår i litt ruskevær finnes det ikke noe bedre enn en jervenduk av noe slag. Det er utrolig deilig for ungene å krype inn i en slik sekk når det er regn og vind. Det er også greit å ikke legge lista for høyt. 

Mine unger går bedre i litt bratt og "krevende" terreng enn på gørr-kjedelige skogsveier - og et spennende turmål kan være greit å ha i sikte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med mine på tur en gang i mnd hele året siden de var 3 og 5, de er nå 5 og 7 (og 1,5) og har funnet ut at så lenge soveposer og klær er OK, så er det mest stas med turutstyr.
Spork, kopp, termos, sitteunderlag med eget navn på med sprittusj, hodelykt og en Donald-pocket. Det er samme med dem som med meg: når turutstyret kommer frem fra boden for pakking, DA starter turen. 

Soveposer osv er vel dekket her over, jeg kan forøvrig anbefale de billige barneposene fra diverse svenske nettbutikker for sommerbruk.
Jentungen på den gang 4 sov i en sånn, med en billig voksenpose utenpå, i 12 minusgrader i vinter, det gikk helt fint. 

Tips: ta gjerne med en ekstra poncho, selv en sånn nød-festivalponcho i tynn plast duger, for å pakke barn inn når det er litt surt. 

Og selvsagt: nok rett-i-koppen kakao til å fore en liten landsby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er på tur med barn så er det viktig å ikke gå for langt. Barn blir vanligvis ikke trette i beina, men de blir trette i hodet. Pass på å holde humøret oppe, at det skjer noe er viktigere enn å gå. Barn setter pris på å ha sine egne ting og det største på turen er ofte å sove i telt.

pe19980601.gif

Jeg kjøpte en barnesovepose på Jysk og den ble brukt av begge barna mine. Det er 5 år mellom dem. Jeg brukte ofte sykkel med tilhenger og syklet på anleggsveiene innover i fjellet i Sirdal - Ådneram området. Når minstemann satt i hengeren så var storebror stor nok til å bruke sin egen sykkel. Å fiske og å steke fisk, eller pølser, på bål er også veldig spennende. (Vi fikk ikke så mye pølser med fiskestang så de måtte vi ta med hjemmefra.) Jeg kjøper ikke grillpølser, det er det verste turproduktet jeg kan tenke meg, men skikkelige gammeldagse kjøttpølser derimot. Jeg synes Gilde sine kjøttpølser er best, men det er en smaks sak. Pass bare på at du ikke kjøper pølser med syntetisk pølseskinn. Det smelter på pølsene og er nesten umulig å få bort. 

Skikkelige kjøttpølser stekes til skinnet er sprøtt og sprekker. Da er de stappfulle av saft og smak i motsetning til grillpølsene som ikke smaker noe som helst, knekker i to eller revner på langs når de blir satt på en pinne, og som oftest blir de brent til det ugjenkjennelige og havner alle andre steder enn i magen.  

En annen ting som er veldig godt er seigmenn stekt på bål. Stikk en pinne gjennom dem og varm dem over bålet til rett før de smelter. Da smaker de mye mer. Marshmallows er fy fy hos oss. Noe riktig svineri å ha med på tur. Det klistrer seg på klær, sko, telt og alle andre steder hvor det ikke hører hjemme, og så er det litt for amerikansk for meg.

snoopy-camping-VS2N4L-clipart.jpg

En annen ting som er populært er å lage muffens på bålet. Kjøp en pose eller en pakke som inneholder alt som trengs og så blander / rister du deigen i en flaske. Så tar du en gryte og dekker bunnen med sand eller småstein, ca. 2 - 3 cm. Så setter du muffensformene med innhold i gryta, legger på lokk og setter gryta på bålet. Pass på at formene ikke har kontakt med metallet i gryta for da blir de brent. 5 - 10 minutter og du har nystekte muffens.

Regal Muffins Mix BIKs20111109-4223_1529.jpg

Endret av REs
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd i alt ovenafor. SMå born treng eigentleg ikkje så store investeringane. Og dersom nokore av dei er for store for vognpose, kan ein rimeleg 150 pose være greit. Type Bergans Kids comfort eller likande.Med mindre det er veldig kaldt treng dei ikkjenoko meir enn eit vanleg skumplastunderlag, dei er mjuke og søv som steinar på det meste :)

Legg til nok sjokkis, god tid, eiga haudelykt. Eigen kniv er ofte morro når dei er i høveleg alder for det. 

Gode kle.Det har imidlertid dei fleste barnehagebarn, som tross alt er meir ute i ver og vind gjennom eit år enn dei fleste av oss :P 

Ein annan ting eg har erfart på tur med dei heilt minste, som gjerne krev meir bistand, er at alt som er førebudd heime er bra.

Det vil seie ferdiglaga middag som ein vakuumpakkar og kokar opp i kjelen, ferdig smørsbrød osv. Dei store turkulinariske boltrestundene har ein tendens til å utebli når ein skal passe på at treåringen ikkje ryk i elva, at fireåringen ikkje sett fyr på teltet med glopinnen sin og seksåringen står og hyler om å få fiske. 

EInaste tid på døgeret eg kunne tillate meg litt tid til å lage mat, var på morgonen, då kosa dei seg i posen. Pannekaker var, og er, ein favoritt. Med ekstra tørrmelk og havregryn vert det meir mat i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv er kjekt når de begynner å nå passe alder for dette. Mine barns første kniv var en kjekk liten kniv, dvs. to kniver fra Brusletto, en med grønt skaft som ikke var skarp og en med rødt skaft som var skarp. De startet med den grønne og når de hadde lært seg hvordan man oppfører seg med kniv så ble den med grønt skaft byttet ut med den med rødt skaft. Jeg vet ikke om denne kniven er i salg lenger, jeg finner den ikke på nettet.

barnekniv.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som er skrevet her :) 

Angående kniv så har ungene mine fått kniv når de ble 4 og det har vært stor suksess, det fyller mye tid på turer og de kan sitte med spikkekniven i laaaaang tid.

Fine trekopper med navnet inngravert er også veldig populært her i huset. 

Liten sekk til å ha litt leker, bok, hodelykt og godteri er fint når de er små, men det har de gjerne i barnehagen allerede.

Fiskestang har de også fått tidlig, gjerne i barnedåpen av en ivrig onkel :) Det trenger ikke være så mye, en liten Snoopy-stang med mark og dupp kan skape gode minner, men fisking og veldig små barn er ofte litt mye mas og tålmodighetsprøve for både store og små...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra kleskift! Tur + vatn = veldig kjekt = kleskift! Sjølv på små turer. Og så er det utruleg kor lang små ungar vil gå på ein spennande sti og kor kort dei går på kjedeleg veg.

Vi har med stor suksess laga "fiskestang" med ein kjepp og tau/snøre og ein pinne eller kongle i enden, kan halde på med dette i timesvis.

Endret av josteink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli den kuleste tanta ever om du tar dem med på slike turer, særlig om de ikke er vant til det hjemmefra. :)

Alle har jo gitt flotte tips, men et tips fra meg må bli: Om du skal ha med så små at bæring blir nødvendig, anbefaler jeg å skaffe deg et bæresjal eller en meitai. Du får kjøpt rimelig på finn. Det er gull å bære barn på magen når de blir slitne og det er litt for langt frem til målet, pluss at det holder barnet varmt og godt. Og sekken har du jo på ryggen!  :thumbsup:
Sjalet kan du også bruke som ekstra teppe, eller huske, eller hengekøye på leirplassen. 

Tips til å bli trygg: Øv med en pute som erstatning for barnet! :)

Endret av Imp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Må si at jeg er utrolig glad for alle de bra svarene jeg har fått her, ble nesten litt rørt over hvor mange som har chippet inn med sine gode erfaringer :-P. Veldig gode innspill og masse ting jeg ikke visste fra før, merker at innkjøpslisten kommer til å bli mye kortere og bestående mer av spikkekniver, små hodelykter og lignendne fremfor superdyre liggeunderlag. Sånt er bra for ei blakk tante Monsen ?! 

Igjen, tusen takk! Kommer til å skrive litt notater og komme med flere spørsmål når neste tur nærmer seg. Vurderer å invitere til vintertur i jula (i hagen til bestemor og bestefar på østlandet) se om de liker å sove ute om vinteren (de har isbjørnposer) :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i en naturbarnehage i to år. Hadde barn fra 3 til 6 og gikk på tur minst to ganger hver uke, nesten uansett vær. Var lite overnatting selvfølgelig, men noen av de yngste hadde fortsatt ikke avvendt seg med å sove på dagen. De lagde vi en liten gapahuk med en tarp hvis det regnet, ellers sov de bare under åpen himmel. Vi brukte reinsdyrskinn som underlag og sovepose.

Det viktigste er som sagt tidligere motiverende voksne. Voksne som har det bra på tur. Det er viktig å holde seg tørr og varm. Ta deg tid til å løfte på stener og lete etter småkryp. Lær deg gjerne litt fakta på forhånd, forbered deg på turen slik at du kan svare på eventuelle spørsmål. Ta gjerne med forstørrelsesglass, en boks å samle ting i og lignende. Husk at det å oppleve naturen er mye viktigere enn å komme frem til destinasjon. La barna få velge hastighet.

Min erfaring angående klær er å ha skikkelige klær. De fleste i barnehagen hadde vanlig oljeregntøy, det fungerte helt greit, men de barna som hadde gore-tex eller reimatec hadde det enda bedre. Isbjörn of sweden lager fantastiske klær. Dyrt selvfølgelig. Ta alltid med et ekstra skift eller to, barn har en tendens til å rulle rundt i enhver sølepytt. Ikke bruk gummistøvler om vinteren. Gode vanntette fjellsko.

Tar du med deg flere barn i ulik alder, vil du oppleve en enorm forskjell i selvmotivasjon, hastighet og pausebehov. Noen barn liker å bare løpe rundt og bruke kroppen, andre snegler seg avgårde og skal titte inn i alle små busker, plukke bær, samle på stener osv... Alle er forskjellig, og ingenting er feil. Tilpass turen så godt som mulig slik at alle har det bra. Noe som kan være ufattelig vanskelig av og til...

Mat er viktig. Vi hadde stor suksess med å la barna få være med på matlagingen, endten det var i forkant i barnehagen, eller på selve turen. Mye av det dere finner underveis på turen kan også brukes i maten (bær, sopp, gaukesyre, nyskudd på furu  ++) avhengig av sesong. Jeg er ikke glad i å stappe snop i munnen på barn, eller generelt bruke snop som motivasjon. Å si "dere får sjokolade når vi kommer frem" ødelegger litt, synes jeg. Det tar vekk naturen fra turen. Da blir det viktigere å komme frem enn å se og oppleve naturen underveis.

Angående kniv, har jeg erfaring med at det går fint ned i to-årsalderen. Så lenge du passer på og kniven ikke blir for skarp og spiss. Det finnes barnekniver med butt ende som er veldig greit. Det er ikke farlig å skjære seg litt i fingeren.

Det hjelper fryktelig mye å være to voksne, og ikke bare én. Da er det lettere å få igang bål, sette opp telt, fordele seg hos de raske og trege barna, og som voksen blir det mye mindre stress når du ikke trenger å ha 100 % oversikt hele tiden.

Endret av kvitknekt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har hatt med mine barn (7 & 8 år nå) på overnattingsturer både på snø og barmark. Et par ting som alltid ligger i sekken i enten det er en kort dagstur eller tur med overnatting er en rull med 4l fryseposer og minum ett par ekstra sokker til hvert av barna. En av dem har nesten alltid vært uti noe vann og blitt våt i skoen. Da er det av med sokk, på med ny sokk, på med plastpose og sko, og så er man klar for forsette turen. (Å trokke igjennom snø/slaps og bli våt i skoen krever selvsagt mer, men da har jeg gjerne med ekstra par sko i pulken (skisko + varme vintersko til barna.). En annen ting som jeg synes er kjekt å ha med er en rull med dopapir. Det er nesten alltid noen som må på do ila turen, og da er det greit å kunne tørke seg litt. ;)

EDIT: Som de andre skriver, egen kniv for å lage barkebåter på turer i skog er selvsagt en vinner. Jeg lar dem også gjerne gå med egen sekk med drikkepose i, da drikker de vann underveis (elstemann er notorisk på å ikke drikke vann, men drikker når han har drikkepose.). Hodelykt er gøy når det begynner å bli mørkt, litt ekstra klær mtp varme ift hva vi voksne trenger. Kortstokk/yatsi på overnattingsturer. Ellers så lages det mye leker av det vi finner i naturen (kniven er kjekk å ha da.). Og så pleier jeg å ha med nokk og variert mat til å sikkert kunne vært ute 2-3 ganger så lenge som turen normalt varer, men da har jeg alltid noe som barna har lyst på. Og så er det nesten alltid med kakao og solbertoddy (rett i koppen variantene.)

På vinterovernatting i telt når det er ekstra kaldt, så har jeg med ekstra "liggeunderlag" som dekker hele innerteltet, hvor de vanlige liggeunderlagene legges da oppå, og en jervenduk som legges over soveposene til alle sammen inkludert den/de voksne slik at vi fordeler litt varme. Bruker da selvsagt pulk til å trekke allt sammen siden det blir mye volum.

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
2 minutes ago, Hammer said:

Hun her i huset har tidligere brukt et billig skum underlag med sauskinn. Nå bruker hun Bamse underlag. Har fungert veldig fint. Hun er dog noe yngre enn dine tantebarn.

Ah, tusen takk for tips! Jeg vurderte litt å kjøpe enten synmat 7m eller airmat 5. Tipper 5cm holder lenge for dem, men den siste er jo uten isolasjon så det blir kanskje litt kaldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om hun her i huset plages med at underlaget er for hardt når hun sover på bamse underlag. (har sovet på alt fra steinharde teltplasser ved DNT hytter i høyfjellet til myk lyng. Og ikke minst et par netter på reinlav som var rene svane madrassen) Så sånn sett, så har ikke jeg helt sett poenget med å investere i oppblåsbart enda. Så isolerer jo Bamse helt greit også til 3 sesongers bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette kropper klarer seg med litt tynnere underlag, men etter at min fireåring fikk prøve 7cm Exped vil ho ikke bruke det tynne lenger ;-) 

Til sommern tror jeg at jeg kommer til å investere i et Exped Duo underlag. Da får begge to god plass og det tar litt mindre plass totalt enn to enkle underlag 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6-åring, hadde noe tynne Thermarest-greier men fikk nettopp Exped Synmat 7 M. Hun ser seg ikke tilbake for å si det sånn! Synes det er ok at hun ligger like godt som det jeg selv gjør på mitt Synmat 9 LW.

Kjøp Synmat 7 M så har hun noen år.

 

Buy once. Cry once.

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tenk på hva du pakker med deg. Jeg pakka alltid med meg litt for mye av gammel vane, da jeg bare pakka til meg sjøl. Da jeg begynte å gå på tur med en liten en, meldte plutselig interessen for vekt seg... Gå nøye gjennom hva du sjøl trenger, som flere har vært inne på har mange unger det som skal til av ullklær. Gode overtrekksklær til både varme dager og til å ha over ull, det er gull. Prioriter noen kroner til gode sko for ungene. Flere har vært inne på at man kan bruke vognposer osv. Det funker nok greit inntil du skal labbe langt til skogs, da er ikke de svære greiene der praktiske mer. Vi har hatt en Deuter barnepose fra starten av, og har vært veldig fornøyd med den, av typen som kan gjøres større ettersom ungene vokser til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine tips her! Det meste ser ut til å være dekket her - ville bare forsterke igjen dette med klær/sko. Uansett hvor mye annet man har med på tur så vil den lett bli ødelagt av barn som fryser på bena eller hendene eller er våte. Mindre barn klarer å rote seg oppi stort sett det som er å oppdrive av fuktighet etter min erfaring :) Spesielt så er føtter veldig utsatt - har derfor med minst et ekstra par med sokker omm ikke enda flere. Om det er begrensende tørkemuligheter så er også et ekstra sett med sko en lur ide, behøver ikke å være noe annet en noe varmt og tørt de kan ha på i leir om turen har gjort turskoa våte/kalde. (type joggesko eller annet som ikke tar altfor mye plass)

Et annet tips er også å tidlig venne dem til med å ha egen sekk på tur. I første omgang kan sekken gjerne være nesten tom så kan man putte litt mer oppi etterhvert. På denne måten så vender dem seg sakte til å bære litt selv noe som blir viktig når de blir større og de faktisk må bære litt selv :) Om du introduserer en tung sekk til en 8 åring som aldri har bært noe før så får du en tøff motbakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ut med småttinger med pulk i kulda så vær obs på temperaturen og sjekk ofte hvordan tassen har det. Dessverre har det vært noen tragedier med små barn i pulk. Det er kaldt langs bakken og småttingene har ikke fullt utviklet temperatur reguleringssystem. Ellers som mange er inne på, ikke gå forlangt. Jeg gjorde den tabben med unga da vi gikk Aurlandsdalen. Det var på den turen datteren min lærte å banne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.