Gå til innhold
  • Bli medlem

treer og dumhet


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er regelmessig på tur med mine 2 huskyer til Lysedammen i Bærumsmarka fordi det er en grei skogbilvei med pass stigning opp og ned både på sykkel om sommeren og på skiløypen, som heller ikke er voldsom trafikkert. 

Ved Lysedammen finnes en liten odde velegnet for telting. Jeg har da også selv teltet der i sen høsten og opplevde at fiskesnøren frøs fast. Trivelig plass.

 

17102010141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Dette ble feil, for resten kom ikke med!

 

20 minutter siden, elgen skrev:

Hei

Jeg er regelmessig på tur med mine 2 huskyer til Lysedammen i Bærumsmarka fordi det er en grei skogbilvei med pass stigning opp og ned både på sykkel om sommeren og på skiløypen, som heller ikke er voldsom trafikkert. 

Ved Lysedammen finnes en liten odde velegnet for telting. Jeg har da også selv teltet der i sen høsten og opplevde at fiskesnøren frøs fast. Trivelig plass.

 

17102010141.jpg

jeg var på tur der forleden og så at noen med for stor same kniv eller øks hadde gyvet løs på en frisk og fersk 6 m høy bjørk uten å fullfør prosjektet. :bug: de å ha sett for mye Monsen.

Dette er galskap og dummheten triumf. Bjørken blir ikke til ved før om 2 år, det er ganske masse dau ved i skogen bak og dobbelt dumt blir det når det rett bak står en sjuk bjørk, splittet av lyn? Se bak hundene. 

11082016937.jpg

 

Dessuten er det forbudt å felle ferske treer . Førsteren hos Løwenskiold blir også sur, fordi han må få ryddet opp en gang.  det er på linje med å pakke hundebæsj inn i pose og hive den i naturen eller henge den på gjerdet ved inngangen til Marka.

Nu gir det forhåpentlig mer mening!

Hilsen Elgen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, elgen skrev:

Hei

Dette ble feil, for resten kom ikke med!

 

jeg var på tur der forleden og så at noen med for stor same kniv eller øks hadde gyvet løs på en frisk og fersk 6 m høy bjørk uten å fullfør prosjektet. :bug: de å ha sett for mye Monsen.

Dette er galskap og dummheten triumf. Bjørken blir ikke til ved før om 2 år, det er ganske masse dau ved i skogen bak og dobbelt dumt blir det når det rett bak står en sjuk bjørk, splittet av lyn? Se bak hundene. 

11082016937.jpg

 

Dessuten er det forbudt å felle ferske treer . Førsteren hos Løwenskiold blir også sur, fordi han må få ryddet opp en gang.  det er på linje med å pakke hundebæsj inn i pose og hive den i naturen eller henge den på gjerdet ved inngangen til Marka.

Nu gir det forhåpentlig mer mening!

Hilsen Elgen

 

 

Joda, men i Marka foregår det mye som overgår dette. Det er bare å velge hva man vil plages med.

Om Løvenskiolds skogsjef plages av en skadet bjørk er det jo leit. Løvenskiolds skogeiendom flatehogges imidlertid hardere enn nesten all annen skog her i landet. Så er det bare å velge hva man vil plages med.

 

 

Endret av qwer993
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kjent fenomen. Kanskje ikke noe stort problem i den store sammenhengen, men likefullt dumt. På Skrim er det litt for mange som har sett Monsen uten å ha særlig vett eller kunnskap og jeg har sett veldig mange friske tretopper (!) som er kappet ned. Usikker på formålet med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16/8/2016 at 14.46, Per Fredrik skrev:

Ser ut som en flott teltplass, hvor er det du starter turen? Jeg bor like ved Bekkestua så kanskje denne turen kunne være noe. Har gått en del turer på Krokskogen , men er lite kjent i marka.

Hei Start ved den store P-plass bak Sørkedalen skole og kjør opp Pipenhusveien og til venstre mot Lysedammen. Veien er skiløype om vinteren. DNT Smedmyrkøya ligger på den annen side av Lysedammen. Det er jo mulig å fortsette videre inn i Marka forbi det karakteristiske høyde "Hornet" og til høyre ved Stuvedalen og videre til til venstre - på beina - i Smeddalen til Oppkurven med tårn. Dett er en fin tur! Dette er jo grense mellom Krokskogen og Marka (=Oslo Kommune)

Ja, det finnes absolutt større miljømessige problemer og anlegg i Marka og andre steder ! En del av disse har så en hensikt - kanskje dårlig- som løyper eller skogsdrift.

Dette er etter min mening ganske håpløst, fordi treet bare blir stående 1/3 gjennom hugget. Var det felt helt var det egentlig bedre. Så ble det vel til ved engang.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når jeg skrev: "--- sett for mye Monsen" , så er det i overført betydning! Som tenåring hadde jeg også forlest meg på indianerbøker og Ingstad og drev fellefangst mm. Men jeg vet bedre nå. 

Monsen er fornuftig og tar selvfølgelig bare daue treer og tørr ved. Men han fyrer mye bål som muligens inspirerer jyplinger til sådan uvettig omgang med økser. 

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er baksiden av det å få flest mulig ut for enhver pris, og spesielt uten å forsøke å lære folk opp(ikke det at jeg trur det nytter heller..). Ser det i marka her også, flotte tørrfuruer blir felt og fyra på midtsommers. Hjelper lite når jeg og kameratene har spart slike fine trær og håpa de kunne få stå når jyplinger høgger de ned. Jeg ser min mark bli slitt i stykker.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.