Gå til innhold
  • Bli medlem

Førsteinntrykk: Fimbulvetr Hikr truger


eifu

Anbefalte innlegg

Fimbulvetr er en (relativt) ny norsk trugeprodusent. De har per dd to modeller, Hikr, som er en truge primært for fjellvandring, og Rangr som er noe større og mer beregnet til flatere områder.

Jeg kjøpte to (den dyre metoden for å bevare husfreden) par Hikr i 2015, så sent at jeg akkurat fikk testet dem. Jeg skal ikke påberope meg å være noen truge ekspert, men jeg har brukt truger noen år. Denne typen er allikevel ny.

Fimbulvetr Hikr

image.jpeg

Trugene veier omtrent 2,2 kg paret, og føles derfor lettere på beina enn det jeg har brukt før. De er laget i plast (termoplast), og selve trugen er hel, med en binding festet på. Den er slank innover, som gjør at man ikke subber bena borti hverandre og har en naturlig kurve som gjør at den seiler gjennom snøen. Den er også relativt fleksibel (les: myk). Selve fotfeste har en oppbygging som gjør at bindingen kan roteres fremover og i side. Dette skulle man tro at gjorde trugen lite stabil på foten, men den sitter overraskende godt. Designet gjør at man enklere kan gå i skråhelling med horisontal benstilling, og gjør også nedturen mer behagelig. Innfestingen er enkel nok til å passe alle skotyper og kan festes med votter. Det skal allikevel litt presisjon til for at beina ikke skal skli ut av stilling under marsj. Trugen har helløfter, noe som gjør det betraktelig mer komfotabelt å gå i helling. Den er enkel å ta opp og slå ned. Trugene har metallkramponger i steget som fungerer bra. I tillegg er det en metallkrampong under hælen som bidrar til bedre feste.

image.jpeg

Oppsummert:

En truge som passer godt til fjellturer.

+ Lett

+ Grei bæreevne mtp flate

+ God utforming på trugen

+ Behagelig bindingssystem (roterende)

+ Enkel betjening av binding og helløfter

- Bena glir ut hvis bindingen ikke er festet "korrekt"

- Pris

 

Superkort film av trugene i aksjon (grunnet størrelse)

IMG_1074.MOV

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
Den 14.8.2016 at 21.04, eifu skrev:

Innfestingen er enkel nok til å passe alle skotyper og kan festes med votter. Det skal allikevel litt presisjon til for at beina ikke skal skli ut av stilling under marsj.

Fin anmeldelse, takker! Kan du utdype litt hva du mener med det over - det som jeg har kursivert?

Edit: Det som menes er  kanskje det som står under her? At

Den 14.8.2016 at 21.04, eifu skrev:

Bena glir ut hvis bindingen ikke er festet "korrekt"

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.