Gå til innhold
  • Bli medlem

NilsL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser snart fram til en 5-dagers tur i Femundsmarka i slutten av august (søn - fre). Jeg har gått et par turer i Femundsmarka tidligere, så jeg er noenlunde kjent med terrenget. Hvis det er noen som kan gi meg tips eller svare på noen av spørsmålene mine vedr. ruta jeg planlegger å gå, så setter jeg stor pris på det!

Planen min er å gå sørsiden av Røa, fiske litt, og så opp til Svarttjønn. Har lest at dette er et brukbart vann mtp. fiske og camp. Neste dag tenker jeg å komme meg til Vassviktjønna/Øvre Roasten, evt. Roastbua, og campe i dette området. Deretter ser jeg for meg en tur til Grislehåen, for så å vende snuta tilbake igjen, men denne gangen på oversida (nordsida) av Roasten-vanna. Da blir det sannsynligvis å slå leir ved Nedre Roasten et sted. Videre blir det å gå T-stien mot Røvollen og fiskestien langs nordsiden av Røa tilbake til Røosbua/Femunden.

Hvordan ser denne ruta ut mtp. varighet (5 dager)? Er det en grei rute med tanke på at jeg skal gå korte etapper/hyppige camper og fokusere på fisking?

Hvordan er det å ta seg fra Svarttjønna til Vassviktjønna (myr/bekker/skog)? Er det noen som har gått langs sørsiden av Nedre Roasten og opp til Vassviktjønna? Eller er jeg bedre tjent med å gå stien opp mot Røvoltjønnan, og følge stien mellom Abbortjønna og Skogtjønna ned til Roasten?

Noen andre tips på ruta jeg har sett for meg?

Alle tips mottas med stor takk!

P.S. Legger ved en link til ruta som jeg har sett for meg: http://kart.gulesider.no/m/IQ8D9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God plan! Fine teltplasser rundt Svartjønna. Skal finnes fin røye der.

Tydelig sti oppover langs Nedre Røa på sørsiden. Mange fine fiskeplasser oppover og også teltplasser. Sikkert endel folk langs bredden der i slutten av august mtp. at ørreten nok er begynt å sige oppover?

Bærestien langs Nedre Røa starter lengst vest i Nedre Roasten (ikke ved utoset) og passerer Svarttjønna på sørsiden av denne. Mener den er klopplagt akkurat vest for Svarttjønna. Følger du den stien oppover mot Nedre Roasten finner du enkelt stien langs Roastensjøene på sørsida. Denne stien går også rett forbi Vassviktjønna. Fin teltplass innerst ved Vassviktjønna på østsiden ikke langt fra innoset, bekken fra Skogtjønna.

Skal du vade Røa så bør du kanskje gjøre dette like nedenfor oppsynsbua i Grislehåen. Jeg gjorde det i 2013. Det går greit. Vil du ikke vade må du helt opp til Litlbuddhåen til brua der. Kanskje kan du få noen til å ro deg over Roasten?

Fine teltplasser ved innoset til Øvre Roasten på sørsida. Flotte også ved Grislehåen.

Det går sti også på nordsiden av Roastensjøene. Jeg anbefaler en camp ved Litlsjøen, kort fra Roastsundet, gjerne utpå det markerte neset der.

Fiskestien på nordsiden av Nedre Røa har jeg aldri gått, men sikkert flott der også.

Skitt fiske! Misunner deg turen! :)

Vading av Røa i Grislehåen:

DSC_0599.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tips! Mange takk!

Sitat

Bærestien langs Nedre Røa starter lengst vest i Nedre Roasten (ikke ved utoset) og passerer Svarttjønna på sørsiden av denne. Mener den er klopplagt akkurat vest for Svarttjønna. Følger du den stien oppover mot Nedre Roasten finner du enkelt stien langs Roastensjøene på sørsida. Denne stien går også rett forbi Vassviktjønna. Fin teltplass innerst ved Vassviktjønna på østsiden ikke langt fra innoset, bekken fra Skogtjønna.

Dog lurer jeg litt på denne bærestien. Går det en sti langs hele bredden av sørsiden av Roasten? Jeg ser på kartet (ut.no/kart) at det er ei ganske stor myr og bekkeleie ved nordvest-sida av Nedre Roasten. Går denne stien over myra? Eller går stien i en bue rundt det første myrpartiet? Uansett, så er det ikke verre enn at jeg forserer myr og bekk på kompasskurs :-). Har gått til anskaffelse av noen høye jaktstøvler (Crispi Kongsvoll) som skal få sin ilddåp denne turen. 

Sitat

Skal du vade Røa så bør du kanskje gjøre dette like nedenfor oppsynsbua i Grislehåen. Jeg gjorde det i 2013. Det går greit. Vil du ikke vade må du helt opp til Litlbuddhåen til brua der. Kanskje kan du få noen til å ro deg over Roasten?

Ok. Det var det jeg fryktet; at Røa må vades eller forseres over bru mye lengre oppe. Da kan det nok hende at ruta mi går tilbake samme vei, men at jeg heller setter opp basecamp ved Øvre Roasten eller Grislehåen, og blir værende en dag eller to. 

Har sett frem til denne turen i halvannet år nå, så skal bli utrolig spennende å gå/se terrenget og vanna/elvene selv. Hittil har jeg bare drømt meg bort i diverse blogger og bilder. Bl.a. har din blogg fått mye gjennomlesninger, så takk for det :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at stien gikk rimelig greit over myra du nevner. Kan ikke huske noen problemer der. Jeg gikk den turen i 2012 i svært vått vær.

Bærestien som padlerne følger langs Nedre Røa starter nordvest i Nedre Roasten. Fra ca. dette punktet finner du stien (tydelig sti) som går langs sørbredden av Roastensjøene. Du ser det greit. Ingenting å bekymre seg for selvom ikke stien er merket av noe slag.

Langs Vassviktjønna, på østsiden, er det også en tydelig sti eller tråkk som foruten av fiskere nok også brukes av noen padlere som bærer ned fra Skogtjønna.

 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Været var meldt såpass bra i forrige uke at jeg bestemte meg for å fremskynde turen én uke. Angrer ikke på det! Nå er turen unnagjort, og jeg hadde fem fantastisk fine dager på tur. Jeg fulgte ikke planen min om å gå rundt Roasten-vanna. I stedet gikk jeg til Svartjønna og Vassviktjønna og hadde camp her i hhv. en og to dager. Takker for tips ang. teltplasser. Det kom godt med, i og med at det ikke florerer med flate partier å sette opp teltet på. Det ble en dagstur opp til Skogtjønna og Abbortjønna, og deretter tilbake til Røavassdraget, hvor ytterligere to campdager ble tilbrakt. Fisket da også langs nesten hele vassdraget.

Bare synd det ikke ble én eneste fisk (bortsett fra en liten, ung ørret. Under minstemålet). Møtte også andre turgåere og fiskere som kunne melde om det samme; labert eller ingen bett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

bruker denne tråden da den er litt lik det jeg lurer på, jeg og gammlingen skal på kano tur i august. hadde tenkt og og padle denne turen https://ut.no/tur/115452/rundtur-i-kano-pa-femunden/kart#12.09/62.42202/11.94702

men vi har 4 dager, så den blir kanskje litt kort. så sitter og ser litt på kartet og lurer på om denne ruta som trådstarter har merka er mulig og padle? klarer man og paddle opp elva?

starter jo i synnervika, padler da nordover, rundt og ned til røa, opp den og ned igjen. og avslutter da der turen på kartet sier.

lar dette seg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.