Gå til innhold
  • Bli medlem

Bonde skjøt tre hunder


REs

Anbefalte innlegg

Nå har det skjedd igjen og i mitt eget oppvekstområde. En bonde har skutt tre hunder som drev og jaget sauene hans.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Bonde-skjot-tre-hunder-som-tok-seg-inn-til-sauene-hans-pa-Ganddal-3974875.html

Sist dette skjedde så ble det et voldsomt oppstyr.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sola/Over-1000-motte-opp-pa-minnemarkering-for-hund-3479495.html

Nå skal ikke jeg uttale meg for mye angående denne saken siden denne gården var min arbeidsplass da jeg som skolegutt trengte sommerjobb, og jeg kjenner derfor også denne bonden som skjøt de tre hundene. Jeg er derfor kanskje litt inhabil, men jeg gjør meg noen tanker om saken. Hva ville reaksjonene vert hvis det var ulv og ikke hund som var blitt skutt mens den jaget sau?

 

Loven er ganske klar når det gjelder bondens rett til å gripe inn og avlive hunder i slike situasjoner.

Det generelle regelverket for båndtvang og båndtvangsperiodene finner du i Lov om Hundehold fra 2004. Der sier paragraf 6 at i perioden fra og med 1. april til 20. august skal alle hunder bli holdt i bånd eller være forsvarlig inn gjerdet eller innestengt slik at den ikke kan jakte eller skade vilt, beitedyr eller reir og bo.

Det er hundeeier som har ansvaret for hunden og dens handlinger. Paragraf 3 i Hundeloven krever at hundeeier skal passe på slik at hunden ikke skader folk, dyr, eiendom eller ting men også at den ikke er en trussel eller ulempe for folk og miljø.

Paragraf 14 a) i Hundeloven fastslår at en person kan gjøre inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade dersom hunden går til direkte angrep eller urettmessig jager mennesker eller dyr.

Paragraf 15 tillater eier av tomten å avlive en hund som vandrer fritt uten ledsager i en strekning beitedyr har rett til å beite, innenfor beitesesongen dersom vedkommende ikke klarer å få hunden under kontroll eller få politiet til stedet så raskt som mulig.

sau hund.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist sak uansett, men det er dessverre altfor mange som ikke har kontroll på bikkjene sine og lar dem løpe løse rundt, til fare for andre dyr, bikkjer og mennesker. Vi hadde en stygg sak i hjembygda mi ganske nylig der ei bikkje drepte flere lam på nabogården ved to anledninger.

Jeg har selv bikkje og er ekstremt påpasselig med å ha kontroll på den til enhver tid. Har jeg ikke det har jeg den i bånd. Uansett. 
Treffer stadig andre bikkjer på tur som kommer løse, langt foran eieren. Forklaringen er hver gang den samme "Jammen, den er så snill. Har aldri gjort noen noe". De fleste bikkjer er snille mot mennesker, men med andre dyr og andre bikkjer kan historien være en helt annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er jo eieren som må ta ansvaret for dette. Er alfor mange eiere som blåser i regler. Hundene deres er ikke som andre hunder, den skal være med inn foran peisen på DNT-hytter, den skal kunne løpe fritt året rundt, "hilse" på alle den møter på sin vei, null stress. Det er alle de andre hundene reglene er til for.....:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.