Gå til innhold
  • Bli medlem

Rovdyr på Hardangervidda


Mr.T

Anbefalte innlegg

Mulig denne tråden er feilplassert,men jeg prøver her...

Finnes det rovdyr på hardangervidda man kan risikere å bli angrepet av på nettene? Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en fersking innen friluftsliv, og lurer på om det finnes Gaupe, Moskus, Grevling osv på Hardangervidda? Det er vel muligens ingen av disse nevnte dyrene som uprovosert angriper mennesker uansett...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan sove trygt. Moskusen holder seg på Dovre. Utstøtte streifdyr har forekommet i randsonene.

Uansett har du rett i at ingen av dem du nevner angriper uprovosert. Og ettersom Vassfarsbjørnen er utryddet (?), skulle det vel heller ikke være fare for at noen derfra kommer opp på vidda og river opp teltet ditt for å få tak i maten du har med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det verserer teorier blant forskerne om at snøugla trekker hele nordkalotten rundt for å finne områder med mye gnagere når de skal hekke. de hadde iallfall registrert at ei ugle som var merket i alaska hadde hekket mange tusen km unna i sibir... og noen ganger trekker de altså til hardangervidda og, men såvidt eg forstod så hekket de ikkje her hvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et rovdyr som utgjør noen fare for deg eller meg , men jeg observerte en stor mink ved Vesle Selstjørn , mellom Hein og Raudhelleren for to år siden. Og det er ett rov dyr vi helst ikke vil ha der oppe. Jeg gjorde en ærlig innsats med det jeg hadde for hånden , men det gikk bra for minken.

Ellers så hadde jeg en røyskatt på besøk oppe på frokoststeinen min der den forsynte seg litt av smørboksen som stod åpen.På samme turen. Men det er slike besøk som blir satt pris på. Selv satt jeg bare en meter unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utanfor kjerneområde og yngleområde for rovdyra, er rovdyra kun streifdyr, men som streifdyr vandrar dei i det meste av Norge. Det betyr at sjansen for at eit rovdyr er nær deg på Hardangervidda er svært liten, men det betyr ikkje at det aldri er rovdyr innom Hardangervidda, for det hender år om anna både der og andre stader. Dette kan ein ta heilt med ro, og dessutan vil normale rovdyr unngå å treffa på deg om dei oppdagar deg. Sjølv har eg opplevd å bu på kloss hald til bjørn, jerv og gaupe på streif, og sett spor etter dei, utan at eg har teke skade av det.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.