Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp eller mid for 3 sesonger med enkle vinterturer?


agentoft

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg ha et lettere telt og søker synspunkter på forumet.

Først og fremst ønsker jeg vekt på under 1 kg og løsningen må gjerne bli støttet av staver (som jeg uansett har med på tur).

 

Jeg er 190 cm og tar lite plass i bredden. Sekken er ikke over 50 liter med mat og alt utstyr.

Målet er å finne en løsning som kan benyttes i skiftende vær: regnvær og godt med vind dagen etter stekende sol. Dere skjønner tegninga... norsk 3-sesongsvær.

Å få plass i mygg- og sneglefri sone med alt utstyr er en kritisk faktor.

 

Har noen erfaring med tarp og bathtubnetting? Er det tilstrekkelig i norsk klima? Er ikke ute etter full overlevelsesmodus, men en greit komfortabel og tørr natt uten at jeg må justere retningen på tarpen flere ganger på netter med dårlig og skiftende vær.

 

Telt jeg har sett på som har nok plass til meg og utstyr, er:

3x3 m Tarp paret https://www.hyperlitemountaingear.com/echo-2-insert.html eller lignende myggnett med innebygd bathtub.

TarpTent Notch,

Zpacks Duplex og Altaplex,

MLD Duomid med innertelt,

Bearpaw Canopy, http://www.bearpawwd.com/tarps/canopy_tents.php med tilhørende innertelt.

 

Prismessig er Altaplex og Duplex et hakk for drøye, men samtidig to telt jeg ser på som optimale for min bruk.

 

All erfaring med disse løsningene blir satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 

Virker som om du har tenkt godt i gjennom dette her.. Posten over er en gjennomgang av en innerteltløsning for Duomid, som er relativt lett, totalvekt på ca én kg. Samtidig tror jeg dette er omtrent den rimeligste løsningen. 

Alternativt er det mulig å få Duomid med myggnetting langs kanten, men jeg tror egentlig ikke den fungerer helt så fantastisk som MLD vil ha det til. Med én-manns innertelt har du jo heller ikke plass til "alt" utstyret ditt i myggfri sone. Ikke at det plager meg noe nevneverdig, da... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan føye til en annen: http://www.sixmoondesigns.com/tents/LunarSolo.html

Kjøpte denne pent brukt i våres, har foreløpig bare fått til en regntung natt i hagen, så ikke alt for mye brukererfaring. 

Jeg er 189 cm, og ikke superslank. Teltet er enduker med badekar som er festet med myggnett for ventilasjon. God plass til en inne, og mener jeg bør ha god plass til sekken også inne i oppholdsrommet. Forteltet får en glippe som gjør at ting som oppbevares der ikke kan stå helt ut til kanten når det regner. Ellers vind- og vannbestandig så det holder. Ca 600 gram ifølge selgeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel ta på meg rollen som den første i denne tråden å slå et slag for Helsport Ringstind Superlight 1-2. 

Den beskriver vel akkurat det du leter etter. God plass for alt utstyr i myggfri sone, veier 0,9 kilo, vanntett, kan luftes godt på varme dager, ENKEL å sette opp, ikke noe tarp tjas og mas, bare en stang, noen få plugger og du er good to go. 

Minus: Pris, plass i yttertelt (noen lengre ned i tråden vil nok påpeke flere feil, vent, slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@pahatlem: genialt, selv om det er litt lite er det helt klart aktuelt. Aliexpress gav mersmak og jeg fant denne godsaken: http://goo.gl/gZpXz5 . Den røde utgaven er 20D silnylon (ifølge beskrivelsen) og jeg syns prisen er veldig fin. 1500 for ytter- og innertelt levert på døren inkludert mva. Hvis denne utgaven holder samme mål som det du har skrevet om er det ingen tvil om hva jeg bør gå for.

 

@Ost: nydelig telt, jeg skal se nærmere på det. At vi er like lange gjør det straks mer interessant, jeg trodde faktisk det var i minste laget.

 

@Vestlendingen: siden de andre alternativene tilfredsstiller kravene og ligger på ca. halv pris og derunder, sliter jeg med å rettferdiggjøre prisen. Teltet er sikkert top notch, kan ikke forvente annet av et selskap som har stordriftsfordeler og i tillegg kan ha såpass høye priser.

 

Takk for gode tilbakemeldinger, det har hjulpet veldig. :)

Avgjørelsen treffer ila. helgen, og hvis det blir kinatelt så kommer det en rapport.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, agentoft skrev:

@Ost: nydelig telt, jeg skal se nærmere på det. At vi er like lange gjør det straks mer interessant, jeg trodde faktisk det var i minste laget

 

Takk for gode tilbakemeldinger, det har hjulpet veldig. :)

Avgjørelsen treffer ila. helgen, og hvis det blir kinatelt så kommer det en rapport.

 

@agentoft Hvis du holder til i Oslo-området så kan du få en tettere kikk på dette, er ikke hjemme denne helgen, men ledig de fleste ettermiddager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, agentoft skrev:

@pahatlem: genialt, selv om det er litt lite er det helt klart aktuelt. Aliexpress gav mersmak og jeg fant denne godsaken: http://goo.gl/gZpXz5 . Den røde utgaven er 20D silnylon (ifølge beskrivelsen) og jeg syns prisen er veldig fin. 1500 for ytter- og innertelt levert på døren inkludert mva. Hvis denne utgaven holder samme mål som det du har skrevet om er det ingen tvil om hva jeg bør gå for.

 

Jeg kjøpte et lignende kinatelt med innertelt som settes opp med vandrestav. Men etter tur på fjellet med sidelengs regnvær og vann langs bakken så ble det nytt lett enmanstelt med dobbel duk( Ringstind light). Kinateltet har ligget i skapet siden. I lavlandet så bruker jeg heller hengekøye på soloturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost: Mange takk for tilbudet, jeg bor i Trondheim så takker pent nei. :)

 

@RoyN: Da står jeg pent over kinateltet som yttertelt i alle fall. At to i samme tråd går god for Ringstind bør jeg ta som et hint, skal slå til hvis jeg finner et brukt til god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinateltet har ikke plugger og barduner i vekt slik det ser ut så då tipper du nok 1 kg, men alikevel lett. Er ein del lette telt  frå kina, sjekk f eks ut natur hike sine, ligg ein tråd her inne om dette.

Har same type pyramidetelt og brukt det i 4 år, kjøpt frå bearpawd. Fungear fint til mine godversturar men ville ikkje tatt det md på vidda i dårelg ver. Ser at andrew skurka brukte likt telt til å krysse alaska med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, agentoft said:

At to i samme tråd går god for Ringstind bør jeg ta som et hint, skal slå til hvis jeg finner et brukt til god pris.

Mnjaaaaaaaaaaaaa... Muligens et hint, men langt i fra relevant, statistisk signifikans. Altså, sjekk for all del ut amerikanske cottage-produsenter ("cottage" betyr her "mindre suksessfull", i.e. har "ikke slått igjennom".), men ha i mente at telt/tarp/"sy-i-stoff"-produkter på ingen måte er rakettvitenskap: Godt arbeid gjort med gode materialer er ikke utelukkende forunt skandinaviske produsenter. Stort sett kan man faktisk bare kikke litt på materialvalg og sømløsninger og så ta en rimelig kvalifisert gjetning på hva utstyret faktisk er i stand til å ta av ytre påkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens:

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=217

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/NAHomeEnergy/Home/Products/~/3M-Indoor-Window-Insulator-Kit-5-Windows?N=7579606+3294348353+3294529207&rt=rud 

http://www.seatosummit.com/product/?item=Nano+Mosquito+Pyramid+Net+Shelter+-+Insect+Shield%26reg%3B&o1=0&o2=0&o3=132

Da er du godt under kravet til på en kg. Hvis du vil ha "badekargulv" istedenfor kan du sjekke ut oookworks sin ebay bruker(tror det er det eneste han klarer og levere innenfor en rimelig tid)

 

Hvis du ikke har krav til pris... gå for HMGs UltraMid 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp er en flott måte å overnatte ute med omgivelsene nære på, men det krever at man bruker litt tid kreativt med å finne bardunfester etc for å få tarpen til å stå nogenlunde stabilt. Det er en fin aktivitet når været er sånn nogenlunde, men mindre gøy når du har gått ti timer og været skrur seg til med vind fra alle kanter. Da blir jeg fort en bedagelig tilhenger av komforten i å skyte e´n teltstang inn, bardunere fire plugger og så ha et stabilt ly. Men hver sin smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bestilte i går dette pyramideteltet http://www.aliexpress.com/item/Ultralight-2-Person-4-Season-Potable-Waterproof-Tent-Shelter-For-Hunting-Fishing-Camping-Tent-Outdoor-Bivvy/32601126580.html?spm=2114.13010608.0.55.S93tjS Tenkte å bruke det i kombinasjon med en bivy-bag i første omgang, muligens kjøpe innerteltet som Pahatlem lenket til tidligere.

Har sett en stund på "mids" fra MLD og HMG, men synes det blir for mye penger - særlig siden jeg er usikker på hvor godt jeg liker konseptet i praksis. Når dette kina-teltet var så billig så tenkte jeg det var verdt å prøve.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.8.2016 at 11.58, agentoft skrev:

@ost: Mange takk for tilbudet, jeg bor i Trondheim så takker pent nei. :)

 

@RoyN: Da står jeg pent over kinateltet som yttertelt i alle fall. At to i samme tråd går god for Ringstind bør jeg ta som et hint, skal slå til hvis jeg finner et brukt til god pris.

Hvis du ikke allerede har handlet, så ligge Ringstind Superlght nå på outlet siden på nettstedet tl Helsport til 3.795.- samme som jeg betalte for det. Har bare erfaring med det fra i sommer, men veldig fornøyd. Jeg har Helsport Trolltinden på 55 liter som største sekk så jeg har jobbet litt med å få ned vekt og volum på det jeg drar med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.