Gå til innhold
  • Bli medlem

Mammut-jakker feilmerket som Goretex hos Sport Outlet?


carlings

Anbefalte innlegg

I butikkene hos Sport Outlet i Oslo selger de Mammut Rainspeed-jakker som alle bærer Goretex Active-lapper. De er da også priset deretter, til 1750, som indikerer at veiledende pris ligger et sted over 3000 (?).

Jeg har lenge jaktet en rimeligere Goretex Active-jakke og synes prisen virket god. Så jeg kjøpte en, uten at jeg kjente denne modellen fra før. Det har sikkert andre her gjort og. Men nå lurer jeg på om jeg er lurt (uten at det nødvendigvis er Sport Outlets skyld).

For det første: Mine google-søk viser ingen tegn til at Mammut har noen Goretex-varianter av sin Rainspeed-jake! Jeg finner kun én i dame- og herrevariant, kalt Rainspeed HS. Men denne er laget i 2,5 lags DryTech-materiale med 10.000mm vannhøyde. Ikke et vondt ord om det, men selvsagt noe helt annet.

For det andre: Alle søk etter "Mammut Rainspeed" på prisjakt.no viser denne varianten, som koster under tusenlappen andre steder. 

Jakkene Sport Outlet selger har et litt annet navn, Rainspeed BS i stedet for HS (se bildet), som forsåvidt åpner for at det er en dyrere variant --- men jeg finner ingen spor etter denne jakken andre steder.

For det tredje: Jeg lot meg overraske hvor mykt og deilig ytterstoffet føltes, som også var en grunn til at jeg kjøpte jakken. Andre Goretex-jakker jeg har prøvd ha vært mye stivere. Nå tenker jeg selvsagt at dette kan ha en naturlig grunn... 

Er skikkelig forvirret, noen som vet hva som foregår? Jeg vil presisere at jeg ikke anklager noen her, jeg ønsker kun å forsikre meg om at jeg faktisk har en Goretex Active jakke. Det finnes sikkert mange forklaringer, inkludert en mulig feilmerking. Det er i så fall menneskelig, men da sier jeg gjerne ifra til butikken slik at nye kunder blir riktig informert.

 

IMG_2365.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å se videoen jeg linker til under her.

Mange outlets som har dukket opp rundt omkring i landet, mye feilprising, billigere utgaver av "topp" modeller osv.

Spesielt er det større merker som lager egne outlet klær, markedsført som the real deal til lavere pris av ulike årsaker. Disse har ikke samme kvaliteten, ofte annet type stoff, færre sting per cm og enklere løsninger for hette, armer, lommer osv.

Sjekk sømmene, glidelåsene, stoffet som du påpeker, og hvilke løsninger de forskjellige produktene har på outlet, og se som de skiller seg fra normale varer fra produsenten som du er kjent med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh. Takk for tips. Dette med egne outlet-utgaver er noe jeg ikke hadde tenkt på, virker logisk. Samtidig: Én ting er å lage billigutgaver med dårligere stoff/konstruksjon, som kunden muligens ikke legger merke til,  men å merke som Goretex Active er jo noe annet.... da må jo jakken også ha det, hvis ikke er det jo juks og villedende markedsføring? Selv outlets kan vel ikke selge "fake"-produkter? Så vidt jeg vet, bærer det merket et krav til ikke minst hvordan jakken er satt sammen også.

Igjen skal jeg ikke konkludere enda, men det er i alle fall noe jeg vil komme til bunns i. Jeg er ferdig med å google, finner ikke igjen jakken jeg har kjøpt noe sted.

Jeg har nå kontaktet GoreTex i USA og venter på svar. De bør være behjelpelige, er jo i deres interesse også at kun merket deres brukes om jakker som faktisk bærer teknologien deres.  Sport Outlet holder også til flere steder i landet, og muligens får de alt fra samme sentrallager og muligens importør.  I så fall kan jo dette være ganske utbredt.

Endret av carlings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner igjen jakken deres på nettsider eller lignende er det første tegn på at produktet spesifikt er laget for outlets.

Jeg søker alltid opp produktet på mobilen før jeg kjøper det. Spesielt når tusenlappene skal fram.

Det som kan være med jakken din er at den er 2-3 lags, med et mykere/annerledes stoff utenpå, med en tynn gore-tex "hinne" som lag nr 2 eller 3. Jeg er ikke jakke-ekspert, men kan være noe i den duren. Ooog jeg er usikker på om Gore-tex er én type stoff, eller en kvalifikasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Tex er en membran, som lamineres til forskjellige stoff,  utfra ønskede egenskaper.

Dette høres jo egentlig ut som en direkte parallell til for eksempel: https://www.xxl.no/helsport-sarek-superlight-2+camp-bla-telt/p/1113359_1_style Dette finner jeg ikke på hjemmesidene til Helsport, og jeg tror aldri det har vært der heller. Produseres nok utelukkende for XXL. Trolig produseres jakka fra Mammut bare for salg i outlets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlets er stort sett bare humbug i mine øyne. Det er klart at produsentene selger ut noe skikkelige varer av eldre modeller slike steder, men stort sett selger de varer som produsentene av ulike årsaker ikke ønsker å selge gjennom vanlige kanaler eller spesiallagde "billige" modeller. 

Jeg sier ikke at alt er direkte dårlig, problemet er at det er vanskelig å orientere seg og sammenligne når man ikke finner modellene andre steder og stort sett heller ingen brukererfaringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, carlings skrev:

Jeg har nå kontaktet GoreTex i USA og venter på svar. De bør være behjelpelige, er jo i deres interesse også at kun merket deres brukes om jakker som faktisk bærer teknologien deres.  Sport Outlet holder også til flere steder i landet, og muligens får de alt fra samme sentrallager og muligens importør.  I så fall kan jo dette være ganske utbredt.

Det er vel kanskje mer naturlig å ta kontakt med Mammut og høre hva slags modell det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne og kikket på akkurat samma jakka i går -- det må jo innrømmes at jeg hadde rimelig lyst på den; den virket veldig lett, jeg hadde lest svaret til Mammut, og var i det store og hele egentlig klar for å gå til innkjøp... men selv om jeg setter pris på hvor "enkel" og lett de hadde gjort selve jakka, med lite tøysete finesser, så mistenker jeg at snittet i seg selv absolutt ikke var særlig ideelt for "friluftsliv": Jeg måtte helt opp i (European) XL før jeg med sikkerhet kunne si at jakka ville ha plass til et skikkelig mellomlag under, og da begynte simpelthen snittet å bli pløsete, og hetta var helt ubrukelig. Den eneste strammemuligheten jakken har, er i nedre kant langs livet. Hetta satt som et skudd i medium, men hang og dingla i ansiktet i XL, og hadde ingen justeringsmuligheter.

I klartekst: Jeg tror at en slik "Special Make Up" jakke, over-spec'et som den er, nok er ment for et "bruke mens du venter på bussen" eller "alle i fimaet fikk pen, renskåret superjakke med logoen på" scenario, men jeg følte at den ikke var produsert med tanke på "seriøs turbruk".

...men nå er jo jeg litt fyldig rundt livet og tung i sessen og, da. Dersom du er bygget som Tarzan, har gått på amfetamin et halvt års tid, og er kosmetisk overvektig kun i huet, så passer nok jakka perfekt, selv med dunjakka under :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.