Gå til innhold
  • Bli medlem

Barn i Rondane


Eikenes

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert blitt tatt opp før, og jeg lurer sikkert på ting som har blitt spurt om før. Men av det jeg klarer å søke meg til føler jeg ikke jeg har fått fullgode svar.

Fått låne en hytte i Tjønnbakken for 5-6 dager neste uke. Har med to barn på 2 og 5 år. Jeg har planlagt enkelte aktiviteter, som å sykle inn til Rondvassbu, gå litt i nærområdet og sett på muligheter for å ta en topptur. Har da i utgangspunktet tenkt på Storronden. Er det innafor å ta med seg barn opp dit? 5 åringen kommer til å gå mesteparten selv og er veldig fjellvant. Bæremeis til 2 åringen er med. Og kommer vi oss ikke til toppen, så får vi heller snu. Det er tross alt meldt fint vær. Men er det helt håpløst å håpe på å nå toppen, spesielt med tanke på hun på 5?

Er det helt håpløst å håpe på noen fiskemiddager fra f.eks Furusjøen, eller omkringliggende pytter/tjern/vann?

Planen er å leie sykler fra Spranget. Slik jeg forstår det er det sykler der for både oss to voksne, pluss 5 åringen. (?) Finnes det sykkelvogner til hun på 2, eller bør jeg da ta med sykkel og vogn til det selv?

Ellers andre tips for barn i Rondane? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Vi er akkurat hjemme etter en uke i Rondane med tre barn på 9år, 6år og 9 mnd. Alle tre besteg Storronden, etter å ha gått fra Straumbu via Bjørnhollia, så turen er overkommelig. Men det er så stor forskjell på unger, min 6-åring som starter på skolen nå i høst er en sterk gåer og elsker bratte, steinete fjell og vi gikk opp på "voksen" tid, dvs 4 timer inkludert alt av matpauser tissepauser, ammepauser og bleieskiftpauser. Det er greitt med meis, men vi brukte Manduca, enklere mtp vekt. Utfordringen er vind, kle dem godt, det er vinterforhold og snø på toppene, Rondeslottet har helhvit hatt nå, det er noe mindre på Storronden men fortsatt steder med snø og is. Og det er ekstra gjevt med en "Storronden-pins" når de kommer tilbake til hytta. :)

Det er både voksen og barnesykler til utlån på Spranget, og også sykkelvogner til toåringen (men jeg er usikker på om det var barnesykkelhjelmer der - ring og spør.) 

Ellers går jo Veslesmeden for å være en mer barnevennlig topp mtp stigning. 

Fiske aner jeg lite om, jeg får ikke noe uansett. :P  Lykke til og riktig god tur, det er fint der. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Å se bilder fra Rondane er jo like spennende som det er for unger å få lørdagsgodt. 5 åringen er meget fjell-dyktig, så er overhodet ikke bekymret. Og må vi snu, så må vi snu. Kommer oss hvertfall litt opp i høyden.

Tips om klær er mottatt. Tar utgangspunkt i at Storronden blir valgt som mål. Vil tro snø og is på toppen vil fungere som motivasjonsfaktor ;) Har (heldigvis) ikke amme/bleiebarn. Brukte dere 4 timer opp og ned fra Rondvassbu? Eller inkluderer det også turen fra Straumbu? Mulig teit spørsmål, men er ikke kjent oppi der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt både 2 og 2,5 timer Straumbu-Bjørnhollia, 6,5 timer ca ink alle pauser fra Bjørnhollia til Rondvassbu og turen Rondvassbu-Storronden tok 4 timer opp og...ca 3 timer ned, inkludert laaaang spisepause på toppen og alle pauser ned. :)  Middagen på Rondvassbu begynner 1830 obs obs, ikke 1900 som flere andre DNT-hytter, og gi beskjed på forhånd (før dere går) om dere skal ha mat ellers var det proppfullt. 

Is og sne er god motivasjonsfaktor, ja. :) Siste bakken dere ser, er også siste bakken, bratt men da er toppen rett der oppe. Vi hadde alt av vær på veien, sol, varmt, vind, snø, sludd, haggel...men flott utsikt på toppen! God tur. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen ble rett og slett for tøff med unger og en ikke heelt topptur-vant samboer. Jeg ruslet ensom til topps mens resten av flokken hadde gått tom for krefter midt i siste bakke. Der sa det rett og slett stopp. Jenta på 5 gikk selv, men syntes det ble for mye stein og ur, så midt i siste kneik sa det heeelt stopp. Men vi hadde fantastisk fint vær og nyyydelig utsikt, så selv om det ikke ble topptur på alle, så var det ingen sure miner :) Det var absolutt en grei tur, og nyyydelig utsikt, men det gå ikke nødvendigvis mersmak. ;)

DSC_0453.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.