Gå til innhold
  • Bli medlem

Marco Verkooijen

Anbefalte innlegg

Hei hei, 

Jeg tenkte jeg og kjøpe en telt fra Fjällräven og da er spørsmål, hvilke størrelse stal jeg ta og hva må jeg tenke på når jeg kjøper en telt? 

Jeg tenkte og bruke telte til 1 eller 2 personer og mest i vår, sommer, høst.

Dette er telte jeg tenkte på:

- Fjällräven Keb Endurance 3 Personers tunnel telt: 
Pakket størrelse: 44 x 19 cm
Totalvekt: 4130g.

Mer info:

http://www.fjallraven.no/keb-endurance-3

- Fjällräven Keb Endurance 2 Personers tunnel telt: 
Pakket størrelse: 39 x 19 cm
Totalvekt: 3690g.

Mer info:

http://www.fjallraven.no/keb-endurance-2

Hva hadde dere gjort?  Håper dere kan hjelpe meg med dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo litt. De er litt tunge men også robuste og tåler greit rufsete vinterlige forhold disse teltene. Skal du bruke det til å campe i nærområdet eller relativt kort fra vei er de veldig greie telt også på sommeren. Også om du tenker kano og slikt. Å bære dem på ryggen over de spreke langdistansene på sommeren er de nok mindre egnet til. Da vil du nok tjene på å sikte på telt som gjerne er noe skrøpeligere men også langt lettere. 100cm høyde i innertelt holder akkurat for meg på 185cm men da er det ingen margin igjen før det blir ukomfortabelt. Jeg trives best med 105-110 cm. 

Ellers er det en uskreven regel at telt til 2 pers er fine til 1. Telt til 3 pers er fine til 2 osv. Med et 3 pers telt med 3 mann i er det bare akkurat nok plass til at alle kan skvise seg ned ved siden av hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med ståle angående 3 personstelt til 2. Blir ofte veldig trangt for to på teøt produsentene beregner for 2. Om du ønsker fjellreven ville jeg heller ha valgt et lettere telt som abisko dome 3. Det veier 3680 slik som Ken endurance 2. Men her får du god romfølelse og takhøyde på 115 cm. Det er dessuten veldig vinstabilt og gode luftemuligheter. Det passer bedre til ditt formål og tror du vil sette større pris på dette teltet. Det blir da sannsynligvis flere turer. Keb er mer et 4 sesongs og for tøffere vinterstid.  Er det kun disse to teltene du skal velge mellom så gå for keb endurance 3. Du får et tyngre telt, men tåler ganske mye. Men igjen. Til ditt formål er nok det nok bedre med et lettere telt med mer rom. Du vil ikke angre på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keb endurance og i noe mindre grad Abisko Dome er ikke telt, de er bomberom :-P

Hvis vanlig tresesongers bruk på fottur er formålet så blir det å skyte spurv med kanon. Sjekk heller de lettere seriene til fjellreven, Hilleberg, Exped, Helsport, etc. Det er, som Ståle Sæther skriver, lurt å gå for et tremannstelt hvis man ikke er skikkelig glad i personen man camper sammen med. Er det slik at man hovedsaklig skal gå alene og kun unntaksvis ha selskap så kan et tomanns være mer aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svare ?

Jeg tenkte på en ting; er det mulighet noe sted og se på telte? I en butikk eller noe som har satt opp forsilig telt/merker? Jeg tror det jeg få bedere indrukk om en telt når jeg ser den. Ikke bare på bilde. ? 

På for hånd takk.

Hilsen Marco 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er mest aleine, men av og til 2, ville jeg sett på ett 2 mannstelt med godt fortelt isteden for ett 3 mannstelt. Jeg og frua klarer oss fint i ett 2mannstelt på tur. Men da bør man også være litt glad i hverandre, for det blir jo litt tett :)

Jeg hadde kikket på ett lettere telt hadde jeg vært deg. For kjøper du dette, kommer du til å kikke etter ett lettere telt om ett par år uansett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor høt du er mens synes 2 manns versjon av Keb er vel lav i innvendig høyde.

Ville også tatt en titt på Hilleberg Kaitum. 2 mans der er en del bredere og har rette endevegger inne pga fortelt i begge ender. Da sparer du litt vekt også. Evt 3 3 manns hvis  du vil ha mye plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.