Gå til innhold
  • Bli medlem

Onsker padleguide til reisaelva


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha med en klasse paa padletur i reisaelva og har vanskeligheter med at planlegge da jeg bor USA. supper hvis noen kunne tenke seg at at fortelle meg om elva.

Jeg onsker og vite hvordan strykende er, gode leirplasser, spennende ting at oppleve underveis m.m. Vi har 4 dage til turen.

HILSEN VILDMAND

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Flott at dere vil padle i Reisa. Det er en meget fin elv og padle hvis man har med nybegynnere og ikke så erfarne elvepadlere. Hvis man klassefiserer elver fra 0- 5 hvor 5 er vanskeligst så kan man gi elva gi 1-2 avhengig av vannstand og hvilken del av elva man vil padle... Det er den øverste delen som er spesielt fin og padle. Her er det ingen vei langs elva, og man må få kjørt inn utstyr og folk med elvebåt: ta kontakt med Elvebåtsenteret i Nordreisa. http://www.elvebaat.no/

Personlig mener jeg at dere bør bli kjørt opp så langt som mulig med elvebåt- noe som er avhengig av vannstand. Bruk minst et døgn ved Nedrefossen hvor det er fin hytte og hengebru over elva- flott plass. Gå opp til Øvrefoss ca 30- 40 min gange, og se ned i canyon og Imofossen som er mektig ved god vannstand! Dette er fantastisk flott område! Kanskje dere finner veien ned til elva der? BRUK TIDEN HER! 8)

På nedtur er stopp ved en av nord- europas høyeste fossefall obligatorisk- Molleusfossen.

Stoppeplasser og teltplasser finner dere stort sett overalt...

Vær obs på motorisert ferdsel :) - det er det ganske mye av, men ikke ved nedrefoss og øvrefoss!

Dere bruker nok 3 dager med behagelig padling fra Nedrefoss til Storlett(ved havet). Vær obs på ganske flatt vann midtveis og siste del...

Håper at dette er til hjelp!

Har hatt med et lag på 14 ungdommer i området og det avtales! Lett og holde kontroll på hele laget.. Meget lettpadlet elv, men vegetasjon langs elva kan føre til uhell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoer får du forresten låne her også: http://www.sappenleirskole.no/

Håper at planleggingen går bra, og at dere får en flott tur. Tar en tur med ungdommene i vår kommune i midten av august, håper på god vannstand... Når har dere tenkt og dra?

Håper for all del at dere bruker tiden oppe ved øverfossen!

Malangen er ikke så mange timer kjøring fra Nordreisa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igen

Vi drar avsted paa to turer en i den sitste uke i septemper og saa blir der en tur tur mere i starten av oktober. Jeg ville gerne har vaert avsted tidliger men for at unngaa sno paa steindalsbreen har vi byttet rundt de to turene. Hvordan tror du vannmenden er paa det tidspunkt :!:

Jeg skal love og bruke god tid oppe ved ovrer foss kan du evtuelt fortelle lidt mere om omraadet der :oops:

Vi har lige faaet en 30 cm sno i Rocky Moutains hvor jeg jobber med et bjorneprosjekt.

Takk for linken :wink: og riktig god tur med ungdommerne.

hilsen kasper

post-1478-13347442047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Her kommer noen flere nettsteder:

www.reisaelva.no

http://www.villmarken.net/reisaelvas-perle.39059-943.html

Bildene fra linken over er fra øverfossen, og du finner en god del info der.... Når det gjelder å komme seg ned til Jorma så anbefales kjentmann i og med at det er litt vanskelig å finne veien ned dit.

http://www.villmarken.net/index.php?id=36097

http://www.villmarken.net/index.php?id=11894&cat=944

Når det gjelder tur i september- oktober så kan det nok bli relativt kaldt. Et pluss er at det er lite trafikk på elva... Hvis dere er riktig uheldig så kan det være noe snø eller sludd i oktober. Når det gjelder vannstand så bruker det å være bra på den tiden pga økt nedbørsmengde, og smelting av nysnø på fjellet. Sånn sett så er det gode sjanser mht å få fraktet kanoer helt opp til Nedrefoss- noe som er en fordel.

Bjørneprosjektet høres veldig spennende ut! Det er vel en del av sorten i motsetning til Nord- Troms. Mellom Nedre- og Øvrefoss er det forresten et gammelt bjørnehi, men det er ganske ødelagt og igjennrast. Kanskje av interesse i og med at du jobber med emnet....

PS: Ville nok valgt tidlig september eller tidligere hvis det var mulig, men folk i Montana er vel barske...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpelnenda en gang, jeg er saa taknemmelig.

Ja det bliver en kald omgang desverre, men det bliver vanskelig at gjore turen paa noen annen maatte.

Faktisk er elevene norske men jeg for forberede dem godt paa vaeret og temperaturen i vannet.

Det skal bli spenene og se om vi finner noe bjorneaktivitet i dalen. Har netop vaert ute og funnet 27 trer med klomerker og haar paa en strekning paa 5 km.

hilsen kasper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.