Gå til innhold
  • Bli medlem

Koketid 1 ltr kaldt springvann div primuser


rbhelle

Anbefalte innlegg

Utendørs på veranda ,flau vind. Alle primuser vindskjermet med MSR vindskjerm. Ble ikke benyttet vindskjerm på Optimus 111T, men snudde lokket mot vinden. 

Kokekar: GSI Outdoors Pinnacle Camper 2 ltr kasserolle med medfølgende lokk

Vanntemp: kaldt tappevann fra springen

Mengde: Oppmålt 1 liter med litermål.

Mellom hver koketest ble kjelen avkjølt til den var iskald under rennende springvann.

Samtlige primuser hadde stått og brent et par minutter før koking ble iverksatt. Allr primuser maks med trykk og vel så det...

Klokken ble startet idet kasserollen ble plassert på kjelestøtter. Tiden ble stoppet når det fosskokte i kasserollen og i det luftdampen ble "frest ut" av hullene i lokket. Ikke vitenskapelig godkjent, men en pekepinn ja.

Ble litt overrasket over resultatet. 

alkylatbensin: Soto Muka Stove (med luftrør til dyse montert), 3min29sek

Parafin: Optimus 111T, 3min41sek

Gassboks 230gr: MSR Windpro 2, 4min25sek (test utført med gassboks på hodet)

Alkylatbensin: Coleman Apex II, 4min 50sek

alkylatbensin: MSR Dragonfly, 5min10sek

Min bruk av de ulike brenner er slik:

Soto Muka Stove på vinterstid alene når det skal spises kun mat som tilsettes vann

MSR Dragonfly vinterstid når døtrene er med fordi da skal det stekes pannekaker, speilegg og generelt noe mer kokkelering. Trenger derfor justeringsmuligheter.

Optimus 111T vinterstid kun når jeg drar med pulk, orker aldri dra på denne med sekk.

MSR Windpro 2 blir vår, sommer og høstbrenner inntil 7 dagers turer. Ser ikke poenget med drivstoffbrennere på disse turene da det holder med 2stk 230gr gassbokser.

Coleman Apex 2 er nå reserve og brenneren som kidsa skal starte med siden den er så enkel i bruk.

Er det bare meg, eller er virkelig den dragonfly brenneren såpass mye tregere på 1 liter iskaldt springvann?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Quote

Mellom hver koketest ble kjelen avkjølt til den var iskald under rennende springvann.

Takk for testen. Fint om du også legger inn maks effekt på hver av brennerene da jeg vil tro det er avgjørende for oppkokstid.
Var kjelen våt på utsiden hver gang, også den første?
Vet ikke om det har noe å si, men sto kjelen med vann i like lenge før den ble satt på flammen hver gang? 

Er ikke forbruk mer interessant enn oppkokstid når man er på tur og bærer drivstoffet på ryggen? Om det tar 2 eller 10 minutter spiller liten rolle for min del iaf. Det er klart at oppkokstid blir av interesse med likt drivstoff på tilnærmet like brennere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk er nok veldig interessant også, men det målte jeg ikke.

kjelen var ikke våt utenpå såvidt jeg registrerte, kanskje noen dråper.

Optimus leverer vel ca 3000w mens soto muka skal levere over 4200w, synes det var lite forskjell i koketid hadde forventet raskere på mula stove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, rbhelle said:

Forbruk er nok veldig interessant også, men det målte jeg ikke.

kjelen var ikke våt utenpå såvidt jeg registrerte, kanskje noen dråper.

Optimus leverer vel ca 3000w mens soto muka skal levere over 4200w, synes det var lite forskjell i koketid hadde forventet raskere på mula stove

 

10 hours ago, rbhelle said:

Rettelse, Soto Muka Stove skal levere 4650w... Skikkelig snøsmeltemaskin, men Optimusen er jammen ikke langt bak av en eller merkelig grunn.

Det betyr vel

  1. At ca 25% av effekten fra Soto'n - med den eksakte kjelen og vindskjermen - bare forsvinner opp i lufta, så den trenger kanskje ikke stå på full fres.
  2. At Soto'en, på full fres, bruker en del mer drivstoff enn Optimus'n. Mengde energi er vel fortsatt overførbart til effekt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en ny test, men denne gang med temperaturmåler oppi.

Vindskjerm var klipset sammen slik at volumet rundt primusene var likt fra brenner til brenner.

Muligens bedre å teste i garasje hvir det er fullstendig vindstille, men synes kanskje at utetest er et bedre mål sånn rent praktisk da det sjelden er fullstendig vindstille ute hvor vi bor.

Mulig Soto Muka hadde levert enda bedre med 3ltr kjelen til GSI da flammen på full guffe er stor og høy. Vet ikke helt, men kanskje mindre varme går til spille når kjeleoverflaten blir større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet koker vel på samme temp på samme sted og i samme kjele hver gang, så vet ikke om det vil hjelpe deg så mye.
Kanskje du kan se hvor lenge de blåser på full pinne med 1dl drivstoff på tanken. Ikke sikkert det hjelper, men det er sikket noen her som er flinke i matte som da kan fortelle hvilken brenner som utnytter drivstoffet best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, rbhelle skrev:

MSR Windpro 2: maks effekt ca 2000w

Cascadedesigns oppgir 3200 W som "Nominal Heat Input Rate" i sin "Instructions"-brosjyre.

De oppgir at 1 ltr kokes opp på 3,6 min, som tilsvarer 216 sek. Da tipper jeg vannet i utgangspunktet holder ca 20°C (det er visstnok vanlig). Det gir 2,7 sek/°C. Hvis vannet ditt i utgangspunktet i stedet har 10°C, og vi antar lineært forløp, vil tiden da øke til 243 sek, eller 4 min og 3 sek. Ikke så langt unna dine tall :) 

Ellers er jo @Blaser inne på noe viktig; utforming av kjelen. For noen ("sveise-") brennere går det fint med en smal kjele, for andre vil en bred være bortimot nødvendig for å "fange" varmen, og flux-ring på en bred kjele vil vel gi best koke-vann-resultat for stort sett alle, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, a_aa skrev:

Cascadedesigns oppgir 3200 W som "Nominal Heat Input Rate" i sin "Instructions"-brosjyre.

De oppgir at 1 ltr kokes opp på 3,6 min, som tilsvarer 216 sek. Da tipper jeg vannet i utgangspunktet holder ca 20°C (det er visstnok vanlig). Det gir 2,7 sek/°C. Hvis vannet ditt i utgangspunktet i stedet har 10°C, og vi antar lineært forløp, vil tiden da øke til 243 sek, eller 4 min og 3 sek. Ikke så langt unna dine tall :) 

Ellers er jo @Blaser inne på noe viktig; utforming av kjelen. For noen ("sveise-") brennere går det fint med en smal kjele, for andre vil en bred være bortimot nødvendig for å "fange" varmen, og flux-ring på en bred kjele vil vel gi best koke-vann-resultat for stort sett alle, tror jeg.

Flott! Jeg syntes 2000w var lite for å være gass, så har mer tiltro til effekten fra ditt nettsted ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt mer ut av watt på windpro. Ifølge instruksjonsboken så gir denne  nominelt 10000 btu/h som tilsvarer 2930w i "liquid feed mode". Antar dette betyr når boksen snus opp med.

I vanlig modus gir den 7450 btu/h som gir ca 2200w.

image.png

Det står også der at den skal gi 3200w iht CE, så la oss si den gir rundt 3000w :-) i opp-ned posisjon? Noen som vet?

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.