Gå til innhold
  • Bli medlem

Bay

Anbefalte innlegg

Hei,

Drar for å sanke mine første 200m topper alene førstkommende helg og er litt usikker og spent.
Jeg er ingen erfaren fjellvandrer men er godt trent. Har GPS og kart og ruter som skal følges lastet ned fra Peakbook. Utgangspunkt er Leirvassbu og ser for meg to turer jeg skal ta:
Dag1: Kyrkja med rundtur om Visbretinden med avslutning mot Kyrkjeglupen.
Dag2: Tverrbottindene (med mulig forlengelse til Tverrbytthornet).

Noen som har tips/erfaringer og dele med meg fra aktuelt område evnt. solotur?

Jeg har som sagt aldri gått solotur i fjellet, men jeg har gått Besseggen fra Memurubu i sesong og gått til bandet fra Gjendesheim utenom sesong. 
Det blir spennende å se hvordan det blir å være Viggo venneløs på tur :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går alene rett som det er. Etter noe påtrykk har jeg nå med en satelittelefon spesielt dersom det er bratt i områdene jeg skal ferdes i.  Greit å kunne trykke på en knapp og få hjelp om en brekker en fot utenfor vanlig dekning.

 

Tar også med meg godt med mat, og god mat når jeg er alene. Jeg unngår å gå soloturer når det er dårlig vær (kaldt, vind og vått i kombinasjon).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går alltid alene, beslutningsprosessen ovenfor rutevalg, hvor å ha leir, snu? Etc. Er den samme, dette bør du kunne uansett om du er alene eller ikke.

Som sagt over her, ha med nok på en dagstur til en ufrivillig overnatting. Skal du flere dager på tur, ta med 1-2 dager nødmat som bare spises av når det skjer noe fælt(f.eks. breker bein). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 
Brekke beinet håper jeg at jeg unngår, men jeg skjønner hva dere mener.
Tenkte å pakke sekken med nok utstyr så jeg kan holde ut en natt i fjellet selv om det ikke er planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte alene i fjellet. Tar med godt med utstyr, klær og mat og prøver å ringe hjem en gang om dagen (så sant det er mobildekning). Og jeg går alltid med staver når jeg går alene. Holder bedre balansen med staver, spesielt hvis det er glatt og ulendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tanker ekstra på sikkerhetsmarginene er lurt når man går alene. Toppene rundt Leirvassbu er mye besøkt, så selv om du skulle være uheldig er det gode sjanser for at det kommer folk. Dette er jo ei betjent hytte. Pass på å skrive deg inn i boka for hvor du skal gå for dagen, så kan det varsles dersom du ikke kommer tilbake. Du kan også si fra i resepsjonen at du går alene, så legger de ekstra merke til om du er kommet tilbake.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Ville avventet til neste meldte godværsvindu, som er fra neste søndag (17/8), ifl yr, med sol og opptil 15 grader i 2000 meters høyde. Det går ofte bra i dårligere vær, men å kave i tåke og regn på luftige 2000-metere, selv om det er mulig å gå på to opp, er unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landsem skrev:

Ville avventet til neste meldte godværsvindu, som er fra neste søndag (17/8), ifl yr, med sol og opptil 15 grader i 2000 meters høyde. Det går ofte bra i dårligere vær, men å kave i tåke og regn på luftige 2000-metere, selv om det er mulig å gå på to opp, er unødvendig. 

Godt poeng, skal ta endelig avgjørelse til torsdag da jeg ser det er meldt regn til helgen. Må ta hensyn til "godværsvinduet" til fruen i huset også skjønner du :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Godværsvinduet til fruen i huset! Det var fin formulering 😀  Håpe du hadde ein fin tur! Ein skal på ingen måte vere redd for å gå aleine, det er ei eiga oppleving om er verdifull. Men som fleire har kommentert, bør ein ha med utstyr til ei ufrivillig overnatting. Etter eit upassande ankelbrudd i fjellheimen for nokre år sidan, har eg for min del lova husfruen å ha med stavar på aleineturar. Snusar også på nødsendar som kan ligge i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går alltid alene, det er en del av rehabiliteringen min. Trenger roen og det å være alene med tankene mine. Bruker kart og kompass, det holder lenge da jeg ikke drar på tur om vinteren. Bruker vandrestaver, holder bedre balansen da. Balansen er nok ikke helt god etter all medisineringen. Sjekker alltid værmeldingen, men noen ganger har jeg ikke radiosignaler. Blir vel neppe noe bedre med dab sendingene til neste år. Har med mobilen og sender bilder og noen meldinger når det er dekning. Turene mine er en viktig del av den livskvaliteten jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte alene og har vært en del på 2k toppene i Jotunheimen (50 2k topper på 10pf-lista). Det jeg gjør er at jeg aldri planlegger en bestemt dato for turene noe mer enn ett par dager i forveien.  Jeg prioriterer også fjellturer over alt annet, slik at det blir mulig for meg å bare dra dit den dagen det er finvær. Jeg har sett meg ut og lest meg opp på svært mange fjell jeg har lyst til å gå opp på, ikke bare i Jotunheimen men også andre områder. Så dagen før, eller underveis på kjøreturen velger jeg fjellet/området jeg skal til, enten det blir i Sunndal, Romsdalen, Jotunheimen eller de andre områden i passe avstand fra Trondheim. 

Ligger alltid en sanitetsveske i, mer mat en nødvendig for turen og varme klær i tilfelle jeg skulle være uheldig endag. Om du er litt usikker ville jeg ha printet ut ett kart evt kjøpt ett kart over det aktuelle området, for mobilen kan gå tom for strøm. Ett lite eksternt batteri kan være greit å ha med til nød.

Som Lompa sier er Kyrkja, Visbreatinden og de andre fjellene i rundt Leirvassbu mye besøkt, og det skal nok svært mye til for at du går helt alene til noen av de toppene på en finværsdag, spesielt i helgene. Å gå over de toppene klarer du også fint, det er en akkurat passe lang tur for en dag om du er sprek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde en fantastisk tur og tok alle toppene som var planlagt. 
Sendte fruen oversikt over turene jeg skulle på sånn tilfelle hun ikke hørte fra meg.
Den første dagen så tok jeg en annen retur enn planlagt, angrer på dette da jeg ikke hadde informert noen om denne returen og hvis det skulle skjedd uhell så kunne det blitt vanskelig å finne meg.
Så lærdom tatt, alltid informer de som venter hjemme om planlagt rute og mulig andre utveier, hold deg til planen.
Svært dårlig mobildekning i fjellet og vurderer om jeg skal investere i en InReach dersom det blir mange soloturer. 

Det er vel ikke bare jeg som hører fjellet roper vil jeg tro, neste tur blir i høstferien :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bay skrev:

Hei,

Jeg hadde en fantastisk tur og tok alle toppene som var planlagt. 
Sendte fruen oversikt over turene jeg skulle på sånn tilfelle hun ikke hørte fra meg.
Den første dagen så tok jeg en annen retur enn planlagt, angrer på dette da jeg ikke hadde informert noen om denne returen og hvis det skulle skjedd uhell så kunne det blitt vanskelig å finne meg.
Så lærdom tatt, alltid informer de som venter hjemme om planlagt rute og mulig andre utveier, hold deg til planen.
Svært dårlig mobildekning i fjellet og vurderer om jeg skal investere i en InReach dersom det blir mange soloturer. 

Det er vel ikke bare jeg som hører fjellet roper vil jeg tro, neste tur blir i høstferien :-)

Samma her. Har gått få turer helt aleine i høyfjellet, men når jeg gjør det, så legger jeg igjen en turplan hjemme, så eventuelt søk kan foregå i rett område :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.