Gå til innhold
  • Bli medlem

Lhotse


Anbefalte innlegg

Annonse

Ser det, men hvem - det mannlige ekspedisjonsmedlemmet som lå litt på etterskudd, husker ikke navnet - jenter gjør ikke slikt. For det var vel bare tre som skulle til toppen.

Sett slikt da, også disse gutta som alltid vinkler foredragsseriene sine mot "teambuilding, lagånd og samarbeid" i etterkant for å kunne selge de inn til næringslivet der pengene henger.

Nåja, jeg tror Svennern fikser dette lell jeg hvis forholdene for øvrig tillater det.

3 norske ekspedisjoner i Himalaya denne gangen da? Eller kanskje rettere sagt 3 ekspedisjoner hvor nordmenne er med, Svennerns er vel den eneste som er norsk. Petter Krageset og 3 andre er med på gigantekspedisjonen til 7summits e.l. ledet av russere, mens Tormod Granheim er med "svenskene" oppover mot Everest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett slikt da, også disse gutta som alltid vinkler foredragsseriene sine mot "teambuilding, lagånd og samarbeid" i etterkant for å kunne selge de inn til næringslivet der pengene henger.

.

Så i programmet om Everest2005 ekspedisjonen at de andre norske som nådde toppen var rimelig ampre på måten Jon Gangdal gikk fra de andre på toppdagen. I ettertid "unnskyldte" Jon Gangdal seg med at det var forskjellig erfaringsgrunnlag mellom ham og de andre.

Ser at han også bruker dette som en mulig forklaring på konflikten som har oppstått mellom Sven Gangdal og det andre ekspedisjonsmedlemmet her http://pub.tv2.no/nettavisen/friluftsliv/article624919.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt beklagelig hvis det er slik at Sven rekrutterer folk for å dele på ekspedisjon-kostnaden, for så å "dumpe" dem når man kommer på fjellet. Det virket som han hadde sin egen agenda også på Makalu, hvor han var den eneste som toppet sammen med sherpaen.

MEN jeg tror Sven har gjort det temmelig klart for de andre at dette ikke var noe guidet opplegg. Når man bare er 3 personer involvert (+1 sherpa), er det jo relativt stor risko for at noen ender opp alene, uten partner, og at en evt solo'ering vil være eneste mulighet for å komme til topps. Det kan jo være skremmende nok i seg selv på et fjell som Lhotse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering fra Sven:

"På grunn av grunnleggende motstridende oppfatninger og holdninger vedrørende ekspedisjonen (blant annet om bruken av Diamox og smertestillende tabletter over 7.000 moh), valgte Erik i dag dessverre å forlate ekspedisjonen."

Ingen kommentar, men jeg syns det er veldig rart at noen tabletter trekkes frem som stridens kjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. everestnews.com har en tjeskkisk klatrer som deltkok på ekspedisjonen til Sven Gangdal omkommet på grunn av fall. Hvordan dette påvirker ekspedisjonen er uvisst. På bakgrunn av hjemmesiden til Sven kan man få inntrykk av at dette mere er to tsjekkere som har slengt seg på ekspedisjonen, mer enn at de er sentrale deltakere?

Helt upåvirket kan vel de andre dog ikke være?

Han var for øvrig ganske høyt på fjellet (8300 moh). Det har vært mange på Lhotse i de senere dagene, men jeg tror ikke Sven har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå bekreftet flere steder at han nådde toppen 13.05. En fin prestasjon, men jeg lurer på en ting, Hilde eller hva hun het som var med, hva med henne? På Makalu var det samme story'n: Sven hadde med seg to rookies uten spesiell høydeerfaring, de nådde ikke toppen. Denne gangen røk en deltaker ut pga angivelige uoverenstemmelser, mens det er ingen informasjon om den kvinnelige deltakeren, antakeligvis røk også hun ut.

Det får meg til å stille spørsmål som: Sier det mest om Sven som ekspedisjonsleder at han stadig kommer opp uten at de andre på ekspedisjonene hans er i nærheten, eller er det et bevisst valg å ha med unge, relativt uerfarne deltakere?

I alle fall gratulerer jeg Sven med toppen selv om det naturligvis kommer i skyggen av dramaet rundt Tormod og Tomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Kragseth har snudd på deres ekspedisjon, og han skriver at han gir seg for godt med dette fjellet. 2 forsøk er nok. Har ikke helt klart for meg om alle de 4 nå har gitt seg, eller om det er fler igjen..

11 klatrere omkommet så langt i år på Everest. Det gjør det til det 3 verste året så langt.

http://wwv.no/everest/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så eitrende forbanna over å lese story'en på wwv.no om en 15 år gammel gutt som blir presset til å bestige Everest. Sitat fra wwv.no:

"Gruppe 2 startet mot Nordskaret i dag. I denne gruppen er det 4 fra Australia. Far og sønn på 15 år og et filmteam på 2. Målet for teamet er yngste som bestiger 7-summits og Guinness rekord og berømmelse. Etter et par timers gange fra ABC kollapset 15 åringen. De sitter for øyeblikket og vurderer om de skal prøve igjen i morgen. Etter vår mening burde de reise hjem og ikke gamble med 15-åringens liv."

Å klatre Everest innebærer en betydelig dødsrisiko, også for erfarne Himalaya-klatrere. Det er en kjent sak at dødsrisikoen øker jo yngre og/eller mer uerfaren man er. Hvilken drittsekk av en far presser sønnen til å utsette seg for en slik dødsrisiko bare for å komme i Guinnes rekordbok. Bastard !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å trekke paralleller til utholdenhetsidrett her i lavlandet; man blir jo gjerne bedre med alderen. det tar tid å lære musklene å jobbe hardt og lenge, med begrenset oksygentilgang. så noen overraskelse er det vel neppe at ungen sliter.

og hva kan man vente i en verden der det å være kjendis ser ut til å bli mer og mer det eneste som gir status? lurer på om ungen noen gang kommer til å finne tilbake til gleden ved fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den siden der: www.svengangdal.com er noe av det dårligst vedlikeholdte ekspedisjonsside jeg har sett på lenge. Lurer på om jeg skal spørre om han trenger noe hjelp til mer aktiv webpresence neste år? 26.05 kommer en kort notis om bestigning 13.05 og den er dessuten tvetydig. Norske var på toppen. Hilsen Sven og Hilde. Tidligere er det kun rapportert om bestigning for Sven på klatresitene.

Og www.tomasolsson.com sin hjemmeside som er oppdatert ETTER at han forsvant 16.05 har ennå ikke fått publisert faktum og enden på visa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten klager over at en død mann ikke oppdaterer hjemmesiden sin. Artig.

Nei på ingen måte, men jeg synes det ikke henger sammen når det jo er noen som har tilgang til og har oppdatert siden med informasjon bl.a. den 20.05.06, informasjon som ikke lenger er relevant. Det oppfordres bl.a. til å sponse leteaksjon etter Olsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.