Gå til innhold
  • Bli medlem

eifu

Anbefalte innlegg

Jeg er i tenkeboksen på nytt telt, primært til vinterstid og til en person. Jeg har sett på Hilleberg Staika, Hilleberg Allak, Helsport Reinsfjell 2, Exped Orion 2 Extreme og Fjällräven Keb/Abisko Dome 2. Kravene i prioritert rekkefølge er:

- Holdbarhet (vannsøyle, rivestyrke)

- Solid (må tåle høyfjell om vinteren)

- Plass (herunder takhøyde og bredde)

- Oppsett (enkelt)

- Vekt

- Pris

Mulig det er noe følelser involvert, men jeg ser ut til å lande på Hilleberg Allak. Spørsmålet er derfor to-delt; Er det noen som har erfaringer med Hilleberg Allak og er det noen som har fornuftige innspill hva angår teltene over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en titt på Hilleberg Tarra også, generøst plassmessig og har faktisk plass til 2 på vintertur, rette endevegger og temmelig rette sidevegger gir god romfølelse. Og ikke minst: Tarra er bombesikkert og lett å sette opp, vekten er kanskje "høy", men det trenger veldig få plugger så noe spares inn på det. (4 plugger i endene på forteltet er de viktigste)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Ta en titt på Hilleberg Tarra også, generøst plassmessig og har faktisk plass til 2 på vintertur, rette endevegger og temmelig rette sidevegger gir god romfølelse. Og ikke minst: Tarra er bombesikkert og lett å sette opp, vekten er kanskje "høy", men det trenger veldig få plugger så noe spares inn på det. (4 plugger i endene på forteltet er de viktigste)

Ja, jeg har sett på det - det virker som er kjempe telt. Eneste grunn til at det ikke er med er fordi det ikke er helt selvståend.! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allak og det oppfyller alle kriteriene ovenfor. Det er veeeldig godt med plass til èn person, god takhøyde (kan sitte i charikiten og kose seg), to innganger, god lufting, god plass i ytterteltene til både matlaging og rot. Har bare godord om teltet. 

Det eneste sånn litt partikulære som er irriterende, er at det er veldig store dører. Dette er på den ene siden en fordel siden det er helt konge å åpne begge dørene en fin sommerdag og sove seg igjennom selv om sola griller på teltet (dette er umulig i mange andre telt), videre er det praktisk med stor åpning. Når det blåser og regner er det litt balle, man får døren i ryggen når man prøver å snike seg ut og inn. Med litt vind og riktig teknikk kan man slenge døren opp, håpe den blir tatt av vinden og vrengt opp på taket. Det er nok en tradeoff med stor dør, ikke noe stort problem bortsett fra når man skal pisse midt på natten og det er styrtregn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, eifu said:

Takk for svar!  Ja, jeg har sett det, egentlig kun tenkt på det som positivt. På mitt Keron kan jeg åpne døren fra begge sider (altså både fra toppen og fra bunnen), det skal vel være mulig på Allak også?

Det skal jeg jaggu sjekke ut, det ville vært genialt :D Har bare hatt teltet i en kort periode, brukt det fire netter mener jeg. Det er bare å kjøpe hvis du liker teltet, det er ikke riktig noe negativt på det. Har ei venninne med Reinsfjell som også sikler på allak :)

Edit: Dørene har bare halvåpning, så du får ikke åpnet de fra to sider, men uansett ikke verdens største problem. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen netter i Allak, og det vanker ingen tvil om at det er et knalltelt. Vi er to stk som sover i det; meg selv på ca. 190 cm, og en kamerat på rundt 200 cm.
Det er fortsatt langt nok til at man ikke kommer berører veggen i fotenden selv om vi sover på Exped 9 cm liggeunderlag. 

  • Masse barduner
  • Selvstående
  • Rette sidevegger i innertelt hjelper på romfølelsen
  • Bra lufting selv ved regn pga "hetten" over ytterteltet
  • To innganger med grei plass til utstyr
  • Er etter mine erfaringer vanntett (har ikke hørt om noe annet heller)
  • Lett å slå opp selv i vind, da man klipser ytterteltet på stengene

Plassmessig er det nok som flere av de du ser etter. 105 cm takhøyde gjør at det går an å sitte oppreist, og 130 cm bredde er nok til to stk Exped LW- underlag ved siden av 
hverandre. Lengden har ingen av oss hatt noen problemer med selv om vi er relativt lange begge to:)

 

Endret av Kimmern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har riktignok staika og er veldig fornøyd. Luftingen er vel lik og fungerer skikkelig bra, fullstendig selvstående. Greit å flytte det rundt til man er fornøyd og så plugge/bardunere.

Kan ikke påpeke hvor fornøyd jeg er med 2 innganger på langsiden. Veldig praktisk når man er 2 stk.

Teltet er vel ganske lik alla,  så fordelene er vel de samme. Eneste forskjellen er vel størrelsen, robusthet og at inngangene på staika er motsatt vei av hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Hilleberg Allak og Exped Orion 2 Extreme, veldig fornøyd med begge teltene. Men til vinterur velger jeg Allak, på det får jeg stramma duken lenger ned mot bakken og teltet har noe lavere takhøyde så jeg tenker det er bittelitt raskere og få vame i. Exped teltet har helt klart mere plass, store fortelt i begge ender, men til tur alene skulle du ha rikelig med plass i Allak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allak er ett glimrende telt.

Er vel av de teltene jeg har hatt det jeg er mest fornøyd med. Tåler juling, gode luftemuligheter og det er fantastisk digg å våkne en fin sommermorgen med dørene åpene, topphatten av og kun myggnett på langsidene!

Har hatt noen vinternetter i snø, og da er mulighetene til god lufting veldig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 17.8.2016 den 8.02, Bård B skrev:

Har både Hilleberg Allak og Exped Orion 2 Extreme, veldig fornøyd med begge teltene. Men til vinterur velger jeg Allak, på det får jeg stramma duken lenger ned mot bakken og teltet har noe lavere takhøyde så jeg tenker det er bittelitt raskere og få vame i. Exped teltet har helt klart mere plass, store fortelt i begge ender, men til tur alene skulle du ha rikelig med plass i Allak. 

Bård B: Er det virkelig god nok plass i Allak til en mann på 200 cm, uten at soveposen blir våt i kantene?
Jeg er selv 191, men hvis det er plass til mann på 200 cm er det svært gode nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Driver selv å vurderer dette teltet til solo turene mine framover. Er selv 2 meter høy og trenger litt ekstra plass i innerteltet enn hva et Soulo kan gi. Føler det er litt for klaustrofobisk. Er det mulig for en på 2 meter å sove i dette teltet uten å bli fuktig på enden av soveposen er det helt knall i padden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på. Transporttrekket er veldig fint og stort når du skal få teltet ned i det, men veldig stort når det skal pakkes. Stapper du andre ting rundt det får du volumet ned betydelig. Burde vært en form for stramming i siden, strengt tatt. 

E764BA9D-17D7-4C67-8BB1-607705A450C3.jpeg

B097E7A2-7D06-480E-8D85-6B5446C3A49E.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ArveS skrev:

Det kommer litt an på. Transporttrekket er veldig fint og stort når du skal få teltet ned i det, men veldig stort når det skal pakkes. Stapper du andre ting rundt det får du volumet ned betydelig. Burde vært en form for stramming i siden, strengt tatt. 

E764BA9D-17D7-4C67-8BB1-607705A450C3.jpeg

B097E7A2-7D06-480E-8D85-6B5446C3A49E.jpeg

Dette kan enkelt fikese med et par 3.parts strammebånd, men er det mulig å få det noe kortere enn 50 cm? Det var litt i lengste laget (syns jeg) Er det noe å gå på den veien også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen tilfeldigvis som har både Allak og Staika? Har Staika men det er for stort (pakket), så jeg lurer på om jeg kanskje heller (eller i tillegg mer sannsynlig om jeg skal være realistisk, kanskje) skulle hatt et Allak. Så lurer på hvor stor forskjellen er pakket på de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, komfotur skrev:

Dessverre så har jeg ikke Staika, så får ikke bidratt noe der.

Men for din skyld stappet jeg mitt Allak ned i en 13L pakksekk nå, så du får litt inntrykk.

Original pakksekk og bunnduk blei med i dragsuget. 

49F94B2A-5AA0-40FB-9294-E47880056037.jpeg

Se der ja... tusen takk for bilde :-) Ser ut som stengene pakker mellom 40 og 42 cm ca? Dette er greit innafor for min del (bunn av sekk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.