Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Alta ryggsekk


K-nitraM

Anbefalte innlegg

Annonse

Ingen erfaringer med Alta spesielt, men masse meninger generelt og jeg er skeptisk til de tradisjonelle produsentene og hva de prøve å pushe på folk, så ta det med i beregningen  :) 

Hadde tidligere en Helsport Fjellheimen 85 som ligner en del på Alta i mange detaljer. Den passet ikke meg og jeg fikk aldri noen gode erfaringer med denne. Hoftebeltet strammet på feil steder og jeg følte ikke det avlastet skuldrene som det skulle uten å stramme det inn så mye at det bare gjorde vondt. Det var ikke mulig å gå med 50 liter i den fordi den ikke kunne komprimeres nok, så det følte som om den bare dinglet rundt på ryggen. Jeg hadde aldri 85 liter i den så da kunne jeg ikke bruke den rett og slett.

  • I tillegg har den en del duste løsninger felles med Alta, som ALT for mange dill-dall-dupeditter (reimer, glidelåser og spenner).
  • Stikklommene ligger inne i sekken. Når man har ting i sekken er de vanskelige å bruke. Bare se på slutten av filmen 3m45s når han skal putte koppen ned i lomma; pga at det er ting i sekken blir lomma så trang at man sliter med å få ting ned i lommene.
  • Jeg er veldig skeptisk til de telt-reimene de har utviklet. Den spenne-greia ser veldig kort ut og jeg ville vært redd for at den spratt ut.

Det jeg liker: Drikkesystemlommen.
Første gang jeg ser at noen har lagt denne  på siden og ikke "i ryggen". Samtidig har du samme problem her som med de andre lommene - at den ligger på innsiden av sekken. Håpløst etter min mening.



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Bjarnes turblogg http://bjarnesturblogg.blogspot.no/search?q=helsport finner du test av Helsport Fjellheimen både 65 og 85 liter. Alta sekkene er vel en videreutvikling av Fjellheimen. Jeg har selv Helsport Trolltinden på 55 liter. Denne er på en måte "lillebroren" til Fjellheimen.  Flere av design detaljene går igjen på denne. For meg er det viktig å ha en fleksibel sekk, slik at jeg kan feste utstyr under lokket, på fronten og under sekken og en glidelås på siden så jeg får tak i vannflasken. Jeg går ikke og patter på en vannslange, men tar en drikkepause. Ved bare en overnatting går alt opp i sekken, ved 4 dager, ligger teltet under lokket og det mest komfortable liggeunderlaget på fronten. Kommer Alta sekken i 55 liter, så kjøper jeg nok den. Muligheten til å åpne fronten med to glidelåser synes jeg er en god løsning for å forenkle teltlivet. Da finner jeg det jeg leter etter uten å måtte grave i sekken. Både Fjellheimen 65 og 85 liter sekkene ligger nå på outlet siden til Helsport til en bra pris. Hvis du ikke har vært innom Bjarnes turblogg så kan jeg anbefale denne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

er det noen som vet om Helsport har planer om å komme med en sekk ala Alta-sekken i +100 liters-klassen, i nærmeste fremtid? Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for en Osprey Xenith 105l, bl.a. fordi den er veldig lett. Kom så over Alta 85 liter og ser at den er like lett som tilsvarende stor Osprey Xenith, samt at den har mange fine detaljer som f.eks. rulleåpning/-lukking under topplokket samt mulighet til å åpne hele fronten på sekken for lett å komme til innholdet. Jeg kommer ikke til å bære spesielt tungt, det er nok mer det å ha godt med volum tilgjengelig i sekken som er mitt issue, derfor hadde en enda større sekk ala Alta 85 liter kunne vært like aktuelt som Osprey sekken. Men det er fremdeles lite tester/omtale å finne om Alta på nett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Helsport Svalbard, finnes i 95 og 110 liter?  Mange fine detaljer og funksjoner. Du kan også her åpne hele fronten og topplokket kan også taes av og brukes som hoftesekk. Har en mindre sekk sjøl Helsport Fjellheimen som har mange av de samme funksjonene. En befrielse å kunne åpne fronten isteden for å stå å grave i en mørk sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta sekken er ny for dette året, derfor det er lite info om den. Men bæresystemet ligner veldig på helsport fjellheimen 85 sekken som jeg har. Sekken er fin den inntil ca 25 kg. Kan være helsport oppgraderer Spitsbergen sekken til neste sesong i og med at den ikke har nyvinningen til Alta sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...

Har brukt Alta 85L på et par turer og er veldig fornøyd med sekken. 

  • Drikkesystemet for vannslange på siden er genial.  Har plass til 2 liter i min vannslange som er veldig greit når en går på fjellet der det er beite dyr. Lett å ta ut og inn når du skal fylle vann fra en bekk.  
  • Du har tilgang til mange ting uten å måtte ta av sekken. Den er designet slik at du kan ha tilgang til det meste du trenger mellom hytte/telt til neste hytte eller plass du slår opp telte. Topplokket på 5 liter som du kan ha på brystet rommer plass til mange ting som kart,kompass, niste, snack og lignende.  Det rommet på venstre side nede som er tilgjengelig mens du har på deg sekken er genialt for lue, hansker, ull til ungene osv.  
  •   Veldig lett å komme til hele innholdet når en er i telt/ DNT hytte med at en kan åpne hele sekken som en koffert. Det gjør det enkelt å ha det ryddig hele tiden. Jeg pakker alt i sånn vannsekker i mange forskjellige størrelser som jeg merker alt hva det er slik at det er lett å finne og blir veldig komprimert.  
  • Kan feste skistaver/kogger til fiskestenger i et eget system så det er lett å ha med.
  • Sitter bra på min rygg og blir ikke svett eller klam på ryggen siden sekken på en måte bare ligger inntil med 3 små flater.  Mye luft mellom ryggen og sekken :)   

Dette er de tingene jeg elsker med sekken.  Måtte jeg ha kjøpt ny, er de tingene som er listet over ting jeg bare måtte hatt på neste sekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.