Gå til innhold
  • Bli medlem

Rette vegger


esphojo

Anbefalte innlegg

Hei. Noen med tips til tunneltelt med rette vegger i innertelt? "Bredt" 3-manns, eller 4-manns.

Ikke noe ekstrembruk. Har forstått Hilleberg har noen alternativ, men synes prisen er noe drøy.

Er vel egentlig på jakt etter alternativ i alle prisklasser (noenlunde) nå for å få meg en oversikt.

Har kommet til at vekt ikke spiller så stor rolle, da dette teltet fortrinnsvis kommer til å bli brukt på kortere turer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk fo tips. Børgefjell ser ut til å skrå litt, men mye bedre enn mye annet jeg har funnet. Svea såg flott ut. Vil tro jeg klarer å få plass til tre barn og en voksen der (evt to voksne og et barn)? Vekt og volum er innenfor, men hva med stormmatter på vår/sommer/høst? Noen ulempe ut over vekten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, esphojo said:

Takk fo tips. Børgefjell ser ut til å skrå litt, men mye bedre enn mye annet jeg har funnet. Svea såg flott ut. Vil tro jeg klarer å få plass til tre barn og en voksen der (evt to voksne og et barn)? Vekt og volum er innenfor, men hva med stormmatter på vår/sommer/høst? Noen ulempe ut over vekten?

 

Stormmatter gjør teltet litt tettere, med de fordeler og ulemper det medfører. Men Svea har myggnetting i innerteltdørene, så på varme dager får du nok lufting (og gjennomtrekk) ved å ha døra til forteltene åpen. I mange år brukte jeg telt med stormmatter uten at det noen gang plaget meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimrad skrev:

Bare å søke opp tunneltelt med 2 fortelt. Samtlige av de vil nok ha rette vegger mot forteltet

Har forsøkt google, men får ikke spesifisert nok. Slenger jeg på et 3- eller 4-tall også så er forvirringen komplett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv 2 innganger i google frasen, selv om noen regner 2 innganger i samme fortelt som det også.

Hilleberg har Kaitum 2, 3 og stort fortelt modellene Kaitum 2GT, 3GT, samt Keron 3, 4 og stort fortelt modellene Keron 3GT og 4GT. Alle har rette innervegger.

På Keron er alle stengene like lange, det gir også lik høyde i hele lengden på innerteltet. På Keron er også sideveggene veldig rette.

Har Keron 3GT og det er et kanonbra telt! Vurderte også Svea, sammenligner du dem er det ikke tvil om at Keron har de beste løsningene. Det er en tråd her du kan søke opp som sammenligner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, esphojo skrev:

Takk fo tips. Børgefjell ser ut til å skrå litt, men mye bedre enn mye annet jeg har funnet. Svea såg flott ut. Vil tro jeg klarer å få plass til tre barn og en voksen der (evt to voksne og et barn)? Vekt og volum er innenfor, men hva med stormmatter på vår/sommer/høst? Noen ulempe ut over vekten?

 

Vi er en familie på fire som har hatt Svea 4 i flere år. Dette er et svært praktisk telt med to gode fortelt. Det er praktisk med to fortelt da ett kan benyttes til å lagre bagasje og ett til matlaging, opphold m.m. Med gode ventiler og myggnetting i åpninger og helt stoff i tillegg, får en god gjennomlufting på varme dager samt at hindrer kald gjennomtrekk på kaldere dager. I telt med kun myggnetting kan det fort bli kald trekk selv i sommerhalvåret. Vi kjøpte først Helsport camp modell med 1/3 fast myggnettingfelt, men det ble ofte kjølig i dette teltet på fjellet om høsten. Min anbefaling er derfor å kjøpe et godt helårstelt, som f.eks. Svea hvis teltet skal brukes i fjellet også høst, vinter og vår. Helsport Outlet og flere anerkjente nettbutikker har ofte svært gode tilbud på slike telt, så her er det bare å følge med. Det er ofte 30-50% rabatt. Når det gjelder merke og modell skal jeg ikke være absolutt. Vi har gode erfaringer med Helsport, som også har svært god service. Helsport tilbyr også reparasjon og modifikasjon av sine telt til gunstige priser. Lykke til med handelen og fine teltturer!

Endret av Venator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for delig av erfaringer! Svea ser ut som en solid kandidat! (Hilleberg også - for all del. Men med tilbudet i outleten blir det stor forskjell i pris). Får gå en siste runde med meg selv. Virker som om rette vegger er relativt lite utbredt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette vegger betyr 2 fortelt/innganger, som genererer minst 1 stang ekstra+glidlåser og mer stasj. Totalen blir at teltet blir dyrere og tyngre.

Dermed blir utvalget mindre, og teltene havner i "high end" segmentet.

On the good side får du aldri mer våt soveposeende, mye bedre romfølelse og hvis alle stengene er like lange samme høyde i hele innerteltet.

Rette endevegger var mitt hovedkreterie til nytt telt. Var rundt og kikket på teltene ferdig oppslått, endte opp med Keron 3GT. Enig med forrige taler, mange av løsningene på Keron er overlegne alt annet jeg har sett. Har nå flere Hilleberg telt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, esphojo said:

 Virker som om rette vegger er relativt lite utbredt....

Ja, det er riktig, og det skyldes nok at mange velger lav vekt foran komfort på telttur. Selv fordrar jeg ikke telt som blir lavere og lavere bakover, da bærer jeg heller en halvkilo ekstra.
En del kuppeltelt har også rette vegger og to innganger, men da på langsidene. Det fungerer brillefint, og kan også gi god romfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.