Gå til innhold
  • Bli medlem

Merkelig rødsprit på Europris


Johan2000

Anbefalte innlegg

Jag är på jakt efter sprit. Till mitt trangia mini. Sprit til mig själv har jag. 

Europris har tidigare haft "finfyr" men nu verkar det vara slut på det. Nu har dom Kemetyl "Rødsprit" istället. Och den består av isopropanol, butanon och aceton. OK, det kanske brinner helt OK, isopropanol har ungefär samma kokpunkt som etanol, butanon har jag inte kollat på utan slutade att läsa efter att ha läst HMS-noterna. Helt oaktuellt i mitt fall (trangia mini). Aceton vet jag sedan tidigare att det är otrevligt.

Kanske duger det som spritbränsle till annat? Någon som har testat detta? 

Intressant i sammanhanget är att det är Kemetyl som tillverkar "finfyr"-blasket också, men dom har ingen innehållsforteckning på den... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arcus sin kan trygt drikkes, men du blir dårlig. Men er ikke helseskadelig, husk å skylle ned med noe som ikke det er kullsyre i. Er det kullsyre bare spyr du. En alkoholiker i Hønefoss, drakk rødsprit og skylte med med cola. Gikk galt og han brølte "Den helvetes Cola'n"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎08‎.‎2016 at 15.29, 7homas skrev:

Hmm.....kanskje derfor noen merker rødsprit brenner rent og andre ikke - altså etterlater sot på kjelen.

Fin fyr markedsfører bl a av forretninger som selger spritbrennere.  Jeg kjøpte "fin Fyr" i en båtutstyrsforretning, men den "forsvant" mye fortere enn vanlig rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet selger "Fin fyr" til 79,- kroner literen, mens andre tar 59,-

https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/fritidsutstyr/kemetyl-fin-fyr-1l-50280670/

http://www.seatronic.no/kokeapparat-kokeapparat-c-79_285/fin-fyr-1-liter-p-2212

Hva Fin fyr inneholder: (Se under punkt 2.)

http://www.pib.no/Print.aspx?Gui/HmsPage&di=698

Her er HMS datablad og produktinformasjon:

http://webserver.flak.no/vbilder/41362_1.pdf 

http://www.pib.no/hms-datablad/b55300_annet_brensel/fin_fyr_32556.html 

P.s.

Et søk på bilder av Fin fyr viser både apen Julius og Vladimir Putin. De har kanskje mer til felles enn det jeg hadde forestilt meg.

 

Endret av REs
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Knappetelt said:

Arcus sin kan trygt drikkes, men du blir dårlig. 

Litt selvmotsigelse at det er trygt men at man blir dårlig    Definisjonen av trygg er at man ikke blir dårlig og definisjonen av dårlig er at det ikke er trygt ;)
Men det var jo nettopp det jeg mente detanureringsmiddel var :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/3/2016 at 3:29 PM, 7homas said:

Hmm.....kanskje derfor noen merker rødsprit brenner rent og andre ikke - altså etterlater sot på kjelen.

Kan være at kjeler i titan og aluminium har forskjellige egenskaper hva festing av sot angår også når jeg tenker meg om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kanskje et lite sidespor, men det kan være forskjell på diverse brennstofftyper

Den 7.8.2016 at 10.16, 7homas skrev:

Kan være at kjeler i titan og aluminium har forskjellige egenskaper hva festing av sot angår også når jeg tenker meg om

Kanskje et lite sidespor, men det kan være forskjell på diverse brennstofftyper alt etter hva de er tilsatt, og rødsprit kan da kanskje brenne mer eller mindre rent, med eller uten sot, alt etter hvilket merke det er.

Jeg fikk en gang en kanne med rød parafin, altså avgiftsfri parafin. Den ble brukt på en Alladin varmeovn som jeg hadde i mitt lille hobbydrivhus. Før jeg fikk denne røde parafinen så brukte jeg vanlig parafin som min mor hadde brukt på husets parafinkamin som da var skiftet ut med vedovn og luft - luft varmepumpe. Denne parafinen brant fint både på primus og i min Alladin ovn. Det luktet litt parafin i drivhuset, men ellers ingen problemer. Etter denne parafinen fikk jeg en 25 liters kanne med helikopterfuel, Jet A-1. Den brant uten at jeg merket noe som helst, verken lukt eller andre ting i drivhuset. Så fikk jeg ca. 10 liter av den røde avgiftsfrie parafinen og når ovnen hadde brent dette stoffet en natt og jeg kom inn i drivhuset om morgenen så sved det sånn i øynene og i nesen at jeg måtte lufte ordentlig ut før det var mulig å oppholde seg der. 

Da den fargede avgiftsfrie dieselen og parafinen kom på markedet så garanterte myndighetene at det ikke var mulig å merke forskjell fra den vanlige typen, men hva vet vel politikere og byråkrater om kjemi? Sikkert ingen ting, men like vel uttaler de seg like sikkert som en professor. smiley-blowing-a-gasket.png

Folk som jobbet med båtmotorer og fikk svineriet på hendene fikk utslett og sår, og jeg som brant dette på min Alladin ovn fikk røde rennende øyne.

"Du skal ikke tro det du hører og bare halvparten av det du ser."  1408154388_b34a66bdcf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på rødsprit. Men om du får sot på kjelen har mye med spritbrenneren din å gjøre. Noen spritbrennere har mer fullstendig forbrenning enn andre rett og slett. Jo mer gule flammer, jo mindre fullstendig forbrenning.

Har ofte en sammenheng med størrelsen på "hullet" på toppen av brenneren. Og hvis ikke forbrenning på toppen, på sidene. Også en sammenheng med høyden på brenneren. Man ønsker en mellomting. Full forbrenning, krever en brenner som avgir for lite varme for å koke vann, og en med for dårlig gir mye soting.

Altså ikke for lang, ikke for kort. Ikke for tynn og ikke for tjukk...Altså akkuratt passe :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, elgen skrev:

hei

 

trøst dere! Svensk T-sprit smaker mye verre en norsk rødsprit! Dansk denaturert er best.

Hilsen Elgen

Nå er det en gang sånn at jeg liker best brun sprit, og gjerne den som både lukter og smaker litt av sur røyk og gammeldags båtpuss. Men jeg har ikke prøvd hvordan den brenner i brenneren til stormkjøkkenet. Kanskje jeg skulle sjekke det ?

En av disse som er 0ver 60% burde vel kunne brukes som fyringsmiddel? ob_898d4c_as-we-get-it-duo-highland-islay-whisky.jpg 

500008350.jpg Eller denne på 80% som blant annet selges noen steder i Danmark for ca. kr. 200 pr. liter.

 

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg var en sommer i svensk Lappland i Kebnekaise området og brukte derfor den svenske T-sprit på Trangia brenneren. Fikk man det minste skvett på fingrene smakte maten totalt pyton. Så ille er det ikke med den norske.

Man skal jo få mindre sot ved å tilsette litt vann i Rødspriten, så hvorfor ikke Stroh 80%. Men den er jo defineret og forbudt som gift her til lands.

Jeg brukte en overgang Methanol (tresprit) . Det soter IKKE, men må absolutt IKKE drikkes!

Danska Vodka er jo på fine, sterke aluminiums flasker, som jeg en overgang brukte på tur til brennstoff. Reaksjonen hos andre var alltid morsom å se.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, elgen skrev:

Hei

 

jeg var en sommer i svensk Lappland i Kebnekaise området og brukte derfor den svenske T-sprit på Trangia brenneren. Fikk man det minste skvett på fingrene smakte maten totalt pyton. Så ille er det ikke med den norske.

Man skal jo få mindre sot ved å tilsette litt vann i Rødspriten, så hvorfor ikke Stroh 80%. Men den er jo defineret og forbudt som gift her til lands.

Jeg brukte en overgang Methanol (tresprit) . Det soter IKKE, men må absolutt IKKE drikkes!

Danska Vodka er jo på fine, sterke aluminiums flasker, som jeg en overgang brukte på tur til brennstoff. Reaksjonen hos andre var alltid morsom å se.

Hilsen Elgen

Hvis du tilsetter vann i rødspriten så får du vel mindre effekt. Noe av varmen fra forbrenning av spriten går vel med til å fordampe vannet?

Men gjør det noe om du får litt sot på kjelen? Hvis du fyrer bål så får du enda mer sot og etter en tid så legger det seg et tykt lag med tjære på kjelene. For å unngå at sotet smitter over på andre ting i sekken så bruker jeg bare en plastpose til å pakke kjelene inn i.

Sot og andre ting på kjelene fjernes lett med "Svint", eller andre typer stålull med såpe.

5461038.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, REs said:

Hvis du tilsetter vann i rødspriten så får du vel mindre effekt. Noe av varmen fra forbrenning av spriten går vel med til å fordampe vannet?

Men gjør det noe om du får litt sot på kjelen? Hvis du fyrer bål så får du enda mer sot og etter en tid så legger det seg et tykt lag med tjære på kjelene. For å unngå at sotet smitter over på andre ting i sekken så bruker jeg bare en plastpose til å pakke kjelene inn i.

Sot og andre ting på kjelene fjernes lett med "Svint", eller andre typer stålull med såpe.

5461038.jpg

Vi snakker to forskjellige dyr her. Hos noen oss med minimalistisk tilnærming til campingkjøkkenløsninger eksisterer nøye planlagte nedpakkingsprosedyrer og da betyr egenvekta av en bærepose en del. For ikke å snakke om bålkjele ? :thumbsup::D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 7homas skrev:

Vi snakker to forskjellige dyr her. Hos noen oss med minimalistisk tilnærming til campingkjøkkenløsninger eksisterer nøye planlagte nedpakkingsprosedyrer og da betyr egenvekta av en bærepose en del. For ikke å snakke om bålkjele 1f632.png :thumbsup::D 

Og om vannet til å spe ut rødspriten med :afro:

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer sot medfører større drivstofforbruk, altså mer vekt å bære på.
På den annen side så det viktigst å være gram-jeger når man skal på lange turer, og da sparer man fortere inn vekta av en lettvekts "primus" ved å bruke drivstoff med høyere energi pr. gram. 
Jeg er ikke så flink som gramjeger, men mener at fra 3-5 dager så krysser vektkurvene for de ulike kombinasjonene hverandre.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
7homas skrev (På 6.8.2016 den 14.49):

Arcus sin rødsprit inneholder:

- Etanol
- Detanureringsmiddel

Det siste er vel så man ikke kan/ bør drikke det?

Man bør drekke rødspriten uavhengig av tellsettningsstøffer gett. Storkæller tåler de natu rerings meddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.