Gå til innhold
  • Bli medlem

Tafjord til Bjorli, Fra Reindalsseter via Veltdalshytta eller direkte til Pyttbua?


Tudi

Anbefalte innlegg

Vi er et par som skal gå fra Tafjord til Bjorli. Vi skal starte fra Zakariasdammen i 12 - tiden, og må være fremme ved Tunga senest ved 15/15.30 tiden dsgen etter (skal videre til Snøheim og må rekke bussen der). Jeg gikk der for et par år siden, og gikk da ruten Reindalsseter - Pyttbua. Overnattet da på Reindalen og gikk over til Pyttbua på ca. 6 timer med relativ tung oppakkning. Vi vurderer å ta med telt og tenkte at vi kanskje kunne slå læir et sted mellomReindalen og Pyttbua, men husker ikke hvor gunstig det var å slå opp telt når en kom et godt stykke forbi Reindalssetra?

 

Siden jeg har gått denne ruten før, tenker vi litt på å gå via Veltdalen i stedet. Vi rekker nok opp dit på dag 1, men usikker på hvor tøff og lang ruten er fra Veltalen til Tunga?(via Pyttbua). Mulig dette blir litt for langt mtp å rekke Tunga igjen innen kl 15 dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Annonse

Nå er vel denne turen over for lenge siden, men kan svare likevel i tilfelle andre lurer på det samme.

Gikk Zakariasdammen - Verma tidligere den sommeren, via Fieldfarehytta og Pyttbua. Vi gikk i veldig rolig tempo over til Pyttbua siden vi gikk med overdrevent tung sekk, og ikke hadde noen tidsfrist å forholde oss til. Brukte ca 6 timer over, med 4-5 10 min pauser og som sagt rolig tempo hele veien. Fra Pyttbua til Tunga brukte vi 2 timer, i betraktelig høyere tempo.

Ruta består av veldig mye steinur når man kommer opp på flata, så det blir en del hopping mellom steinene. Med tung sekk og en husky i magebeltet som ikke alltid ville samme vei som meg var det tidvis nervepirrende, kan man si 😁  Eneste strekningen jeg kan huske at vi fikk satt opp særlig fart var fra ca midt mellom Litlefjell og Radiovatnet og frem til nedstigningen mot Pyttbua, sett bort fra den lille stigningen opp på fjellet langs vannet. Når vi gikk, midten av juli, lå det fremdeles en del snø over deler av ura, som gjorde de partiene lettere å gå. Nedstigningen mot flatene ved Pyttbua består forøvrig av mye steinur den også, og en del løs sand.

Prøvde dere den nye ruta? Og hvor lang tid brukte dere i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.