Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind light 2 eller Hilleberg Akto


stinger

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe nytt enmannstelttelt, hovedsakelig 3-sesong. Jeg har allerede har et Helsport fjellheimen 3 camp fra før. Jeg har funnet to telt, Hilleberg Akto og Helsport Ringstind light 2 (ikke super light) som jeg tror dekker mine behov mht. til plass og vekt.

Er det noen som har begge teltene som generelt kan dele sine erfaringer?

På mitt Helsport fjellheimen har jeg hatt litt problemer med at innerduken klistrer seg til ytteraduken i beinenden. Dette er veldig irriterende. Nå leser jeg at flere har problemer med at innerduken klistrer seg til ytterduken på Ringstind, spesielt i hodeenden. Jeg kan ikke se at dette er noe problem med Akto. Er det noen som kjenner til om det er større klaring mellom inner og ytterduken på Hilleberg vs Helsport?

Da jeg var på fjellet i sommer så jeg flere Hilleberg telt. Er det bare meg, eller er den nye grønnfargen til Hilleberg svart? Svart er ikke mitt førstevalg, men det kan jo tenkes at fargen blekner i solen over tid. Første som slo meg var at det må bli ganske hett i teltet når sola får stått på duken... Er det noen som har erfaringer med sand-farget Hilleberg?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til forumet!

Nå har ikke jeg testet Akto, så kan ikke gi noen erfaringer her ifht Ringstind vs Akto. (Har bare vanlig ringstind 2 forsåvidt også)

Ang svartfarge, dette stemmer godt. Kjøpte meg et Kaitum her tidligere i sommer og når jeg pakket det opp trodde jeg at dette var veldig feil, det var jo ikke grønt, sort var fargen, som de så pent sier borti lia her.

Etter nærmere iaktagelser så er det jo et grønnskjær i det men her ble jeg overrasket ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun Ringstind SL, men det ser ut som om Akto har en litt annen utforming (rettvegger i begge ender, mens Ringstind kun har en rettside). Jeg har slitt med at ytterduken tar borti innerduken i hodeenden. Helsport sier det er mulig å plugge innerteltet i egne pluggfester for å øke avstanden her (virker som mye arbeid).. Annet enn det er jeg godt fornøyd. Samme utforming, men jeg tror den versjonen du har sett på har noe bedre plass (som jo aldri er feil).

Lykke til med nytt telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Akto (til salgs, forøvrig), og jeg har ikke opplevd at ytter- og innerduk klistrer seg sammen. Blåser det skikkelig friskt så er det nok kontakt der, men ingen klistring :)

Fargen på mitt Akto er mørkegrønt. Til sammenligning er Niak av årets modell en del mørkere. Jeg mistenker at duken er farget mørkere fordi den er så tynn at den ellers ville vært gjennomsiktig, men det er jo vill gjetting :-P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Fortsatt i tenkeboksen, så alle innspill mottas med stor takk! :)

PS. Hadde vært interessant om noen har erfaringer med sandfargen til Hilleberg.

Endret av stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har akto, och har sett på Helsport telt. Helsport har en annan metod før att montera innetältet (clips istället för pinne gjenom ring). Helsports løsning kan du bara glømma att clippa ut med handskar. Annars verkar Helsport vara bra tält. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan2000 skrev:

Jag har akto, och har sett på Helsport telt. Helsport har en annan metod før att montera innetältet (clips istället för pinne gjenom ring). Helsports løsning kan du bara glømma att clippa ut med handskar. Annars verkar Helsport vara bra tält. 

Det krever vel bare, med votter eller hansker, som alt, litt trening. Nå pleier ikke jeg å klipse løs innerteltet mitt heller, men det er en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens! Jeg klipser sjelden, eller aldri av innertelt så det spiller ikke så mye rolle for min del. Takk for tips, men jeg ser XXL selger Ringstind light 2 enda litt billigere.

 

Endret av stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, stinger skrev:

Takk folkens! Jeg klipser sjelden, eller aldri av innertelt så det spiller ikke så mye rolle for min del. Takk for tips, men jeg ser XXL selger Ringstind light 2 enda litt billigere.

 

Det er en 300 g vektforskjell forskjell på disse to Ringstind modellene. Den som Helsport har lagt ut er light utgaven av Ringstind 2. Som du sier, den blir jo dyrere, men det  blir mindre å bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Det er en 300 g vektforskjell forskjell på disse to Ringstind modellene. Den som Helsport har lagt ut er light utgaven av Ringstind 2. Som du sier, den blir jo dyrere, men det  blir mindre å bære på.

Takk, du har helt rett, jeg så feil :)

Vanlig Ringstind 2 er vel en noe eldre utgave kanskje?

Endret av stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du skal handle til bruk i år eller neste år. Men fikk fortalt av Helsport på messa tidligere i år at for neste år så går Ringstind SL 1-2 ut. Da kommer istedet dedikert 1 og 2 manns versjon i SL. Da kan jo kanskje 2 manns der være noe som solotelt, hvis du stoler på SL produkter som 3 sesongs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, borgern skrev:

Vet ikke om du skal handle til bruk i år eller neste år. Men fikk fortalt av Helsport på messa tidligere i år at for neste år så går Ringstind SL 1-2 ut. Da kommer istedet dedikert 1 og 2 manns versjon i SL. Da kan jo kanskje 2 manns der være noe som solotelt, hvis du stoler på SL produkter som 3 sesongs.

Dette var spennende ifo. Har du noe linker ti dette. Ser Hilleberg har kommet med 2017 info, så da er vel Helsport ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.8.2016 at 17.54, Per Fredrik skrev:

Dette var spennende ifo. Har du noe linker ti dette. Ser Hilleberg har kommet med 2017 info, så da er vel Helsport ikke langt unna.

Nei har ikke mer ino enn det de sa på messa.
Annet jeg har lest/hørt om Helsport er at det for 2017 kommer 3 manns versjon av Reinsfjell. Om det er vanlig versjon, Superlight eller begge vet jeg ikke. Så kommer det en Superlight tarp på 400gr. Men det stod ikke hvor stor den er så da hjelper det ikke mye enda. Og det skal vel komme en Superlight versjon av HImalaya. Om alt kommer samtidig og om noe droppes alikevel vet jeg ikke. Du kan jo fyre av en mail il Helsport, de pleier være kjappe på å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til Helsport og spurte om tarp. Fikk svsr at det kommer en ny serie tarps neste år. Kommer i forskjellige størrelser og noen i superlight. Den superlight på 400gr var vist 3x4m så vidt han husket. Han som svarte var på ferie og og svarte etter det han husket. Har 3x3 tarp i dag på 550-600gr. Fin alene men liten til to. Spennende å se hva priser på de nye tarpene blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.