Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av ny sekk. Tips ønskes


Anbefalte innlegg

Hei.

Etter mange år med Bergans Alpinist 110L er jeg nå på søken etter en ny, mindre og lettere sekk.

 

Jeg tenker at 65L burde holde til mine helgeturer. Jeg ønsker en så lett sekk som mulig. Normalt havner jeg på en 12 - 20 kilo med vekt i sekken.

 

Håper på at dere har noen tips til en som ønsker en mindre og lettere sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
3 minutter siden, whistler skrev:

Hei!

Sjekk ut Osprey Atmos AG65. Får mye skryt! Har ikke personlig erfaring med denne sekken, men svært fornøyde med andre sekker fra Osprey.

 

Lurer på samme sekken selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler selv ganske mye på den Atmos AG65 - Virker midt i blinken for både lengre og korete turer. Har fra før to andre Ospray sekker og liker detaljene de legger i sekkene sine. Blir et bra tillegg til Helspot sine Snota sekker som også er geniale, lette og enkle.

Var dette som jeg lovet meg selv i år med å bruke altfor mye penger på turutstyr da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Atmos ag 50 og den er langt bedre enn noe annet JEG har prøvd hvertfall. I den sekken kan jeg ha rundt 15 kg(blir oftest mindre pga størrelsen), og den er fortsatt god. 65 literen tåler sikkert noen kg ekstra vil jeg tro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut den nye Bergans Helium, 55L, egenvekt på 1,0kg:
Helium.jpg
Jeg tvang en kompis til å kjøpe denne, og fikk tatt og følt (les: kjærtegnet) litt på den i går. Sekken virker helt fantastisk! Selv har jeg den "gamle" Helium 55, og er superfornøyd, mens denne nye versjonen er helt rå:

  • Justerbart bæresystem
  • Egenvekt: 1000 gram
  • Full glidelåsåpning i front
  • Dritbra kompresjonsremmer på sidene
  • Avtagbart og hevbart topplokk
  • Gode, store "mesh"-lommer på begge sider
  • Opplegg for drikkesystem
  • Romslig snølås/ekspansjons-topp (potensielt -70g)
  • Feste for pulkdrag
  • Festeanordninger i plenty

Du får sekken til 1499,- nå på noen nettbutikker, deriblant Magasinet og Outnorth.

Jeg hadde i alle fall ikke vært i tvil et sekund om jeg skulle ha kjøpt ny sekk nå...

Vinner designpriser gjør den også: http://www.scandinavianoutdoorgroup.com/bergans-of-norway-helium-backpack/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Atmos 65 veier vel rett over to kg tom. Har prøvd den i butikken og fant at hoftebeltet er veldig stivt - enten så passer det eller så passer det ikke. En fordel å være slank rundt midjen. Personlig kjøpte jeg nettopp Osprey Exos 58. Denne er ca 1,1 kg tom. I Tillegg kan topplokket tas helt av ettersom den har et ekstralokk under. Da blir volumet 47 liter samt under kiloen i sekkevekt. 

Sendte for litt siden e-post til Bergans om Helium-sekken og volum og fikk til svar at 5 liter ligger i lokket, samt at 55 liter er rimelig nær maksimal volum for sekken. 

Det eg også en annen vesentlig forskjell mellom Osprey og Bergans når det gjelder plassering av hoftebeltet. Bergans lager sekker der hoftebeltet skal hvile utenpå hofta, mens Osprey baserer seg på at hoftebeltet skal delvis hvile på hoftekammen. Dette er smak og behag for brukerne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pahatlem skrev:

Sjekk ut den nye Bergans Helium, 55L, egenvekt på 1,0kg:
Helium.jpg
Jeg tvang en kompis til å kjøpe denne, og fikk tatt og følt (les: kjærtegnet) litt på den i går. Sekken virker helt fantastisk! Selv har jeg den "gamle" Helium 55, og er superfornøyd, mens denne nye versjonen er helt rå:

  • Justerbart bæresystem
  • Egenvekt: 1000 gram
  • Full glidelåsåpning i front
  • Dritbra kompresjonsremmer på sidene
  • Avtagbart og hevbart topplokk
  • Gode, store "mesh"-lommer på begge sider
  • Opplegg for drikkesystem
  • Romslig snølås/ekspansjons-topp (potensielt -70g)
  • Feste for pulkdrag
  • Festeanordninger i plenty

Du får sekken til 1499,- nå på noen nettbutikker, deriblant Magasinet og Outnorth.

Jeg hadde i alle fall ikke vært i tvil et sekund om jeg skulle ha kjøpt ny sekk nå...

Vinner designpriser gjør den også: http://www.scandinavianoutdoorgroup.com/bergans-of-norway-helium-backpack/

Den så veldig fin ut! Ikke feil at den er 2.5 kilo lettere enn sekken jeg har nå (Fjällräven Kajka 85 L) heller! Men jeg har kjøpestopp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Takk for din ordre!"

 

:oops:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey 65 AG er en knallgod sekk for meg i hvert fall, men etter å ha brukt Gregory Baltoro 85 (nye versjonen, som også finnes i 65L variant) så er jeg litt i tvil om hvilken jeg liker best, da Baltoro'en har mange gode løsninger, i tillegg til at drikkesystemet også kan tas ut som en liten sekk. Liker også at lommene på topplokket er delt høyre/venstre og ikke over/under. Så sjekk gjerne ut denne, har bare gode ting å si så langt; men, merk at skulderstroppene tar ett par småturer før de sitter skikkelig. Var litt uvant i starten, men etter noen timers brukt i varmen så sitter de som støpt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier over, Osprey er knallgode sekker - tror ikke du kan gå feil ved å velge en fra dems sortiment. Har ikke prøvd Atmos modellen selv, men har blant annet en kamerat på Fjellsport som virkelig digger denne sekken. Jeg bruker Osprey Xenith 105 som storsekk og det må være den beste sekken jeg har brukt noengang til 20-25 kg oppakning, så min neste sekk i mellomstørrelseklassen blir fra Osprey :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, k92 skrev:

 

"Takk for din ordre!"

 

:oops:

Kjente meg igjen i den ja.....

 

Og on topic: Osprey har veldig gode løsninger på sekkene sine, men den heliumen ser jo veldig fristende ut. Fare for at jeg kjøper en slik i stedet for pulkdrag til vinteren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg må tydeligvis se på den osprey sekken! Hehe. 

Bergans helium 55 tror jeg kanskje blir litt for liten? Jeg vet at bergans sitt system passer min rygg, så kan se om denna passer mitt formål. 

 

Har også sett litt på Arcteryx Altra 65, men har ikke prøvd den enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøpte jeg bergans helium 55 idag.

Men desverre sliter jeg virkelig med plassen. Og jeg synes ikke personlig at den passer meg og utstyret mitt, og ryggen begynte å verke litt etter kun 5min prøving. 

Veldig lett og fin sekk, men den passer nok ikke meg og mitt utstyr per dags dato.

 

Heldigvis har XXL 100dagers returrett. Så vil levere denne tilbake, slik at jeg kan få pengene tilbake. 

Men kan anbefale sekken for noen som kanskje har utstyr som ikke bygger så mye i volum.

 

Legger også ved bilder av sekken hvis noen er interessert virkelige bilder av denne :)

20160804_140831.jpg

20160804_140900.jpg

20160804_140848.jpg

Endret av Robin Rambo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Robin Rambo skrev:

Da kjøpte jeg bergans helium 55 idag.

Men desverre sliter jeg virkelig med plassen. Og jeg synes ikke personlig at den passer meg og utstyret mitt, og ryggen begynte å verke litt etter kun 5min prøving. 

Veldig lett og fin sekk, men den passer nok ikke meg og mitt utstyr per dags dato.

 

Heldigvis har XXL 100dagers returrett. Så vil levere denne tilbake, slik at jeg kan få pengene tilbake. 

Men kan anbefale sekken for noen som kanskje har utstyr som ikke bygger så mye i volum.

 

Legger også ved bilder av sekken hvis noen er interessert virkelige bilder av denne :)

20160804_140831.jpg

20160804_140900.jpg

20160804_140848.jpg

Du må nok ha en litt større sekk om du ikke skal bytte ut noe av det som tar mest plass ;-)

Sjekk ut Osprey Xenith 88 f.eks. Den er helt sjef, syntes jeg!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet inn Bergans helium 55 og kjøpt Osprey Atmos AG65.

 

Er fantastisk godt fornøyd med sekken! Gikk en tur med bikkja i 30min for å teste sekken, og den sitter som et skudd og er deilig å ha på. Hadde alt av innhold i sekken utenom mat, men det skal jeg nok få plass til uten store problemer.

 

Takker for alle innspill! Og som de fleste her anbefalte så havnet det til slutt på Osprey. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.8.2016 at 21.24, whistler skrev:

Godt valg og moro å høre at du allerede er fornøyd :-)

 

Det er vel føret etter flere dager med motbakke og full oppakning at du vet sikkert om sekken passer for deg. Jeg har en Arc'teryx Bora 80 L medium og bortsett fra at jeg brakk foten første gangen jeg prøvde den med litt lass i så synes jeg at den passer min rygg bra. (Jeg gir selvfølgelig sekken skylda for beinbruddet.) Ingen er støpt i samme forma og det viktigste er at sekken passer ryggen til den som bærer.

Det som tar opp mest volum er som regel sovepose og liggeunderlag og det som veier mest er som regel maten. Før hadde de fleste sekker mange lommer og muligheter for å feste ting på utsiden, men på dagens sekker er dette mer begrenset. Men liggeunderlaget havner vel på utsiden i de fleste tilfeller. 

Min Arc'teryx Bora veier litt mye i tom tilstand, men det er bare en inspirasjon til å forsøke å redusere på innholdet. Sekk med stort volum fører lett til at det blir puttet litt ekstra i når den pakkes og alt veier.

Lykke til med ny sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.8.2016 at 21.13, Robin Rambo skrev:

Da har jeg byttet inn Bergans helium 55 og kjøpt Osprey Atmos AG65.

 

Er fantastisk godt fornøyd med sekken! Gikk en tur med bikkja i 30min for å teste sekken, og den sitter som et skudd og er deilig å ha på. Hadde alt av innhold i sekken utenom mat, men det skal jeg nok få plass til uten store problemer.

 

Takker for alle innspill! Og som de fleste her anbefalte så havnet det til slutt på Osprey. :)

Jeg har siklet litt på denne sekken, da min Bergans Glittertind 70L rett og slett ikke passer, og havner snart på Finn.

Har prøvd den i butikk, men stusser litt over lommene på hoftebeltet. Hva er din(eller andres) erfaring sålangt, kommer du borti disse med armene når du går, eller er det helt problemfritt og god klaring?

I butikk virket det litt merkelig, men jeg antar det blir anderledes i reell bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Grimoire skrev:

Er det noen her som har erfaring med Klättermusen sekker?

Tenker da spesielt på Mjölner eller Arvaker

Jeg bruker arvaker 60l, og er fornøyd med den. Ikke den letteste sekken, men tåler godt tunge bører. Selv om jeg er passe vektbevisst, kommer det ofte noe aktivitetsbetinget utstyr i tillegg til "vanlig" oppakning (ok stort sett mat og pils). Men 20kg+ på ryggen er ikke problem for sekken sin del.

 Bæresystemet er noe spesielt, anbefaler å prøve før du kjøper. 

Det er forresten 60 veldig små liter...

Liker veldig godt tilbehøret til den, sidelommer, stretch lommer osv, fester på det jeg trenger før hver tur. Men den blir jo ikke lettere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Osprey Atmos 65AG

Osprey Atmos AG 65ltr i str M har jeg gått med i 3 dager og er imponert over stabiliteten og luftingen i denne. Sekken har vært lastet med ca 15kg. Jeg har lang rygg og er 170cm/74kg, relativt atletisk bygd grunnet konkurrerende styrkeløfter.

Jeg sliter med kun 1 ting og det er at magebeltet er rett og slett for vidt for meg. Strammer helt inn og kunne gjerne strammet litt til, men det går ikke. Hoftebeltet hviler oppå hoftekammen og gnager ikke. Magebeltet er veldig stivt og du må bruke en god del krefter for å få det på plass (bøye det ut) så det merkes faktisk når kroppen er sliten. En annen ulempe når man må stramme magebeltet maksimalt inn som jeg, så blir det fryktelig trangt i de små lommene på hoftebeltet. En smule irriterende når kropp og armer har det vondt fordi marsjtempoet er høyt. Da er iallefall mitt hode innrettet på en slik måte at alle unødvendige bevegelser og tilpasninger som krever muskelkraft foruten å holde god fremdrift blir irriterende. Av den grunn havner gel, sjokolade og energibarer i lårlommene på buksa fremfor i hoftebeltlommene som for min del ikke blir brukende til noe for ting man gjerne skulle ha enkel og rask tilgang til. Har forresten min leatherman surge i den hoftebeltlommen. Sjelden jeg trenger den under marsj ;-)

Sekken ligger veldig godt inn mot ryggen og jeg føler nesten at den ikke er der fordi den er så god å bære. Luftingen i ryggen er pga det stramme oppsettet meget godt. Har tidligere brukt Norrøna Recon Pack, Berghaus Atlas 2, de kan ikke måle seg med bærekomfort og lufting. Men nå har jeg heller aldri bært mindre enn 23kg i de to sistnevnte sekkene heller så muligens det preger inntrykket noe.

Det medfølgende regntrekket tar mye plass, så pakk nå heller i vanntette poser og bruk topplokkrommet til noe mer fornuftig. Også meget fornøyd med bunnlommen. Der stapper jeg inn følgende: Hilleberg Akto, Frisport tarp 2,9x2,9, Exped Synmat 7MW UL samt soveposen Mammut Sphere Spring UL. Trykker også inn teltpluggposen der. Alt annet av de 15 kg får plass i øvrig deler av sekk. Det er enda mer enn god nok plass i sekken, så jeg er ikke i tvil om at Atmos AG65 faktisk rommer 65 liter og vel så det i praksis.

Det er en vannposelomme inn motryggen og her har jeg lagt inn en 3ltr camelbackpose (bare selve vannbeholderen) med isolert slange.

 

0C01E031-7223-40AB-BED6-B5D9EADAC1E4.jpg

IMG_8307.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, incognito skrev:

Jeg bruker arvaker 60l, og er fornøyd med den. Ikke den letteste sekken, men tåler godt tunge bører. Selv om jeg er passe vektbevisst, kommer det ofte noe aktivitetsbetinget utstyr i tillegg til "vanlig" oppakning (ok stort sett mat og pils). Men 20kg+ på ryggen er ikke problem for sekken sin del.

 Bæresystemet er noe spesielt, anbefaler å prøve før du kjøper. 

Det er forresten 60 veldig små liter...

Liker veldig godt tilbehøret til den, sidelommer, stretch lommer osv, fester på det jeg trenger før hver tur. Men den blir jo ikke lettere av det.

Takk for svar!

 

Det er Arvaker 60L jeg har sett på, og bæresystemet er et stort argument for meg. har foreløpig kun sett det demonstrert på youtube

i forskjellige reviews, men det ser svært behagelig ut. Jeg har operert inn et nett i lysken, som gjør at det ofte er ubehagelig med store hoftebelter,

spesielt når jeg må stramme godt til når jeg bører 15kg +

har hatt Fjällräven Abisko til nå, men den er ikke behagelig nok over 3-4 dagers tur.

har et par småsekker fra Klättermusen, og kvaliteten og detaljene er svært gjennomgående,

bare man løfter i de får man føelsene at man holder i et high-end produkt. 

Tilbehøret/festpunkene gjør jo sekken svært annvennelig, dessuten liker jeg og lage småting selv, så gleder meg til å customize :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.