Gå til innhold
  • Bli medlem

Østerbø - Vassbygdi eller Hallingskeid - Flåm


jotho

Anbefalte innlegg

Hei,

Mitt første innlegg her. Håper noen som er kjent i disse områdene kan gi meg noen tips. Jeg er ikke særlig fjellvant (turer på byfjellene i Bergen kvalifiserer vel ikke til fjellvant), så jeg er på utkikk etter en en relativt lett tur, og har funnet disse to alternativene som jeg tror kan være greie turer. Har ikke bil, så er avhengig av buss/tog fra Bergen. Formålet med turen er foto, så jeg ønsker nydelig natur og muligheten til å slå opp telt slik at jeg blant annet får fanget området i kveldslys og morgenlys.

Har svært lyst å gå fra Østerbø til Vassbygdi, men etter å ha lest litt forskjellige steder, virker det som at det er utfordrende å finne teltplasser etter Østerbø. Stemmer dette? 

Jeg vurderer også å gå fra Hallingskeid til Flåm, langs Rallarvegen. Her virker det som at det er lettere å finne teltplasser underveis. Det er sikkert andre stier å gå langs enn Rallarvegen i dette området, men som lite fjellvant tenker jeg det er enklest å følge denne veien, eller?

Målet mitt er 2-3 overnattinger i telt. Jeg liker å ta meg god tid når det er foto som er formålet med en tur :) Førstevalget er vel Østerbø - Vassbygdi, men det avhenger litt av at det er greie steder å slå opp telt underveis.

Takker for all eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, jotho skrev:

Hei,

Mitt første innlegg her. Håper noen som er kjent i disse områdene kan gi meg noen tips. Jeg er ikke særlig fjellvant (turer på byfjellene i Bergen kvalifiserer vel ikke til fjellvant), så jeg er på utkikk etter en en relativt lett tur, og har funnet disse to alternativene som jeg tror kan være greie turer. Har ikke bil, så er avhengig av buss/tog fra Bergen. Formålet med turen er foto, så jeg ønsker nydelig natur og muligheten til å slå opp telt slik at jeg blant annet får fanget området i kveldslys og morgenlys.

Har svært lyst å gå fra Østerbø til Vassbygdi, men etter å ha lest litt forskjellige steder, virker det som at det er utfordrende å finne teltplasser etter Østerbø. Stemmer dette? 

Jeg vurderer også å gå fra Hallingskeid til Flåm, langs Rallarvegen. Her virker det som at det er lettere å finne teltplasser underveis. Det er sikkert andre stier å gå langs enn Rallarvegen i dette området, men som lite fjellvant tenker jeg det er enklest å følge denne veien, eller?

Målet mitt er 2-3 overnattinger i telt. Jeg liker å ta meg god tid når det er foto som er formålet med en tur :) Førstevalget er vel Østerbø - Vassbygdi, men det avhenger litt av at det er greie steder å slå opp telt underveis.

Takker for all eventuell hjelp!

Jeg var nylig i området. Østerbø til Vassbygdi er egentlig en lang dagstur. Nå gikk ikke jeg den ruten, men jeg pratet med noen som akkurat hadde gått. Beskrivelsen på Ut.no er ganske bra, og hvis du ser på høydekurvene på kartet så ser du at det kan være noe utfordrende å finne mange gode leirplasser, men det avhenger selvsagt av hva slags utstyr du har.
 

Hallingskeid er veldig fint, og tilgjengelig fra Bergensbanen. Det finnes mange turer i nærheten av den. Om det ikke er viktig å gå langt, men bare teste utstyr og overnatte ute så er det fint å starte på Hallingskeid, men det begynner relativt bratt (i alle retninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Aurlandsdalen med ungene for x antall år siden. Vi telta i Vetlahelvete underveis, ikke akkurat stuegolv, men mulig.  På vollen på Nesbø og ved Sinjarheim vil jeg tro det er godt mulig å finne teltplass. Som prebb sier er Østerbø - Vassenden en grei dagsmarsj, men fiskere og fotografer har en annen type tålmodighet enn de som går/ løper avsted!

god tur

eirikw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk Aurlandsdalen for tre år siden, og fant en helt fin leirplass ikke så langt etter Østerbø. Kikket på kartet nå, og det ser ut til å ha vært ved vestsiden av Nesbøvatnet. Det gikk en bru over elva ved utløpet, så helt greit å komme over til den andre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.