Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode erfaringer - Turbukse


tshansen

Anbefalte innlegg

Hallaien godtfolk. 

 

Jeg har lenge vært innom å lest uttalige tråder og tips rundt tur i skog og mark. Takk til alle bidragsytere.

Tur interessen min har gradvis økt i takt med motorsykkel interessen min. Så jeg liker å komme meg rundt å oppdage nye sider av norsk natur (ikke bare fjellturer) Jeg er ekstremt fornøyd med min Fjellreven Keb bukse. Denne er vel noe av det beste jeg har av turtøy. Jeg er også veldig fornøyd med Bergans sine jakker/anorakker. Men jeg er bosatt i Bergen, å her regner det langt over gjennomsnittet. 

Jeg trenger rett og slett en bukse som er vanntett og god til å bruke på tur. Jeg er helt avhengig av å ha lufting i buksen som er mulig å åpne når jeg er på tur eller klatrer. Pris er ikke så nøye! 

Er det noe fordel å ha slik mesh stoff inni? eller hva det heter? På vinter klarer jeg meg med et lag ull (devold) og bukse så lenge jeg ikke sitter for lenge i ro. vår og høst er derimot tiden det er vanskeligst å kle seg riktig føler jeg. 

Buksene blir brukt på alt fra tur med Sneipen (guttungen) til Fjellturer. Jeg har kikket litt på Norrøna Finnskogen, men har veldig liten erfaring med Norrøna og Bergans sine bukser. Noen som kan komme med gode anbefalinger? 

 

På forhånd takk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker 3 lags best, altså sånn uten mesh. Om du velger Bergens eller norrøna så velger du litt forskjellig vanntett teknologi. Begge skal være vanntette og gode. På mine skallbukser så ha jeg glidelås langs hele sida på beinet noe som gjør at jeg kan ventilere akkurat så mye jeg ønsker. (har ei Bergens bukse 3lags men husker ikke navnet). Dama har norrøna falketind goretex bukse og er superfornøyd med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis formålet er tur,  og ikke jakt, så anbefaler jeg å droppe Finnskogen. Den har ytterstoff som skal være lydløst(les: lydsvakt). Dette er bare plunder på ei turbukse der en ikke trenger det lave lydnivået. Disse ytterstoffene er gjerne, etter min erfaring, ikke like solide som de glatte. Samt at de gjerne absorberer noe mer fukt enn glatte stoffer, der mer av vannet gjerne preller av direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere en Norrøna Falketind Goretex bukse som jeg var superfornøyd med, ble med på turer gjennom hele året. Både som vindtett og vanntett plagg, med mulighet til lufting. Men grunnet noe delaminering i membranen så fikk jeg en ny bukse i en garantisak. Dette ble en Norrøna Svalbard da Norrønna har sluttet å produsere Falketind bukse i det samme stoffet som tidligere. Buksen er nå tynnere i stoffet men vil tro den er veldig fin som en 3-sesongs bukse. Selv har jeg blitt utrolig glad i Svalbard bukse, bedre/flere lommer og en luftigere passform passet meg utmerket. Dette er en bukse som er beregnet til bruk også vinterstid men ved å bruke luftemulighetene så syntes jeg buksa fungerer utmerket selv på sommerstid.

 

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/svalbard/svalbard-gore-tex-pants-m/

 

Ps: Den er veldig fin i "Bungee Cord" fargen.                    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.7.2016 at 20.31, Larix skrev:

Hvis formålet er tur,  og ikke jakt, så anbefaler jeg å droppe Finnskogen. Den har ytterstoff som skal være lydløst(les: lydsvakt). Dette er bare plunder på ei turbukse der en ikke trenger det lave lydnivået. Disse ytterstoffene er gjerne, etter min erfaring, ikke like solide som de glatte. Samt at de gjerne absorberer noe mer fukt enn glatte stoffer, der mer av vannet gjerne preller av direkte.

Jeg har hatt min Finnskogen(lydløs) bukse/jakke i over 15år. Har brukt den på alt av skogsturer, fjellturer, fisketurer og på jakt etter rype og skogsfugl. Buksa er helt klart brukt mest.Den gangen mener jeg det var to modeller(?), en som var lydløs og en som var litt mer hard/bråkete i stoffet. Den var også noe rimeligere, selv om begge modellene hadde veldig høy pris.

Slitestyrken i buksa er helt vannvittig, men jeg har nå de siste ukene tulla det litt til mtp vask/impregnering, så den er ikke lenger vanntett. Heller det motsatte :)

Som du sier; jeg vil ikke anbefale den som turbukse. Men som jaktbukse til for eksempel skogsfugl er den perfekt. Hvis de som blir solgt idag er av samme kvalitet som den jeg kjøpte, så er det isolert sett et veldig, veldig bra produkt. Det er bare bruksområde man må tenke litt på.

Jeg er selv på utkikk etter noe regntett til bruk på lange turer på vidda etc, så skal Finnskogen få lov til å dekke de andre bruksområdene i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har Norrøna Falketind (gore-tex) og Bergans Rask (dermizax). Er veldig fornøyd med begge. For meg er det viktig at buksa har mulighet til å lufte langs beina. Dette oppfyller begge buksene. Det er heller ingen sak å etterimprignere de om behovet skulle komme. Opplever Dermizax som et "mykere" matriale enn Gore-tex, men dette er jo smak og behag.

Endret av CarlHenrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kommet lengre med valg av bukse? Har jo nevnt Falketind buksa til deg før, men om du skal ha ei bukse du kan ligge på kne og krabbe i steinura med er kanskje ikkje den det beste valget. Men er ganske fornøyd med mi til mitt bruk hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
On 7. august 2016 at 7:56 PM, Gittiamo said:

@Eilif R jeg har en Arc'teryx Alpha SL som imponerer stort. Den lager lyd men den tåler en real syndeflod og også elvekrysninger mm uten at den blir våt, klam eller varm. Den er verdt å ta en titt på om du skal ha helt vanntett og lett. 

Den stålspenna som man fester buksa sammen, gnager den i hofta når man går med sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Phoney skrev:

Den stålspenna som man fester buksa sammen, gnager den i hofta når man går med sekk?

Nei absolutt ikke. Men bare gått med 40 og 30 litere, men ganske fulle sekker. Spenna er veldig liten og sitter over hoftekammen (på meg i hvert fall). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2016 at 7:56 PM, Gittiamo said:

@Eilif R jeg har en Arc'teryx Alpha SL som imponerer stort. Den lager lyd men den tåler en real syndeflod og også elvekrysninger mm uten at den blir våt, klam eller varm. Den er verdt å ta en titt på om du skal ha helt vanntett og lett. 

Denne kan jeg også gå god for. Jeg har hatt min i noen år, og den holder mål enda. Det eneste som kan være irriterende er at den helt mangler lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Fjällräven Keb som allround bukse og har også Arcteryx Alpha SL som skall/overtrekksbukse, den funker perfekt. Den tar lite plass, er lett å få på (fullzips på begge sider, forsterkninger på beina og rumpen (og på knærne? husker ikke helt). Den har også gamasjekrok og gjennomføringer til tråd under ala gamasjer. Anbefales veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.