Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette randonneeski/konkurranseski


MooCow

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderar å gå til innkjøp av noko veldig lette randonneski/konkurranseski, dette for turar som ikkje er rett opp og ned, men gjerne er lang anmarsj på. Mao. vekt er veldig viktig, men skal heller ikkje vera fjellski. Skal lengden på desse vera kortare enn vanlege randoneeski ? Noko tips til merke når det gjeld ski og sko ? Fischer transalp kan vel vera eit godt alternativ ? Bør heller ikkje vera av dei dyraste.

Nokon andre enn sport-conrad som har bra prisar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, MooCow skrev:

Hei!

Vurderar å gå til innkjøp av noko veldig lette randonneski/konkurranseski, dette for turar som ikkje er rett opp og ned, men gjerne er lang anmarsj på. Mao. vekt er veldig viktig, men skal heller ikkje vera fjellski. Skal lengden på desse vera kortare enn vanlege randoneeski ? Noko tips til merke når det gjeld ski og sko ? Fischer transalp kan vel vera eit godt alternativ ? Bør heller ikkje vera av dei dyraste.

Nokon andre enn sport-conrad som har bra prisar?

Du er nok litt utenfor sesong for å lete etter det mest optimale da skiene som selges nå stort sett bare er rester fra forrige sesong. Det gjør at enkelte størrelser og modeller dessverre ikke er tilgjengelig.

Selv har jeg fischer transalp 88. Disse er tålelig lette, men de er langt fra de letteste på markedet. Fellene som hører til er veldig bra, og jeg er svært fornøyd med det systemet. De henger dog litt dårlig på skare eller is, så skarejern er nesten obligatorisk å ta med om du kan møte slike forhold.

Anmarsj med randoski er ikke som å gå på fjellski. Går du med feller på glir de bare moderat greit fremover og du får aldri den farten du får på fjellski, og går du uten feller er de bakglatte som fy.

Om vekt er viktigere en nedkjøringen så har du selvsagt noen gram å hente på å velge en ski som er kortere enn deg selv, men skiblades-kort er nok å ta litt hardt i. Jo smalere ski du velger, jo lettere er de, men du mister også flyten i løs snø. Segmentet 85-95mm er det mange anbefaler som allround, mens <85mm er mer i konkurransesegmentet, og >105 er mer i puddersegmentet. Støvelen har også mye å si på vekt og funksjon. En svært lett støvel er, for utenom veldig dyr, mye mindre stiv enn en kraftigere. Det samme gjelder bindingene. De letteste bindingene tåler mindre trykk, og du er avhengig av fangremmer (med mindre du ikke er redd for å miste skien).

Jeg kjøpte forøvrig mine på sportconrad, men du kan jo også sjekke ut http://www.telemark-pyrenees.com/ om du absolutt vil handle fra utlandet. Det er ofte greiere å handle i norsk fysisk butikk da ski og støvler ofte må justeres og tilpasses etterhvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vel og no det er best tilbud på ski. Er jo og eit par tusenlappar å spara på utenlandske nettbutikkar i forhold til norske, slik eg ser det. Har to par randonneeski frå før, begge type pudder, så tenkte å utvida parken, med noko litt lettare, uten å sprenga banken.

Klart fjellski er betre på flatene og til dels oppover og, men skal jo nedatt og :)

Får sjå kva det vert til, styrer kanskje unda dei aller lettaste/skjøraste skoa då, og går kanskje eit hakk opp på robustheit på bindingar.

Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for SkiTrab. Jeg har SkiTrab Maestro til bruken du skisserer, litt tyngre enn konkuranseskiene, men med bedre kjøre egenskaper. Mine ski i 178 cm er 990 gram pr ski minus bindig, jeg har racebindinger på mine og da klokker vekta inn på underkant av 1200 gram pr ski inkl. fangreimer. 

Jeg vet at dette er dyrere ski enn du skisserer, men du kan kontakte importør og forhandler Kårvatn fjellutstyr, kan hende de har igjen noen ski til go pris. 

Evt kan du se på konkuranseskia SkiTrab GaraAero også, de er et par hundre gram lettere enn Maestro. 

Lykke til. 

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.