Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørrfisk-Fantastisk, men..


Blaser

Anbefalte innlegg

Må vel bare innrømme at jeg holder på med å gå på en liten sommerforelskelse når det gjelder mat. Hun heter Tørrfisk og har mange positive sider.

100 gram av henne består av:

80 gram protein

0 gram karbohydrat

1,4 gram fett

1,5 gram salt

Så det er ingen tvil om at jeg ønsker å ha henne med på tur /jakt utover og knaske mye på henne...:-D

Jeg traff frøken Tørrfisk på baren COOP.  Dette var en dyr affære.... Hele 149 kr pr 100 gram !!!

Så kjære forumvenner, er det noen av dere som kan anbefale en annen sjekkeplass der jeg kommer billigere ut av det ??? :-P 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er i hvert fall sikkert. Når du har fått i deg dagsbehovet for protein ved hjelp av tørrfisk så er du så sliten i kjeven at du ikke orker å spise noe annet. Fin slankekur.
Jeg har ikke sett det billig noen gang, men det er i grunnen ikke så vanskelig å lage det selv - om du har tid. Forøvrig bør du unngå å spise dette på flyet: https://www.nrk.no/nordland/kaos-pa-flyet_-nordlending-spiste-torrfisk-1.13040243

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 100g tørfisk tilsvarer 1kg fersk fisk. Da er ikke kilosprisen helt uforståelig.

En kammerat får tilsendt tørrfisk fra Island. Fisken, hyse og steinbit, er filetert før tørking, og kjørt gjennom en maskin som banker/ valser den til akkurat pase tyggemotstand. Som unger satt vi i fjæra og banket tørrfisk med stein til passe tyggemotstand. Tørrfisk med meierismør er digg. Det vi sparer i vekt på tørfisken tar vi igjen med mer øl i pulken. Tørrfisk smør og øl er jo et tilnærmet et perfekt kosthold - både protein, fett og karbohydrater. Jeg tror nok vi dytter i oss tørrfisk tilsvarende et par kilo fersk fisk pr person hver kveld på noen vinterurer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA børt-erik. Frøken Tørrfisk som jeg traff på COOP var også fra Island. Tyggemotstanden var akkurat passe :-D

Det med skikkelig smør og øl har jeg tro på !  

Øl har jeg likt lenge, men må noe en gang innrømme at jeg har nok en gang gått på en skikkelig sommerforelskelse med frøken VØRTERØL. Hun er himmelsk med meg etter en treningsøkt  i varmen....:drool:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blaser skrev:

JA børt-erik. Frøken Tørrfisk som jeg traff på COOP var også fra Island. Tyggemotstanden var akkurat passe :-D

Det med skikkelig smør og øl har jeg tro på !  

Øl har jeg likt lenge, men må noe en gang innrømme at jeg har nok en gang gått på en skikkelig sommerforelskelse med frøken VØRTERØL. Hun er himmelsk med meg etter en treningsøkt  i varmen....:drool:

 

Vørterøl vekker gode gamle minner tilbake til 1960 tallet da jeg og morfar skulle ha lunch når ikke mormor var hjemme. Kokte kalde poteter med godt smør og vørterøl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, REs skrev:

Kokte kalde poteter med godt smør og vørterøl.

Hvilken blandings forhold hadde du mellom smøret og vørterølen? 
Går jo fort med ett par liter vørterøl for å koke noen poteter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 8.31, Blaser skrev:

Så kjære forumvenner, er det noen av dere som kan anbefale en annen sjekkeplass der jeg kommer billigere ut av det ??? :-P 

Med mindre du ønsker å kjøpe i store kvanta (tonn), så kommer du nok billigst ut av det om du tørker selv.

Da jeg som lærling jobbet på tråler, så tørket vi all slags fisk. Bla Torsk, hyse, sei, steinbit, kveite. laks, lange, brosme, uer.
Rekling er alltid godt!

Fileterte beinfritt, snittet kjøttet i terninger alà 1,5x1,5 cm, badet de i saltlake, hengte de opp i maskinroms casingen og lot de minste filene henge 3-4 dager og de største ca en uke, så var de klare for høsting. Maskinroms ventilasjon gikk jo kontinuerlig, så den varme luften bidro til å redusere tørketiden med noen måneder :D

Jeg har ikke prøvd å gjøre det samme hjemme. Men jeg vil tro at om man gjør det slik så minsker man tørketiden betraktelig fra de ca 3 månedene den trenger på gjell.
I tillegg så trengte vi ikke å banke kjøttet/fisken noe særlig får å få den passe "mør" når vi snittet kjøttet i terninger, i tillegg var det enkelt å bryte av ett passelig stykke hver gang man skulle spise.

Selv er jeg heldig å ha tilgang til gratis tørrfisk igjennom faren min som er fisker.  :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fiskerijournalist må jeg nesten slå ett slag for naturtørket fisk framfor det maskintørkede "foset" du får fra Island! Ring nærmeste fiskemottak, mange tørker fisk på bruket sitt, eller vet om fiskere som gjør det. Jeg kjøper alltid min tørrfisk direkte fra fiskerne som henger selv - da får man alltid et par gode historier på kjøpet også. ;)

Prismessig: Ja, tørrfisk er dyrere enn feks. baconsvor - men 100 gram tørrfisk tilsvarer ganske mye mer fersk fisk, og da burde kilosprisen være forståelig. :-)

Spin off, men den alle beste boknafisken får man fra fiskerne som har hatt fisken hengende til tørk på båten i sjøsprøyt og hav-vind. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiur3 skrev:

En trenger da ikke kjøpe store kvanta, for å få rimelig tørfisk da. Hør med den nærmeste fiskbutikken (fiskeutsalg - ikke matkjede), eller så er dette en av stedene som også sender bra norsk fisk. http://klippfiskbua.no/contents/no/contactus.html

Så kan en både få tørfisk til turen, til bacalao, m.m.

Ser ut som at de bare selger klippfisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, k92 skrev:

Ser ut som at de bare selger klippfisk?

Beklager den linken, var visst litt for rask. :) Men det finnes flere som selger tørrfisk, bare å søke selv. Da jeg sist kjøpte, var det hos en fiskeforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Walle skrev:

Hvilken blandings forhold hadde du mellom smøret og vørterølen? 
Går jo fort med ett par liter vørterøl for å koke noen poteter?

Jeg har aldri vert tilhenger av å missbruke øl, det bør drikkes, og siden min mormor var fanatisk avholds-kvinne så ble nok potetene kokt i vanlig vann. Vørterøl var nok det sterkeste som ble servert der i huset. Men når det ligger igjen noen poteter etter middagen, spesielt hvis det er nypoteter, så er de veldig gode hvis du skjærer av toppen, som på et egg, smører litt smør på snittflaten og  putter den i munnen. Så er det bare å legge på smør på den andre snittflaten, kutte en passe tykk skive og putte den i munnen. (Gjentas til poteten er spist opp.) Det hele svelges ned med vørterøl. 

Masse karbohydrater og hvis du bruker skikkelig smør så blir det en god dose fett også. 

Sikkert bra som turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.7.2016 at 11.14, Walle skrev:

Med mindre du ønsker å kjøpe i store kvanta (tonn), så kommer du nok billigst ut av det om du tørker selv.

Da jeg som lærling jobbet på tråler, så tørket vi all slags fisk. Bla Torsk, hyse, sei, steinbit, kveite. laks, lange, brosme, uer.
Rekling er alltid godt!

Fileterte beinfritt, snittet kjøttet i terninger alà 1,5x1,5 cm, badet de i saltlake, hengte de opp i maskinroms casingen og lot de minste filene henge 3-4 dager og de største ca en uke, så var de klare for høsting. Maskinroms ventilasjon gikk jo kontinuerlig, så den varme luften bidro til å redusere tørketiden med noen måneder :D

Jeg har ikke prøvd å gjøre det samme hjemme. Men jeg vil tro at om man gjør det slik så minsker man tørketiden betraktelig fra de ca 3 månedene den trenger på gjell.
I tillegg så trengte vi ikke å banke kjøttet/fisken noe særlig får å få den passe "mør" når vi snittet kjøttet i terninger, i tillegg var det enkelt å bryte av ett passelig stykke hver gang man skulle spise.

Selv er jeg heldig å ha tilgang til gratis tørrfisk igjennom faren min som er fisker.  :aww: 

Tusen takk for godt tips. Jeg skal teste ut dette, men med en liten vri siden jeg ikke har et maskinrom tilgjengelig :-D  Men jeg har dehydrator, og det kan kanskje funke...

Jeg har prøvd før, men jeg la ikke de tynnskjærte filetene i saltlake, jeg bare saltet dem og det ble enten for mye salt eller for lite. Så neste test blir saltlake! Hvor lenge skal fisken ligge i laken, og ca hvor salt skal den laken være? (godt mulig jeg spør dumt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.