Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbarhet sovepose?


Anbefalte innlegg

Hei!

Antakelig et nybegynnerspørsmål her, men er det noen ca tommelfingerregel for hvor lenge en sovepose holder? Jeg har en Bergans Ice 180 som er 5-6år gammelt og som begynner å føles mindre behagelig. Synes ikke det blir skikkelig godt og varmt, men at det heller føles som klamt og litt "råskent" mot huden.

Jeg har sikkert ikke vært flink nok til å oppbevare det riktig..det har for det meste ligget komprimert i posen sin i en bod når det ikke har vært i bruk. Tipper det har noe å si for levetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å vaske den? Saltene fra svette setter seg over tid i fyllet og reduserer isolasjonsevnen. Fyllet pakker seg også sammen over tid.

Bruk vaskemiddel tilpasset fyllmaterialet om dette er syntet eller dun. Bruk tørketrommel om posen tåler dette.

Jeg bruker fortsatt mine over 20år gamle Hagløfs og McKinley soveposer til hytte og "ut av bilen" turer selv på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, turtroll said:

det har for det meste ligget komprimert i posen sin i en bod når det ikke har vært i bruk. Tipper det har noe å si for levetiden?

Det har nok veldig mye å si for levetiden, spesielt hvis det er dun. Dun skal ikke oppbevares komprimert. Det ødelegger spensten i dunet. Hvis boden er litt fuktig forklarer det også den klamme følelsen du får da de sikkert skyldes yttermaterialet. 

Den skal oppbevares luftig, tørt og ikke komprimert. En sovepose som brukes kanskje 10-20 overnattinger i året kan holde i 20 år om du tar godt vare på den. Dunposer kommer ofte med en egen oppbevaringspose som den skal lagres i. 

 

Som forklart over kan du prøve å vaske den. Kjøp et vaskemiddel for dun, vask på et program for sensitive klær og tørk i tørketrommel på lavest temperatur med en tennisball inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.