Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av nye sko


Trond Salte

Anbefalte innlegg

Har fått nytt par med fjellsko, Crispi Skarven. Helt perfekte sko å gå med. 

Bruker en Nikwax impregneringspray og fikk også vite at eg burde bruke en skokrem til Nubuck læret som er på skoen. Rekkefølge skokrem så spray ? 

Hvilken skokrem skal brukes til denne type lær ? Har lest å lest men kommer aldri fram til hvilke type merke/krem som blir brukt. Så tenkte å høre her inne. 

Røsket med meg en KIWI Shoe Polish (Black) når eg var på KIWI idag, men ser nå at den er svart og vil kanskje misfarge det brune læret ? 

 

Håper på noen gode tips/råd fra dere, så eg kan finne ut hvordan eg best bevarer disse skoene lengst mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Trond Salte skrev:

... ser nå at den er svart og vil kanskje misfarge det brune læret ? 

Du kan nok stryke "kanskje" - svart skokrem er ment for svarte sko, sånn er det med den saken :) Mener KIWI har en brun og en nøytral/transparent i tillegg til den svarte.

Jeg har aldri brukt skokrem på mine nubuck-støvler, men kun Nikwax sin "Nubuck & suede proof". Vanligvis impregnerer jeg temmelig ofte når jeg tar dem i bruk, og senere bare når jeg merker at skinnet begynner å trekke litt vann. Det holder til jeg har slitt ut sålene (som er veldig myke og slites temmelig raskt) og støvelen er "oppbrukt". Om bruk av skokrem på velimpregnert nubuck har noe for seg, aner jeg egentlig ikke, dessverre. Men om det har noe for seg, vil jeg tro at skokremen skal ligge ytterst, og nærmest beskytte impregneringen under? Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, a_aa skrev:

Du kan nok stryke "kanskje" - svart skokrem er ment for svarte sko, sånn er det med den saken :) Mener KIWI har en brun og en nøytral/transparent i tillegg til den svarte.

Jeg har aldri brukt skokrem på mine nubuck-støvler, men kun Nikwax sin "Nubuck & suede proof". Vanligvis impregnerer jeg temmelig ofte når jeg tar dem i bruk, og senere bare når jeg merker at skinnet begynner å trekke litt vann. Det holder til jeg har slitt ut sålene (som er veldig myke og slites temmelig raskt) og støvelen er "oppbrukt". Om bruk av skokrem på velimpregnert nubuck har noe for seg, aner jeg egentlig ikke, dessverre. Men om det har noe for seg, vil jeg tro at skokremen skal ligge ytterst, og nærmest beskytte impregneringen under? Eller?

Ja var det eg trodde, så får vell bruke det på fin skoa. Godt den ikke kostet så mye ;) Så etterpå at det var merker som brun og nøytral som du nevner. Derfor eg ble ganske så skeptisk når den var helt svart. Får bare legge den bort! 

 

Muligens at der er nok å bare bruke Nikwax nå i starten på skoen? Fant en liten tekst på akkurat dette

"Sprayimpregnering brukes også på lærstøvler. Det er mest brukt på nubuck, men også på støvler med glatt lær. Denne behandlingen bør gjøres ganske ofte. Skal imidlertid læret få næring slik at det holder seg mykt og smidig, og ikke tørker ut bør det brukes voks. Voks er et must å bruke på reversert lær og glatt lær, men også å foretrekke på nubuck etter at skoen er brukt over en tid. Når du ser og kjenner at nubucklæret ikke er like smidig og "sunt" lenger kan du behandle skoen med voks. "

Tolker da dette som om at eg bare kan bruke sprayimpregnering Nikwax nå i starten ?. Ønsker å bevare disse gode skoene så godt som mulig, så da må en rutine inn fra start av :D 

Takker for all hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme sko (mine er også nye). Jeg tenkte å gjøre som du sier, bruke sprayimpregnering så lenge som mulig, og så bruke voks. Voks endrer utseende på skoen (blir glatt), og også egenskaper (puster dårligere), slik jeg forstår det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Les denne linken:

https://www.alfa.no/kundesenter/vedlikehold/vedlikehold-av-nubuck

 

Som voks bruker jeg bi-voks av denne typen:

http://www.abcfritid.no/produkt/jj-skovoks-100ml

 

PS det anbefales også at man benytter en nubuck børste for å åpne porene.

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=133814

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, k92 skrev:

Jeg tenkte å gjøre som du sier, bruke sprayimpregnering så lenge som mulig, og så bruke voks.

Da har eg ikke tenkt helt feil. Så får gi de en runde å 2 med impregnering idag. Opp Gaustatoppen om ca 2 uker, gleder meg :) 

Lest det om de blir glatte etter voksing, så er det som ¤Blaser¤ sier at man må bruke en Nubuck børste til å åpne porene igjen etter voksing å få denne matte overflaten igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blaser skrev:

Hei, 

Ja kom over denne linken, sto mye bra her så var vært å lese seg opp på. 

Tror det blir til å bruke impregnering spray nå i starten. Til eg ser evt at skinnet blir tørt eller trekker til seg vann. Da må eg ta en runde med skokrem/voks. 

Får kjøpe en krem og en slik en børste da til den tid. Takker for tipsene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.