Gå til innhold
  • Bli medlem

Løsning til å få med seg kano på tur alene


Anbefalte innlegg

Hittil har jeg vært avhengig av å få med meg noen på tur om jeg vil ut å lufte kanoen min, men blitt en smule lei av å føle meg avhengig.. Så noen som har noen forslag til løsning på åssen jeg skal få den av og på bilen alene på noen måte? evt om det kanskje er noe man kan få kjøpt til takstativet, som er litt ferdig opplegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det finnes ett system for dette som passer til Thule lastholdere. Det selges hos kayak og kano spesialister. Men tror det koster noen kroner. Min løsning har vært ett gammelt ullteppe . Jeg danderer det over biltaket bak lastholderne på Focusen min, og så løfter jeg baugen på kanoen eller kayaken oppå biltaket slik at baugen er oppå bakerste lastholder.  Så går jeg bak kayaken og løfter opp der og sleider den inn på lastholderne. Ullteppet beskytter lakken på biltaket der kayaken får kontakt . Jeg har klart dette i flere år nå selv om jeg jo ikke er noen kraftplugg akkurat . Kayaken veier rundt 25 kilo og Ally kanoen under 20 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg vet det finnes ett system for dette som passer til Thule lastholdere. Det selges hos kayak og kano spesialister. Men tror det koster noen kroner. Min løsning har vært ett gammelt ullteppe . Jeg danderer det over biltaket bak lastholderne på Focusen min, og så løfter jeg baugen på kanoen eller kayaken oppå biltaket slik at baugen er oppå bakerste lastholder.  Så går jeg bak kayaken og løfter opp der og sleider den inn på lastholderne. Ullteppet beskytter lakken på biltaket der kayaken får kontakt . Jeg har klart dette i flere år nå selv om jeg jo ikke er noen kraftplugg akkurat . Kayaken veier rundt 25 kilo og Ally kanoen under 20 kg.

 Det der var ingen dum løsning, slipper jeg å lage noe å. Tepper har vi mere enn nok av her i gården akkurat så :P Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kajakk-fritid.no/transport/thule-hullavator/prodid/748/thule-hullavator-pro-nedfellbart-kajakkstativ.aspx

Jeg må jo innrømme at denne frister. Men mer enn 6 høvdinger har gjort at det ikke har blitt handel enda. Jeg klarer enda å løfte den opp på taket alene med ullteppe trikset. Kanskje når jeg blir skikkelig gammel gubbe at det blir handel….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robinson skrev:

http://www.kajakk-fritid.no/transport/thule-hullavator/prodid/748/thule-hullavator-pro-nedfellbart-kajakkstativ.aspx

Jeg må jo innrømme at denne frister. Men mer enn 6 høvdinger har gjort at det ikke har blitt handel enda. Jeg klarer enda å løfte den opp på taket alene med ullteppe trikset. Kanskje når jeg blir skikkelig gammel gubbe at det blir handel….

wow! jeg tror jeg satser på ullteppet enn så lenge jeg å :P har nok annet jeg heller vil bruke pengene på gitt :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg vet ingen ting om din styrke, din bil, eller kanoens vekt. Inntill videre, er nok ullteppet et smart tips.

Og slik jeg forstår deg, passer det ikke med investeringer nå. Så dette er kanskje like mye for andre, men også deg når det passer økonomien.

Det er en fordel med biler som er ganske "butte" bak (alla starsjonsvogner/sub), hvis en er aleine og kanoen noe tung. Lettere kano er en annen ting, eller en ally du monterer/demonterer ved ankomst begge veier. Da slipper du å løfte opp og ned på/fra biltaket hver gang. Selv om jeg ikke har ally selv, vet jeg fra bekjente, at med litt trening er den rask både å montere og demontere. Litt fysisk trening på å løfte, er sikkert greit for folk som ferdes aleine med kano.

Jeg må vel betraktes som gammel gubbe (over 60) , med løfter fremdles lettvektskanoer på 36 kg. direkte opp på taket på min SpaceWagon. Men jeg merker at det har begynnt å bli tungt, så jeg må kanskje begynne å trene. :) Har også en lettere glassfiber kano på 17 kg, så på aleineturer benytter jeg normalt denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Jeg vet ingen ting om din styrke, din bil, eller kanoens vekt. Inntill videre, er nok ullteppet et smart tips.

Og slik jeg forstår deg, passer det ikke med investeringer nå. Så dette er kanskje like mye for andre, men også deg når det passer økonomien.

Det er en fordel med biler som er ganske "butte" bak (alla starsjonsvogner/sub), hvis en er aleine og kanoen noe tung. Lettere kano er en annen ting, eller en ally du monterer/demonterer ved ankomst begge veier. Da slipper du å løfte opp og ned på/fra biltaket hver gang. Selv om jeg ikke har ally selv, vet jeg fra bekjente, at med litt trening er den rask både å montere og demontere. Litt fysisk trening på å løfte, er sikkert greit for folk som ferdes aleine med kano.

Jeg må vel betraktes som gammel gubbe (over 60) , med løfter fremdles lettvektskanoer på 36 kg. direkte opp på taket på min SpaceWagon. Men jeg merker at det har begynnt å bli tungt, så jeg må kanskje begynne å trene. :) Har også en lettere glassfiber kano på 17 kg, så på aleineturer benytter jeg normalt denne.

Har en saab 9-5 stv, så kanoen er lenger enn den, og mener pappa sa den veide ca 30kg eller noe, så er stor og tung (for min del), og jeg er 50kg, og eier kun muskler i beina gitt :P 

Ally vet jeg ikke heelt om jeg tørr å stole på, selvom det har frista, men med 4 hunder som også skal med på tur, så er jeg skeptisk til den duken :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mye teknikk og lite styrke som skal til for å få det til. Problemet for de fleste er å få kanoen opp på skuldrene. Her er en humorisisk snutt som forklarer hvordan det gjøres. Etter det er det bare å legge den ene ripa innpå takstativet og dytte kanoen inn på takstativet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.