Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå over Hardangervidda


Nadia

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger min første tur alene over Hardangervidda. Tenker og kjøre bil til Rjukan og gå derfra til Dyranut. Jeg må jo som sagt tilbake til bilen min ved Rjukan etter endt tur, og lurer bare litt på hvordan jeg kommer meg fra Dyranut og tilbake til Rjukan etterpå? :-)

Har dere noen andre tips og triks som er greit og ha med seg? Er litt redd for og plutselig gå meg vilt, er turen greit oppmerket? Kart og kompass tar jeg med:-) Planlegger også og sove i telt stort sett hele turen da jeg har med to hunder:-)

Noen som vet hvordan fiskemulighetene er langs ruta?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den ‎25‎.‎07‎.‎2016 at 12.09, Nadia skrev:

Jeg planlegger min første tur alene over Hardangervidda. Tenker og kjøre bil til Rjukan og gå derfra til Dyranut. Jeg må jo som sagt tilbake til bilen min ved Rjukan etter endt tur, og lurer bare litt på hvordan jeg kommer meg fra Dyranut og tilbake til Rjukan etterpå? :-)

Har dere noen andre tips og triks som er greit og ha med seg? Er litt redd for og plutselig gå meg vilt, er turen greit oppmerket? Kart og kompass tar jeg med:-) Planlegger også og sove i telt stort sett hele turen da jeg har med to hunder:-)

Noen som vet hvordan fiskemulighetene er langs ruta?:-)

Siden du må ta en eller annen form for transport når du kommer frem til Dyranut, kan du vel også ta offentlig transport til Rjukan.  Dermed slipper du mye transport.

Turforslag:

1.  Ta Krossobanen opp til Gvepseborg og gå derfra.  Er sikker på at det er merkede løyper, om ikke annet enn til Lågaros og videre derfra.  Men det vet jeg lite om. .

2., Ta bussen videre fra Rjukan til Møsvann og ta båt inn til Mogen.  Derfra rusler du opp til Gjuvsjå og fortsetter videre på vestsiden mot Dyranut.  Jeg har gått motsatt vei.

2.  Ta buss fra Rjukan eller Atrå til Mår (Synken).   Sjekk med Tinn billlag.  Derfra kan du gå på gode stier hvert fall et stykke til etter det innerste Sletteidvatnet.  Derfra er det rimelig lett å komme inn på stien (E 18) til Lågaros

Eller du kan ta båten inn til Mårbu og gå derfra. 

001.JPG

For nærmere opplysninger ta en telefon til Even Prestegården eller Bendik Prestegården.  Prisene er sikkert også oppjustert

Du kan da velge om du vil gå stien til Lågaros eller Rauhelleren. 

Alle steder har gode fiskemuligheter og det er lett å orientere.

Når det gjelder offentlig kommunikasjon må du ta sjekke om hvor velkomne hundene dine vil være.  jeg vet at Nor-way var litt kranglete.  De skyldte på allergi, noe jeg motargumenterte med at parfyme er et større problem., bla, bla.  Mulig at de er blitt medgjørlige igjen.

På båten over Møsvann må hundene være ute under overfarten.  Over Mår transporteres de innomhus

Gå inn på Godtur.no og se på disse alternativene

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Er vel Norway Bussekspress som går om Rjukan, eller Timeekspressen? og ingen av dem tillater hund på bussen. Hva angår offentlig transport fra Dyranut aner jeg ikke noe om.

Nor-way.  Jeg haar prøvd å bearbeide dem så god jeg kunne.  En stund sa de at det var opp til sjåføren.  Ja, det skulle tatt seg ut.  En sa ja,og en annen nei. Jeg tror at det er lokale krefter mellom Dyranut og Geilo.  Husker? at jeg tok en buss til Haugastøl, og en annen til Dyranut

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.